بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

جلوگیری از تراکنش‌ های مشکوک با سامانه تشخیص تخلف بانکی داتین

سامانه تشخیص تخلف (Fraud Detection) به منظور شناسایی و جلوگیری از انجام تراکنش ­های مشکوک در شبکه بانکی و پرداخت مورد استفاده قرار می ­گیرد. از آنجایی که احتمال تقلب و تخلف در شبکه پرداخت از سوی استفاده ­کنندگان  وجود دارد، توجه شبکه بانکی کشور به استفاده از سامانه تشخیص تخلف در راستای تحقق دستورالعمل ­های بانک مرکزی افزایش یافته است. داتین به عنوان یکی از شرکت ­های ارائه ­دهنده راهکارهای بانکی، سامانه بومی تشخیص تخلف را برای بانک­ ها و شرکت ­های پرداخت تولید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مدیر بازاریابی و فروش داتین با اشاره به نیاز شبکه بانکی کشور به سیستم تشخیص تخلف، گفت: سامانه تشخیص تخلف یکی از ابزارهای مهم هوشمند بانکی برای جلوگیری و رصد تخلفات در بانک‌ها و شبکه پرداخت است. سامانه تشخیص تخلف داتین در راستای تکمیل سبد محصولات این شرکت برای بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت با بهکارگیری تیمی حرفه‌ای طراحی شده و توسعه پیدا کرده است.

نمازی ادامه داد: سیستم تشخیص تخلف با تحلیل داده‌های تولید شده در سامانه های عملیاتی بانک فعالیت دارد که می‌تواند اطلاعات و دانش جدیدی را در اختیار بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت قرار دهد.

او در خصوص فعالیت داتین در حوزه تشخیص تخلف، گفت: داتین بسته‌ای از محصولات مختلف تحلیلی و هوشمندی کسب و کار تولید کرده است. سامانه تشخیص تخلف یکی از محصولات این مجموعه است که آن را می‌توان به دو بخش سامانه‌های تشخیص تخلف بانکی و تشخیص تخلف شرکت‌های پرداخت تقسیمبندی کرد.این سامانه‌ها به دو صورت آفلاین و آنلاین عمل می کنند.

مدیر بازاریابی و فروش داتین با اشاره به تشخیص تخلف آفلاین، تصریح کرد: سامانه تشخیص تخلف آفلاین با پالایش و تحلیل داده‌ها، تخلفات احتمالی را بعد از وقوع تراکنش بررسی و اعلام می‌کند؛ این بدین معناست که این سیستم تخلفات را اعلام می‌کند اما حکم پیشگیری را ندارد.

نمازی با بیان اینکه تشخیص تخلف آنلاین نیازی ضروری برای شبکه بانکی است، اظهار داشت: یکی از سامانه‌های کلیدی و مورد نیاز شبکه پرداخت و بانکی، سامانه‌ی تشخیص تخلف آنلاین است؛ این سامانه در مسیر تراکنش قرار می‌گیرد و قبل از انجام تراکنش، اطلاعات عملیات را بررسی و در کسری از ثانیه، احتمال تخلف بودن تراکنش را اعلام می‌کند.

او در خصوص جلوگیری از انجام تراکنش های مشکوک، افزود: سامانه تشخیص تخلف آنلاین می‌تواند با بهره‌گیری از روشهای آماری و نیز الگوریتم‌های هوشمند، از انجام هرگونه تراکنش‌های مشکوک جلوگیری کند.

مدیر بازاریابی و فروش داتین نیازهای فنی سامانه تشخیص تخلف را اینگونه توضیح داد: سامانه تشخیص تخلف قدرتمند و کارآمد، به زیرساخت‌های فنی مناسب و مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌های مربوط به کلان داده، دادهکاوی، هوشمندی کسب‌وکار و مدیریت پایگاه داده نیاز دارد که سامانه تشخیص تخلف داتین به عنوان یکی از سامانه‌های هوشمند بانکی، روی این زیرساخت پیادهسازی شده است.

او در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر، سامانه تشخیص تخلف آفلاین داتین بهطور کامل در بانک پاسارگاد عملیاتی شده است؛ همچنین در زمینه تشخیص تخلف آنلاین، این سامانه بهصورت آزمایشی در بانک پاسارگاد اجرایی شده تا بعد از بررسی‌های نهایی بهصورت عملیاتی توسط این بانک‌ مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مذاکراتی با سایر بانک ها و شرکتهای پرداخت به منظور راهاندازی این سامانه صورت گرفته است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا