بانک و بیمهطلا و ارز

پژوهشگران، طلا را در دمای اتاق ذوب کردند

پژوهشگران سوئدی برای نخستین بار موفق شدند طلا را در دمای اتاق ذوب کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، پژوهشگران "دانشگاه فناوری چالمرز"(Chalmers University of Technology) در سوئد، برای نخستین بار توانستند سطح جسمی از جنس طلا را در دمای اتاق ذوب کنند.

"لودویگ دنوپ"(Ludvig de Knoop) از بخش فیزیک دانشگاه چالمرز، قطعه‌ای طلا را زیر میکروسکوپ الکترونی قرار داد و تلاش کرد با بررسی طلا در بالاترین سطح بزرگنمایی و افزایش مرحله به مرحله دامنه الکتریکی آن تا سطوح بالا، چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن اتم‌های طلا را ببیند.

او در این بررسی مشاهده کرد که سطح لایه‌های طلا در دمای اتاق، به صورت طبیعی ذوب می‌شود. دنوپ در این باره گفت: این آزمایش، مرا شگفت‌زده کرد. این پدیده خارق‌العاده، دانش جدیدی در مورد طلا ارائه می‌دهد.

اتم‌های طلا تحت تاثیر دامنه الکتریکی، ساختار معمول خود را به طور ناگهانی از دست می‌دهند و اتصال به یکدیگر را رها می‌کنند. پژوهشگران با آزمایش‌های بیشتر دریافتند که می‌توان ساختارهای جامد و ذوب‌شده را تغییر داد.

کشف این موضوع که چگونه اتم‌های طلا، ساختار خود را از دست می‌دهند، نه تنها جالب بلکه قابل توجه است. این پژوهش می‌تواند راه‌های جدیدی را در علوم ماده بگشاید.

پژوهشگران با کمک محاسبات نظری می‌توانند دلیل ذوب شدن طلا در دمای اتاق را توضیح دهند. می‌توان ذوب شدن سطح طلا را یک تغییر مرحله‌ای کوچک دانست.

توانایی ذوب کردن لایه‌های طلا با این روش، کاربردهای جدیدی در آینده خواهد داشت. "اوا اولسون"(Eva Olsson)، استاد بخش فیزیک دانشگاه چالمرز گفت: از آنجا که ما می‌توانیم ویژگی‌های لایه‌های اتمی سطح را کنترل کنیم، این پژوهش می‌تواند راه را برای کاربردهای متفاوت هموار کند. از این فناوری می‌توان در انواع گوناگون حسگر، کاتالیزور و ترانزیستور استفاده کرد.

یافته‌های این پژوهش، در مجله "Physical Review Materials" به چاپ رسید.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا