انرژی

تامین برق تابستان در گروی ۵۹۵۰ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، گفت: در حال حاضر تعمیر و بازسازی نیروگاه‌های حرارتی ۳۷ درصد پیشرفت داشته و این در شرایطی است که تنها ۱۵ درصد اعتبارات تعمیر و توسعه نیروگاه‌ها اختصاص یافته است.

محسن طرزطلب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت تعمیر نیروگاه‌های حرارتی کشور، اظهار کرد: برای این مساله و ایجاد ۲۰ واحد نیروگاهی جدید، ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که تاکنون ۱۰۰ درصد این اعتبارات تخصیص نیافته است.

وی با تاکید بر این‌ مساله که تا انتهای اردیبهشت‌ماه تمام این اعتبارات اختصاص یابد، گفت: از هم‌اکنون تدابیر لازم را برای تامین برق نیروگاه‌های حرارتی را تا تابستان سال آینده در نظر گرفته‌ایم.

سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی در کشور انجام می‌شود و بر اساس گفته‌های عین‌الله صالحی – مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران – در حال حاضر پیشرفت ایران در تعمیرات نیروگاهی به حدی رسیده که تحریم‌ها و تهدیدها از طرف کشورهای صاحب تکنولوژی تاثیری در روند کار ندارد.

بر این اساس، طی ۲۰ سال گذشته، تقریبا نصب پره‌ها و توربین‌ها هم انحصاری بود اما امروزه در ایران در ساخت پره‌های توربین بخار با سایزهای مختلف نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و به گفته صالحی، اگر ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در ایران باشد، با افتخار اعلام می‌کنیم که از لحاظ پره‌های توربینی و بخار و کمپرسورها به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.  

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، هم‌چنین با بیان این‌که از سال گذشته وزارت نیرو ابلاغ کرده است که خرید پره‌ توربین‌های بخار از خارج ممنوع است، بنابراین در سال گذشته از خروج  ۱۵ میلیون یورو ارز از ایران جلوگیری شد، عنوان کرد: بخش زیادی از اورهال نیروگاه‌های عراق و بخشی از تعمیرات تجهیزات نیروگاهی در کشور ترکیه توسط ایران انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، در حال حاضر ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کشور است که به‌طور پیوسته و مداوم ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات آن‌ها تحت تعمیرات اساسی و یا جزئی قرار می‌گیرد که البته این ظرفیت بالاتر از پیک مصرف پیش‌بینی شده تا جوابگوی شبکه برق باشد. در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد تعمیرات نیروگاهی انجام شده و تا اوایل خرداد ماه تعمیرات نیروگاهی به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا