بورسبورس انرژی

بورس انرژی راهگشای مشکلات نفتی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ضرورت افزایش توان نظام بانکی به جهت فعالیت ها در درون کشور و هم مواجه با تحریم ها اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شب گذشته محمدرضا پورابراهیمی با حضور در تحریریه خبر ۲۱ شبکه یک سیما گفت: (سه شنبه ۲۹ آبان ماه) نشست مشترکی به منظور تعامل نظام بانکی برای افزایش توانمندی های آن ها در بخش های مختلف برگزار می شود.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات داخلی نظام بانکی بحث ناترازی های موجود است که نیازمند هماهنگی مجلس و دولت در این بخش می باشد.
پورابراهیمی اضافه کرد: همچنین در نشست فردا راهکارهای ضدتحریمی بحث می شود. در مجلس کمیته ضدتحریم تشکیل شده و مرکز پژوهش ها نیز کار خود را در این زمینه آغاز کرده است.
وی گفت: در جلسه فردا برنامه پیشنهادی بانک ها و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح می شود. آن چه که قابل بیان است به مردم اعلام می کنیم و بخشی از اقدامات هم محرمانه است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشورهایی که با ما همراهی بانکی دارند، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که سوئیفت منطقه ای را طراحی کنیم و بانک ها هم در جلسه فردا آخرین اقدامات خود را در زمینه سوئیفت بیان می کنند.
پورابراهیمی­ با بیان اینکه اقدامات خوبی در طول ماه های اخیر در زمینه پیمان های پولی دو جانبه انجام شده است، افزود: استفاده از ارز دیجیتال را هم مبنا قرار دادیم و بانک مرکزی در جلسه فردا اقدامات خود را در این باره شرح خواهد داد.
وی اضافه کرد: بسته جامعی هم در افزایش توانمندی در داخل نظام بانکی در کشور خواهیم داشت و هم بسته جامعی برای مقابله با تحریم ها.
پورابراهیمی گفت: امریکایی ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و اقدامات آن ها در این باره شکست خورد.
وی با اشاره به اینکه معاملات بورسی نفت با ظرفیت یک میلیون بشکه انجام شده است، اضافه کرد: فعالان اقتصادی کشورهای طرف ما نشست هایی را با سفرای خود در خصوص بازار سرمایه و بورس انرژی داشتند و درخواست کدهای معاملاتی کردند و حضور آن ها در این بخش می تواند مسیر حرکت ما را به سمت بخش خصوصی ببرد و این ظرفیت در آینده کمک های خوبی خواهد کرد تا محدودیت های ناشی از تحریم را کنار بگذاریم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بسته ای از مشوق ها و کاهش نرخ مالیات را برای شرکت های بورسی در نظر گرفتیم و اقدامات ما در جهت ساده سازی فرآیند پذیرش است که اگر عملیاتی شود بخش گسترده ای از این شرکت ها بر روی تابلوی بورس و فرابورس قرار خواهند گرفت.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا