اقتصاد کلان

در کشوری که بابک زنجانی و سلطان سکه هست، پولشویی هم هست

آلبرت بغزیان اقتصاددان در یادداشتی نوشت: صحبت‌های اخیر جناب ظریف، طرح یک موضوع بود که صدها سوال را در اذهان ایجاد کرد. مساله مهم در پس صحبت‌های وزیر، وضعیت غبارآلود مبارزه با پولشویی در کشور است که کمتر کسی به آن توجه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادیو به نقل از روزنامه اعتماد، برای محاسبه میزان پولشویی در ابتدا باید حجم اقتصاد زیرزمینی را محاسبه کرد. درآمدهایی که در این بخش ایجاد می‌شود، منشأ پول‌های کثیف است. منشأ پول‌های کثیف، ‌اقدامات تروریستی، قاچاق، آدمکشی و فرار مالیاتی است. در هر کشوری، بخش اقتصاد زیرزمینی وجود دارد و مختص ایران نیست اما سایر کشورها با قوانین سفت و سخت جلوی آن را گرفته یا میزانش را کاهش داده‌اند.

البته وجود بخش زیرزمینی به معنی اقدامات پولشویی نیست بلکه از طرق دیگر هم ممکن است پولشویی اتفاق افتد. زیرا منابع مالی ردیابی نمی‌شوند و نمی‌توان به صورت صریح سرمنشأ مالی هر فعالیت را مشخص کرد. از طرفی به دلیل نبود قوانین جامع و گسترده بین‌المللی در کشور، نمی‌توان ادعا کرد که منشأ تمام پول‌های کثیف‌، داخل کشور است. به عنوان مثال ممکن است به بهانه سرمایه‌گذاری خارجی، پول‌های کثیف از سایر کشورها به ایران وارد شود. واکنش بنده به صحبت‌های جناب ظریف در خصوص عدد و رقم آن نیست، بلکه می‌گویم در کشوری که امثال بابک زنجانی، سلطان سکه و… فرصت ظهور و بروز می‌یابند، پس فساد مالی سازمان‌یافته و سازمان‌نیافته ایجاد می‌شود. ارقام فسادهای مالی نشان می‌دهد که باید پولشویی نیز پشت آن باشد تا در صورت افشا، اموال ضبط و مصادره نشود.

همچنین بخوانید

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا