تجارتصنعت، معدن، تجارت

سهم ۲ میلیاردی تجارت کشاورزی ایران با اروپا

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: سهم تبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا افزون بر ۲۰ میلیارد دلار در سال بوده که سهم کشاورزی و غذا از این میزان نزدیک به دو میلیارد دلار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  کاوه زرگران در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: مواد خام کشاورزی مانند پسته، زعفران، ماهی قزل آلا و موارد مشابه دیگر و همینطور برخی محصولات صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور از جمله اقلامی که در حال حاضر از ایران به اتحادیه اروپا صادرمی شود.

وی همچنین اظهارداشت: جدا از این ایران به دنبال تفاهم و استانداردسازی مشترک برای افزایش صادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند آبزیان و خرما به اتحادیه اروپاست.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولید کننده و صادرکننده زعفران در دنیاست، افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد زعفران دنیا در کشور تولید می شود.


وی در ادامه به ضرورت تشکیل زیرساخت ها و هم سان سازی استانداردها جهت برخورداری یک برند ایرانی برای محصول زعفران در کشور تاکید کرد و افزود: اگر به آمار گمرک مراجعه کنید به وضوح درخواهید یافت که صادرات زعفران از ایران بیشتر بصورت فله و کمتر با نام و نشان مشخص و بسته بندی های کوچک انجام می شود.

زرگران بیان داشت: زعفران با کیفیت ایران بیشتر در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا بسته بندی و با نام و نشان همان کشورها به بازارهای مصرف جهانی عرضه و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در کشور باید به نحوی باشد که استانداردهای ایران مورد پذیرش طرف اروپایی واقع و کالاهای کشاورزی به خصوص زعفران با برند ایرانی صادر شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران افزود: بدون شک با این اقدام به خوبی می توان از سهم صادراتی زعفران ایرانی در بازارهای جهانی صیانت کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا