انرژی

تقویت آب های زیر زمینی به مدد آبخوانداری

رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور گفت: آبخوانداری راهکاری مناسب برای کنترل سیلاب، تقویت سفره های منابع آب زیر زمینی و تعادل بخشی آب در دشت ها به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پرویز گرشاسبی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه آبخوانداری قسمتی از آبخیزداری است، افزود: این روش در ایران خیلی مورد توجه قرار گرفته است.
وی همچنین اظهارداشت: عملیات آبخوانداری مختص ایران بوده و کمتر در جهان روی این موضوع کار شده است.
رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور گفت: آبخوانداری در کشورهای گرم و خشک شمال آفریقا و خاورمیانه می تواند یکی از تکنیک های بسیار مناسب قلمداد شود.
وی افزود: علم آبخوانداری در ایران بصورت یک دانش بومی و توسعه یافته درآمده است.
گرشاسبی تصریح کرد: هم اکنون مکان های مستعد پخش سیلاب در کشور را می توان به مدد سیستم های دورکاوی و فناوری های نوین به خوبی تشخیص داد.
وی گفت: در حال حاضر ۱۴ میلیون هکتار مخروط افکنه ها و دشت سرها در کشور ظرفیت پخش سیلاب و آبخوانداری را دارند.
رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از ایجاد ۳۸ ایستگاه آبخوانداری درسطح ۱۴ میلیون هکتار از دیر باز در کشور خبرداد و افزود: با توجه به داده برداری های صورت گرفته از این ایستگاه ها بطور متوسط در هر هکتار عملیات آبخوانداری سالانه ۱۰۰۰ متر مکعب آب تغذیه می شود.
وی ضمن اشاره به اجرای دستکم ۶۰ مورد پروژه سد یا بند زیر زمینی در ایران یادآورشد: استفاده از این فناوری جدید می تواند درجهت بهره برداری بهینه و بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی بسیار نقش آفرین باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا