بورسبورس اوراق

هلدینگ ها ابزار توسعه اقتصاد ملی

صبح امروز (چهارشنبه ۳۰ آبان ماه)، همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ ها با حضور مدیر عاملان ارکان بازار سرمایه و همچنین مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ابتدای این همایش حسن قالیباف اصل، مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز هلدینگ ها یا مجموعه های بزرگ اقتصادی در بازارهای مالی می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و نقش بسزایی در توسعه بازار سرمایه ایفا می کنند.

قالیباف اصل با اشاره به ساختار هلدینگ ها و امکان نظارت دقیق بر شرکت های زیرمجموعه آنها، گفت: ساختار این بنگاه های بزرگ اقتصادی باعث می شود که عملکرد شرکت های زیر مجموعه به لحاظ شفافیت، پاسخگویی، مسوولیت پذیری و حاکمیت شرکتی بهبود یابد و سرمایه ها در محل مناسب خود قرار گیرند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: حضور افراد حرفه ای در هلدینگ ها ، گردش اطلاعات در اقتصاد را تقویت می کند و این به معنای تخصیص مناسب تر سرمایه در اقتصاد یک کشور است.

مدیر عامل سابق شرکت بورس تهران با بیان اینکه تامین مالی های کلان و کاهش هزینه های آن از ویژگی های اصلی هلدینک ها است، گفت: هلدینگ ها در حوزه های مختلف فعالیت دارند، شرکت های زیر مجموعه آنها متنوع است و پروژه های جدید و بلندمدت را با سهولت بیشتری اجرایی می کنند.

قالیباف اصل با شاره به اینکه اگر عملکرد شرکتی مناسب نباشد، تیم مدیریت کاردان جایگزین می شود افزود: این موضوع باعث می شود کارایی بنگاه های زیر مجموعه هلدینگ ها همواره رو به افزایش باشد.

این استاد دانشگاه یکی از نقش های بزرگ هلدینگ ها را کاهش هزینه های مالی دانست و گفت: با تامین مالی کوچک نمی توان کار بزرگ سرمایه گذاری انجام داد. از همین رو نیاز به ساختار هلدینگ ها احساس می شود. هلدینگ ها می توانند سرمایه های ریز مردم را جمع آوری کرده و سرمایه گذاری های کلان انجام دهند و نقش هلدینگ ها اینجا بسیار پررنگ است.

قالیباف اصل به سایر نقش های توسعه محور هلدینگ ها اشاره کرد و افزود: هلدینگ ها با توجه به تنوع سرمایه گذاری می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند، در اقتصاد دانش بنیان، نقش هلدینگ ها غیرقابل انکار است و به ابزار کنترل ریسک دسترسی بیشتری دارند. در واگذاری های سازمان خصوصی سازی هم عمدتا هلدینگ ها شرکت می کردند و نقش ها در اجرای اصل ۴۴ انکار ناپذیر بوده است. از سوی دیگر هلدینگ ها می توانند تاب آوری اقتصاد را افزایش دهند.

این خبر تکمیل می شود….

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا