بورسبورس اوراق

شاخص سبز اما کم‌رنگ/ راه بانکی‌ها از خودرویی‌ها جدا شد

در جریان معاملات امروز بورس تهران، تمام نماگرها در محدوده مثبت اما نه چندان قوی نوسان کردند. در این میان بیشتر تمرکز فعالان بازار به گروه‌های کوچکی همچون خودرویی، بانکی و ساختمانی سبب شد تا نوسانات قیمتی نمادهای این گروه‌ها بیش از روزهای دیگر باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در چهارمین روز هفته جاری روند صعودی قیمت سهام که از روز پیش آغاز شده بود، با سرعت کمتری ادامه یافت. از این رو شاخص کل در ابتدا رشد ۷۰۰ واحدی را تجربه کرد. در این بین اما افزایش فشار فروش در نمادهای بانکی و خودوریی سبب افت این رشد تا ۳۰۰ واحد شد. در گروه های شیمیایی و فلزی اما معاملات متعادل و بدون هیجان خاصی دنبال می شود.

در میانه های بازار اما با انتشار اخباری در خصوص تسعیر ارزی بانک ملت شاهد افزایش تقاضا در این نماد و سرایت به سایر نمادهای بانکی بودیم که سبب رشد قیمتی تا محدوده مثبت چهار درصد شد. در این میان مدیر مالی بانک ملت اظهار داشت: هر چند تا زمان تعیین بانک مرکزی و تعیین نرخ تسعیر ، امکان اعلام رسمی نیست اما سهامداران می توانند با در نظر گرفتن میانگین قیمت ارز در سامانه نیما یا سنا، تحلیلی از آثار مالی تسعیر ارز دارایی های ارزی بانک داشته باشند و اقدام به محاسبه تقریبی پیش بینی درآمد کنند.

همچنین بخوانید

وی افزود: در این میان مدیران بانک به طور مستمر پیگیر محاسبه رسمی نرخ تسعیر ارز از بانک مرکزی هستند اما این موضوع دارای ملاحظات خاصی است. چرا که فقط محدود به اثرگذاری در صورت های مالی بانک ها نبوده و کل اقتصاد را در بر می گیرد. بنابراین نمی توان زمانی را برای اعلام نرخ تسعیر ارز از سوی بانک مرکزی در نظر گرفت اما امید است هر چه زودتر این نکته روشن شود.

از این رو با انتشار این خبر سایر نمادهای بانکی نیز وارد محدوده های مثبت معاملاتی شدند. در مجموع در گروه بانکی شاهد داوستد ۳۸۱ میلیون سهم با ارزش ۶۵.۵ میلیارد تومان بودیم که سبب بازدهی منفی ۰.۷ درصدی شد.

در گروه خودرویی اما همچنان ابهام در افزایش نرخ خودرو، مانع از شکل‌گیری جدی افزایش تقاضا و نهایتا افت قیمت در نمادهای این گروه شده است. در این گروه نیز از مجلس خبر می رسد که وزارت صنعت با افزایش قیمت خودرو  به شرط افزایش کیفیت موافقت می‌کند ولی کمیسیون صنایع و معادن مجلس موافق افزایش قیمت نیست.

در نتیجه نمادهای این گروه نیز همچنان منتظر انتشار خبر افزایش نرخ محصولات دو کارخانه ایران خودرو و سایپا هستند تا بتوانند جذب نقدینگی گسترده ای در این خصوص داشته باشند. امروز در این گروه بیش از ۲۴۶ میلیون سهم به ارزش ۳۳.۵ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی ۲.۶ درصدی را به همراه داشت.

اما سه گروه بزرگ محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی بازدهی مثبت از خود به جا گذاشتد. در این بین اقبال معامله گران به گروه پالایشی از اتمام دوره اصلاح قیمتی سبب شد تا در میانه های بازار قیمت سهام این گروه دستخوش نوسانات مثبت شود. اما در پایان شاهد دادوستدهای منفی در نمادهای «شبریز» و «شتران» بودیم.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان معاملات امروز از بین ۳۸ صنعت حاضر در بورس تهران، امروز ۱۹ صنعت بازدهی منفی نصیب سهامدارانشان کردند که مهمترین آن ها گروه خودرویی و بانکی بودند که هرکدام به ترتیب با افت بازدهی ۲.۶ و ۰.۷ درصدی مواجه شدند. از این رو امروز شاخص کل با رشد ۶۴۲ واحدی (معادل ۰.۳۷ درصدی) در ارتفاع ۱۷۶ هزار و ۴۵۸ واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما با شیب کمتری رشد کرده و با افزایش ۵۴ واحدی  (معادل ۰.۲۰ درصد) به پله ۲۷ هزار و ۹۷۷ واحد بازگشت.

در این میان یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۶۳ میلیارد تومان در ۱۷۳ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها ۴۵۸ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

امروز همچنین شاهد خروج تنها سه میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودیم که این رقم نسبت به روزهای گذشته کاهش قابل ملاحظه ای را ثبت کرده است که این موضوع امیدوارکننده به نظر می رسد. امروز نیز بیشترین پول از گروه استخراج مواد معدنی، فراورده های نفتی و بانکی خارج شد.

ترین‌های بورسی

در میان گروه های صنعت، سه گروه بانک و محصولات شیمیایی و خودرو بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در مجموع معاملات نسبتا مثبت در نمادهای «رمپنا»، «مبین»، «فارس» و «جم» بیشترین نقش را در رشد اندک امروز شاخص داشتند.

کوتاه از فرابورس

در این بازار نیز آیفکس تقریبا به میزان شاخص هم وزن رشد کرد و با افزایش چهار واحدی به رقم ۱۹۱۴ واحد بازگشت. همچنین در این بازار بیش از یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون سهم به ارزش ۵۸۳ میلیارد دادوستد شد که از این میزان ۱۹۲ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای با اهمیت تنها «کگهر» و «میدکو» بودند که توانستد تا حد زیادی در رشد ایفکس نقش داشته باشند.از سوی دیگر اما معاملات منفی«مارون»، «زاگرس» و «سمگا» بیشترین افت را بر آیفکس تحمیل کردند. در خصوص دو سهم تازه وارد فرابورسی «شبصیر» و «کگهر» نیز امروز شاهد تدوام صف خردید بودیم که البته نماد «شبصیر» به دلیل رشد بیش از ۵۰ درصد متوقف و ملزم به برگزاری کنفرانس شد.

همچنین در خصوص جدیدترین مهمان فرابورسی نیز باید گفت عرضه اولیه سهام صنایع ماشین های اداری ایران مادیران روز دوشنبه ۵ آذرماه در فرابورس رقم خواهد خورد. گفتنی است، سهام این شرکت با سهمیه ٢٠٠٠ سهم به ازای هر کد معاملاتی و در رنج قیمتی ٣٣٢ الی ٣۶۵ تومان عرضه می شود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا