امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صنعت نوغانداری نیازمند حمایت بیشتر

یک نوغاندار نمونه گیلانی گفت: دولت به معنای واقعی کلمه از حرفه سنتی، سودمند، درآمدزا و ارزش آفرین نوغانداری حمایت کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا عشقی در برنامه «خانه تا کارخانه» رادیو اقتصاد افزود: پرورش کرم ابریشم یک فعالیت اقتصادی جانبی در کنار سایر مشاغل کشاورزی از قبیل زراعت برنج، چایکاری، باغداری، صیادی و غیره در تقویت اقتصادخانوارهای روستایی بسیار نقش آفرین است.

وی ضمن اشاره به اینکه پرورش کرم ابریشم سرمایه چندانی نیاز ندارد ولی بازگشت سرمایه در این حرفه بسیار سریع است، اظهارداشت: یکی از ملزومات مهم نوغانداری داشتن باغات مناسب توت است.

همچنین بخوانید

این فعال در حوزه نوغانداری گفت: غذای اصلی کرم ابریشم برگ توت است بنابراین تامین غذای کافی برای پرورش این حشره سودمند امری بسیار مهم و حیاتی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به پاره از مشکلات صنعت نوغانداری همچون پائین بودن قیمت خرید تضمینی پیله تر، توزیع تخم نوغان نامرغوب، نبود صنایع فرآوری و تبدیلی و بسیاری موارد دیگر افزود: قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم باید به نحوی باشد که کشاورزان رغبت و شوق بیشتری به فعالیت نوغانداری از خود نشان دهند.

عشقی بیان داشت: نرخ خرید تضمینی محصول پیله تر ابریشم در حال حاضر متناسب با هزینه های تولید نیست بنابراین دولت باید نسبت به تعیین منطقی نرخ این محصول اهتمام جدی داشته باشد.

وی گفت: امسال دولت قیمت هر کیلو پیله تر ابریشم را ۱۸ هزار تومان اعلام کرد ولی به دلیل افزایش قیمت دلار هرکیلو پیله تر ۴۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش شد.

این نوغاندار نمونه افزود: استان گیلان به رغم برخورداری از ظرفیت بالای تولید نوغان در کشور متاسفانه از وجود صنایع فرآوری و تبدیلی بی بهره است.

وی تصریح کرد: بخش عمده ای از پیله تر ابریشم به دلیل نبودن صنایع تبدیلی به خارج از استان منتقل و در چرخه فرآوری قرار می گیرد.

عشقی همچنین بر ضرورت توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی ابریشم در استان تاکید کرد و گفت: صنایع وابسته ضمن رونق حرفه نوغانداری موجب افزایش درآمد کشاورزان، اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده بالا و بسیاری موارد دیگر در جامعه می شود.

وی در ادامه از دولتمردان خواست با اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد توتستان و محل مناسب پرورش کرم ابریشم، تعیین نرخ منطقی خرید تضمینی پیله تر و توزیع تخم نوغان درجه یک در بین کشاورزان و غیره از این صنعت سنتی و ارزشمند حمایت کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا