امور زیربناییتعاون و اشتغال

دولت در تعیین مزد کارگران حق مداخله ندارد

عضو کمیته دستمزد شورایعالی کار گفت: دولت در تعیین دستمزد کارگران حق هیچ گونه نداخلی را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرامرز توفیقی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: طبق تکلیفی که قوه مقننه بر قوه مجریه گذاشته دولت در زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس باید عدد و رقم مربوط به افزایش دستمزد مستخدمین خدمات کشوری برای سال آینده را هم پیشنهاد کند.

وی همچنین اظهارداشت: دولت در راستای پیشنهادات خود به مجلس جهت افزایش حقوق کارکنان راجع به دستمزد کارگران نیز بحث می کند که این اقدام همیشه با واکنش نمایندگان کارگری مواجه بوده است.

این عضو کمیته دستمزد شورایعالی کار گفت: افزایش دستمزد کارگران از جمله مولفه هایست که دولت حق دخالت در این زمینه را ندارد.

وی افزود: طبق قانون تعیین دستمزد کارگران باید در شورایعالی کار مبتنی بر سه جانبه گرایی باشد.

توفیقی بیان داشت: نمایندگان شرکای اجتماعی اعم از دولت، کارفرمایی و کارگری در این شورا حضور دارند و مطابق ماده ۴۱ قانون کار در خصوص دستمزد کارگران تصمیم گیری می کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان برای سال آینده پاسخ گویی هزینه های زندگی خواهد بود، گفت: دولت عدد و رقمی که برای دستمزد سال آینده پیشنهاد می کند نزدیک به تورم اعلامی مراجع قانونی مانند بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است.

عضو کمیته دستمزد شورایعالی کار ضمن اشاره به دو تورم یعنی واقعی و اعلامی به رادیو اقتصاد توضیح داد: تورم واقعی در کشور طی هشت ماهه گذشته بیش از ۷۰ درصد رسیده ولی تورم اعلامی فاصله زیادی با این عدد داردو به عدد پیشنهادی دولت برای افزایش حقوق کارکنان نزدیک تر است.

وی گفت: تنها چیزی که از عدد پیشنهادی دولتی به عنوان یک مولفه اطلاعاتی می توان بهره جست اینکه دولت سال ۹۸ را با یک نرخ تورم دو رقمی یعنی ۲۰ درصد آغاز خواهد کرد.

توفیقی در ادامه این مصاحبه رادیویی افزود: شکاف عمیقی، نابسامان و بی رویه که بین درآمدها و مخارج در کشور اتفاق افتاده که شوربختانه هیچ گونه نظارت و پایشی روی این مسائل صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: این گرانی های افسار گسیخته تابع هیچ الگوریتم و قانونی هم نیست و متاسفانه اثرات منفی زیادی روی سفره خانوارهای ایرانی گذاشته است.

عضو کمیته دستمزد شورایعالی کار گفت: بدون شک با کوچک، تهی و خالی شدن سفره های مردم کیان خانواده متزلزل می شود.

وی افزود: وقتی معاش دچار مشکل شود بداخلاقی ها، بی انضباطی ها، ناهنجاری های اجتماعی و از همه مهمتر پدیده فروپاشی خانواده در جامعه تشدید خواهدشد.

توفیقی در ادامه یادآورشد: ضرورت ایجاب می کند مسئولان با توجه به وجود شکاف عمیق بین درآمد و مخارج زندگی گام های موثر و بلندی در جهت ترمیم این فاصله بردارند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا