بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

هارد فورک بیت‌کوین کش / بیت‌کوین کش ای‌بی‌سی در مقابل بیت‌کوین کش وی‌سی

چند روز پیش هارد فورکی روی بیت‌کوین کش (BCH) انجام شده و به این ترتیب این ارز به دو قسمت بیت‌کوین کش ای‌بی‌سی (Bitcoin Cash ABC) و بیت‌کوین کش سی‌وی (Bitcoin Cash SV) تقسیم شده است.

بیت‌کوین کش یک فورک برای ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین است. و حالا روی خودش هارد فورکی انجام شده و به دو ورژن مجزا تبدیل شده است که در ادامه هر دو را مقایسه می‌کنیم.

بیت‌کوین کش ای‌بی‌سی: طرفداران بیت‌کوین کش ای‌بی‌سی می‌خواهند عملکرد شبکه بیت‌کوین کش اصلی را در برابر هرگونه تغییرات حفظ کنند و به اپراتور گره امکان تنظیم اندازه بلوکشان را می‌دهد. طرفداران بیت‌کوین کش ای‌بی‌سی یک رویکرد ساده دوجانبه برای مقیاس‌سازی ارائه می‌دهند که اساسا بر بهبود نرم‌افزار تاکید دارد؛ اول اینکه پیاده‌سازی سریع باتل‌نک‌ها برای افزایش اندازه بلوک‌ها را از میان برمی‌دارد و دوم اینکه پایه و اساس فنی برای مقیاس گسترده‌ زنجیره‌ای در آینده فراهم می‌کند.

درواقع این طرفداران بر این باورند که ساختار کنونی بیت‌کوین کش استوار و دقیق است و نیازی به هیچ‌گونه تغییرات ندارد؛ هرچند که آنها کد اضافه‌ای برای تعامل میان ارزهای رمزنگاری‌شده خواهند داشت.

انجمن بیت‌کوین ای‌بی‌سی توسط راجر ور و جیهان وو؛ هم‌بنیان‌گذار بیت‌مین مدیریت و رهبری می‌شود. همچنین استخرهای ماینینگی که از بیت‌کوین ای‌بی‌سی پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از بی‌تی‌سی دات کام، آنت‌پول و بیت‌کوین دات کام. همچنین اندازه بلاک شبکه بیت‌کوین ای‌بی‌سی معادل ۳۲ مگابایت است.

بیت‌کوین کش وی‌سی: طرفداران بیت‌کوین کش وی‌سی یک سری تغییرات اساسی در شبکه ارائه می‌دهند و در عین حال در تلاش‌اند تا پروتکل ساتوشی اصلی را بازگردانند. در نتیجه این افراد خواهان ایجاد تغییراتی در ساختار کنونی شبکه بیت‌کوین کش هستند و می‌خواهند اندازه بلوک‌ها را از ۳۲ مگابایت به ۱۲۸ مگابایت افزایش دهند. بازنگری مجدد این پروتکل بر تسهیل انتقال به قراردادهای هوشمند تمرکز دارد. ازجمله طرفداران بیت‌کوین سی‌وی می‌توان به شخصیت بحث‌برانگیز ساتوشی ناکاماتو، کرگ رایت، جیمی نیوگن و کلوین آیر اشاره کرد و کوین‌گیک و بیت‌کوین دات اوآرجی هم از استخرهای ماینینگی هستند که از این نسخه پشتیبانی می‌کنند.

 

جنگ میان هش‌ها ادامه دارد

درست بعد از هارد فورک، هر دو نسخه در تلاش‌اند تا با به‌دست آوردن قدرت هش بتوانند حاکمیتشان روی شبکه را توسعه دهند و آخرین آمارها نشان می‌دهد که در این جدال، بیت‌کوین ای‌بی‌سی توانسته از بیت‌کوین وی‌سی پیشی بگیرد. البته باید گفت که هر دوی آنها در تلاش برای برنده شدن در جنگ هش هستند و هفته پیش هم اقدام به ماینینگ از بیت‌کوین به سمت بیت‌کوین کش منتقل شد و همین موضوع شاید یکی از دلایل کاهش قیمت بیت‌کوین طی روزهای گذشته باشد.

برخی از صرافی‌های فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده مانند پولونیکس، بیت‌استمپ و کوین‌بیس هنوز هیچ اظهار نظری در این‌باره نکرده‌اند و همچنان منتظراند تا اوضاع کمی آرام بگیرد. هرچند که طی چند روز گذشته نزدیک به ۱۰ صرافی اعلام کردند که از نسخه بیت‌کوین کش ای‌بی‌سی استفاده خواهند کرد.

منبع: Coinspeaker

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا