بورسبورس اوراق

توقف «وپاسار» در بورس دوساله شد/ بیراهه بی‌توجهی به حقوق سهامداران خرد

تقریبا دو سال از توقف نماد معاملاتی سهام بانک پاسارگاد در بورس تهران می‌گذرد. در این مدت شاخص بورس تهران از محدوده ۷۸ هزار واحدی به سطوح بالاتر از ۱۷۶هزار واحد رسیده است. به عبارت دقیق‌تر سهامداران شرکت‌های بورسی در این مدت به طور متوسط تقریبا ۱۲۶درصد بازدهی کسب کرده‌اند. سهامداران این بانک اما در این مدت نه تنها از بازدهی بازارها (از جمله بورس) جامانده‌اند بلکه بعد از دو سال توقف، هنوز نسبت به بازگشایی نماد «وپاسار» حتی امیدوارتر نشده‌اند.

 

به گزارش آرمان اقتصادی، این روزها نماد معاملاتی بانک پاسارگاد از رکوردداران توقف در تابلوی معاملات بورس است. سهام این بانک برای آخرین بار در تاریخ اول آذرماه ۱۳۹۵ با قیمت ۹۹۹ ریال معامله شد و پس از آن وارد دوران طولانی توقف خود شد.

همچنین بخوانید

از آن زمان تا کنون، تقریبا تمام بازارهای کشور بازدهی‌های نجومی داشته‌اند. دلار آزاد در این مدت بیش از ۲۵۵درصد رشد قیمتی داشته است. همچنین شاخص بورس تهران در دو سال گذشته ۱۲۶درصد رشد نشان داده است. شاخص گروه بانکی در بورس تهران، تنها در دو ماه گذشته بیش از ۴۸درصد بازدهی ثبت کرده است. سهامداران بانک ملت برای مثال، در دو ماه گذشته ۱۷۸درصد بازدهی کسب کرده‌اند.

اما سهامداران بانک پاسارگاد، نه تنها در این مدت پتانسیل کسب سود از سایر بازارها را از دست داده‌اند، بلکه هر روز از روند اقدامات اجرایی برای بازگشایی نماد این بانک دلسردتر شده‌اند. با وجود گذشت ۲سال از توقف معاملات سهام این بانک، هنوز بدیهی‌ترین حقوق سهامداران و فعالان بازار سرمایه هم رعایت نشده است. نهادهای ناظر بانک و مدیران بانک حتی از شفاف‌سازی وضعیت بانک امتناع می‌کنند. این حداقل انتظاری است که فعالان بازار سرمایه از مدیران بانک دارند. اما مدیران این بانک عموما به ارائه توضیحات سطحی بسنده کرده‌اند.

رکوردداران غیرقابل قیاس «توقف»

در حال حاضر رکورد بیشترین زمان توقف نمادهای معاملاتی متوقف، به دو نماد «آکنتور» و «وپاسار» اختصاص دارد. نماد شرکت کنتورسازی از شهریور ماه ۹۵ تا کنون متوقف مانده است. اما وضعیت کنتورسازی با وضعیت «وپاسار» قابل قیاس نیست. کنتورسازی در حال حاضر به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و تخلف هیأت مدیره قبلی آن محرز شده است. حسابرس و بازرس قانونی شرکت از فهرست حسابرسان سازمان بورس حذف شده، مدیران متخلف شرکت با وثیقه‌های سنگین در زندان به سر می‌برند و وضعیت سهام آن تا حدودی روشن شده است. دست‌کم مشکلاتی که منجر به توقف نماد شرکت شد بیان شده و فعالان بازار سرمایه از وضعیت آن مطلع هستند.

در نقطه مقابل، بانک پاسارگاد قرار دارد. از توقف نماد بانک دو سال می‌گذرد، دلیل توقف در آذرماه ۹۵ عدم ارائه اطلاعات عنوان شده (مانند کنتورسازی)، دلیل واقعی توقف نماد مشخص نیست، معلوم نیست مقصر توقف نماد بانک مرکزی است یا سازمان بورس یا اعضای هیأت مدیره وقت شرکت، فعالیت‌های بانک متوقف نشده و به زعم مدیران در وضع مطلوبی قرار دارد و در نهایت هیچ شفاف‌سازی قابل قبولی از روند اقدامات برای بازگشایی نماد معاملاتی ارائه نشده است. با این وضع سوالی که ذهن فعالان بازار سهام را درگیر خود کرده این است که آیا وضعیت بانک پاسارگاد بغرنج‌تر از کنتورسازی نیمه تعطیل است که حتی درباره آن توضیحی داده نمی‌شود؟!

برای قیاسی واقع‌بینانه‌تر، می‌توان وضعیت بانک پاسارگاد را با سایر بانک‌های بورسی و فرابورسی مقایسه کرد. در همان برهه‌ای که نماد بانک پاسارگاد متوقف شد، نماد سایر بانک‌ها نیز به دلیل حساسیت‌های بانک مرکزی متوقف شد. اما عمده نمادهای بانکی، چند ماه بعد دوباره به گردونه معاملات بازگشتند. برای مثال نماد بانک ملت که در تیر ماه ۹۵متوقف شده بود، در بهمن‌ماه همان سال بازگشایی شد و در همان روز بیش از ۳۵درصد افت قیمتی را تجربه کرد. سایر بانک‌ها نیز کم و بیش چنین سرنوشتی داشتند. اما چرا بانک پاسارگاد هنوز به تابلوی معاملات برنگشته است؟!

گلی که به سبزه نیز آراسته شد!

بر خلاف آنچه تصور می‌شود، سهامداران بانک پاسارگاد بیش از آنکه نگران ارزش دارایی خود باشند، از برخی مدیران گلایه دارند. حالا دیگر مهم نیست مقصر وضع پیش آمده کیست، تنها نکته‌ای که اهمیت دارد تکریم حقوق مالکیت سهامداران و همچنین احترام به شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه است.

مدیران بانک اما، در اقدامی عجیب  با رسانه‌ها برخورد می‌کنند، گفته می‌شود اخیرا یکی از شبکه‌های اجتماعی شناخته شده بازار سرمایه، به دلیل شکایت بانک پاسارگاد مشمول فیلترینگ شده و از دسترس کاربران داخلی خارج شده است.

هرچند رویه شبکه اجتماعی مذکور مورد تأیید اقتصاد آنلاین نیست، اما مدیران بانک باید عصبانیت فعالان بازار سرمایه از وضع پیش آمده را درک کنند. اصولا این رفتار با رسانه‌ها که آینه افکار عموما هستند، می‌تواند منجر به تعمیق بحران‌ها احتمالی شود.

این رفتار از دکتر مجید قاسمی به عنوان یکی از چهره های شناخته شده بانکی کشور بعید است و در صورت عدم اطلاع باید سریعا نسبت به تغییر رویکرد اقدام کنند.

 

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا