خودروصنعت، معدن، تجارت

تحریم بهانه است؛ گمرک خودرو را گران و کارگر را بیکار می‌کند

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: اگر مسئولین گمرک در بنادر مختلف همت کرده و به فوریت قطعات را ترخیص کنند بنده با اطمینان اعلام می‌کنم که قیمت‌ها ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و مشکلات کمبود حل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایلنا، سیدمهدی کاظمی درباره مشکلات ارزی قطعه سازان اظهار  داشت: تا اسفند ۹۶ هیچ مشکلی به لحاظ کمبود و گرانی قطعه نداشتیم و کلیه قطعات خودرو به وفور در بازار وجود داشت به طوری که مصرف کننده ظرف یک ساعت می‌توانست کالای مورد نیاز را تهیه کند، اما بعد از فروردین و اردیبهشت ۹۷ به دلیل افزایش نرخ ارز، بستن گمرک‌ها و همچنین مسائل اداری که مربوط به ثبت سفارش بودند، بسیاری از واردکنندگان قطعه ناچار شدند از واردات عقب‌نشینی کنند که منجر به کمبود و گرانی شد.

وی ادامه داد: ما در اتحادیه احتمال این را می‌دادیم که مشکلات به وجود آید بنابراین در اردیبهشت‌ماه کارگروه کمیسیون اقتصادی اتحادیه را به فوریت تشکیل داده و از واردکنندگان و تولیدکنندگان دعوت کردیم. در مورد تمام مشکلات روز مثل کمبود، کیفیت و مباحث اداری بحث شد و نتایج خوبی نیز گرفته و به وزارت صنعت اعلام و مورد استقبال هم قرار گرفت اما نتیجه‌ای نگرفتیم.

همچنین بخوانید

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با بیان اینکه علت گرانی قطعه کمبود تولید به دلیل عدم واردات مواد اولیه است، تصریح کرد: تعداد زیادی قطعه از اسفندماه در گمرک باقی مانده و دلیل این توقف این است که آن زمان ارز سه یا چهار هزار تومان بود و تورم و رکودی هم وجود نداشت اکنون می‌گویند مابه التفاوت را باید بپردازید، ما می‌گوییم ایرادی ندارد می‌پردازیم اما مسائل اداری دست و پاگیر آنقدر زیاد است که کالاها همچنان در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند.

گمرک همکاری کند قیمت‌ها ۵۰ درصد کاهش می‌یابد

وی تاکید کرد:‌ اگر مسئولین گمرک در بنادر مختلف همت کرده و به فوریت قطعات را ترخیص کنند بنده به ضرص قاطع اعلام می‌کنم که قیمت‌ها ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و مشکلات کمبود حل می‌شود.

کاظمی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه نیما برای حل این مشکلات بیان کرد: بنا است که کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور که از جمله آنها قطعات خودرو مثل دیسک و صفحه تسمه باتری، لاستیک و گیربکس است و یا قطعاتی که کمتر تولید شده و یا اصلا تولید نمی‌شود از طریق سامانه نیما ثبت سفارش شود تا ما بتوانیم سریع‌تر از کشورهای مدنظر واردات داشته باشیم ولی هنوز اجرایی نشده است.

وی یادآور شد: البته ضمن لزوم تسهیل در امر واردات باید گفت تعداد تولیدکنندگان قطعه در ایران بالا است به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد قطعات در داخل تولید می‌شود، مشکل این است که مواد اولیه کم است یا اصلا وجود ندارد و باید وارد شود.

خزانه‌دار اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: در حال حاضر قطعات خودروهای پژو و پراید ۶۰ تا ۷۰ درصد در ایران تولید می‌شود و ۹۰ درصد قطعات پژوهای مدل پایین نیز داخلی است اما قطعه سازان به دلیل نبود مواد اولیه بلاتکلیف هستند اگر چاره‌ اندیشیده شود و بتوانند ارز دولتی بگیرند، می‌توانند مواد اولیه مورد نیازشان را وارد کنند. واردات نیز نیازمند کمک وزارت صمت و همکاری گمرک است.

لزوم حمایت دولت از قطعه ساز برای جلوگیری از بیکاری کارگران

وی با بیان اینکه با حمایت از تولید داخل از خروج ارز جلوگیری می‌شود، یادآور شد: علاوه بر عدم خروج ارز بسیاری از کارخانجات تعطیل نشده و کارگران نیز بیکار نمی‌شوند. این امر حمایت کامل دولت را می‌طلبد.

کاظمی درباره مبدا واردات قطعات نیز اظهار داشت: بیشترین تلاش ما این است که قطعات اورجینال از کشورهای فرانسه، کره، آلمان و ژاپن وارد کنیم البته فرانسه و آلمان قطعه تولید نمی‌کنند و شرکت‌های مستقر در کشورهای دیگری مثل چین، ترکیه و تایوان با آلیاژ و سفارش کشور اصلی تولید می‌کنند.کیفیت کالاهایی که برای این خودروها از کشوهای ثالث وارد می‌شود بالا است مابقی قطعات نیز از چین، هند، ترکیه، تایوان و کره وارد می‌شود.

مشکلی با کشورهای صادرکننده نداریم

 سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به اینکه ما از ابتدای انقلاب تاکنون همواره حمایت‌های چین را برای تامین قطعات مورد نیاز داشته‌ایم، گفت: تا به امروز چینی‌ها مشکلی برای ما به وجود نیاورده‌اند جنس بی‌کیفیت به ما فروخته‌اند اما کوتاهی نکرده‌اند.

کاظمی خاطرنشان کرد: به رغم تحریم‌ها به طرق مختلف واردات داریم و بنده به شخصه اعتقادی به تحریم‌ها نداریم و نگران هم  نیستیم. مشکل ما گمرک کشور خودمان است.

خودرو گران شد، قطعه کمیاب

وی درباره لزوم گران نشدن قطعه برای کم نشدن قدرت خرید مردم که نتیجه آن ورشکستگی قطعه ساز است، توضیح داد: گران شدن قطعه به دلیل گران شدن خودرو است سال‌ها اتفاق افتاده که خودرو گران شده اما قطعه گران نشده است به دلیل اینکه به وفور در بازار وجود داشته است. قبل از عید بازار صنف لوازم یدکی رقابتی بود و درصد سود در آن مطرح نبود حتی فروشنده قطعه خوشحال بود که می‌تواند کالای خود را بفروشد اما امروز قطعه‌ای وجود ندارد که رقابتی باشد.

وی تاکید کرد: اگر قطعه باعث شده خودرو گران شود دولت باید حمایت کند تا قطعه ساز کالایی باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار خودروساز قرار دهد بنابراین راه‌های مختلفی داریم که خودروسازان قیمت را بالا نبرند.

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت قطعه طی ۷ ماه گذشته

کاظمی درباره میزان افزایش قیمت قطعه طی ماه‌های اخیر اظهار داشت: علت اصلی تورم ارزی و کمبود است که باعث شده طی این مدت ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد قیمت قطعات افزایش یابد. وقتی دیسک و صفحه در بازار وجود ندارد، گران می‌شود اما اگر در بازار وجود داشته باشد حتی زیر قیمت نیز فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ علاوه بر اینکه باید واردات تا حد لزوم آزاد شود باید از تولیدکننده حمایت شود ضمن اینکه نظارت لازم نیز صورت گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا