صنعت، معدن، تجارت

لزوم فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای گشودن گره صادرات دارو

یک تولیدکننده دارو گفت: صادرات دارو وابسته به دیپلماسی اقتصادی دولت ها است و اگر ارز آوری، یکی از اهداف جدی دولت هاست باید مسیر ثبت داروی ایرانی در آن کشور ها را هموار کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پیمان ترحمی، مدیرعامل داروسازی خوارزمی در خصوص موانع صادرات دارو اظهار داشت: داروسازی در کشور ما، صنعتی است که به پشتوانه تلاش گروه های مختلف دست اندرکار آن، پتانسیل بالایی برای صادرات و ارز آوری دارد، ولی متاسفانه دولت ها در کشور ما به این باور نرسیده اند و این صنعت سالها است مورد بی مهری قرار گرفته و رویکردهای صادرات محور در آن به بالندگی لازم دست پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات پیش روی صادرات دارو، همان مشکلاتی است که صادرکنندگان سایر کاها با آن دست و پنجه نرم می کنند، ولی بخش دیگری صرفا مختص صنعت دارو است و فعالان داروسازی کشور، بارها و بارها مشکلات و معضلات را یاداور شده اند و فرصت ها را برشمرده اند ولی به نظر می رسد گوش شنوا و مدیریتی که شهامت پذیرش مسئولیت تصمیم های بزرگ را داشته باشد، وجود ندارد.

ترحمی با اشاره به اینکه دولت ها مفهوم حمایت از صادرات را به درستی متوجه نشده اند، اضافه کرد: وقتی می گوییم دولت باید از صنعت داروسازی حمایت کند، منظور آن نیست که دولت به صنعتگران، مستقیم پول و یارانه بدهد. اتفاقا این شکل از حمایت، بلای جان صنعت شده و عاقبتی جز عاقبت خودروسازی، در انتظار چنین حمایت هایی نیست.

وی با اشاره به انواع حمایتی که از دولت ها انتظار می رود، تصریح کرد: به عنوان مثال، دولت ها در مقام یکی از بزرگترین مشتریان صنعت داروسازی کشور، باید بدهی های خود را در سر رسید مقرر، پرداخت کند. یعنی دولت، یک مشتری خوش قول برای صنایع داروسازی باشد.

ترحمی با تاکید بر اینکه دولت باید عطش نقدینگی صنعت را برطرف کرده و اقتصاد داروسازی را از حالت ضعف و رنج خارج کند، تصریح کرد: یکی از راه ها، این است که نظام قیمتگذاری دارو اصلاح شود. وقتی نظام قیمتگذاری، جلوی سودآوری صنعت را سد کرده، شرکت ها توان مالی لازم برای بهبود شرایط ساختمانی، نوسازی ماشین آلات، پیاده سازی استانداردهای جدید و مستندسازی ها را در اختیار نخواهند باشند، و طبیعتا به دنبال چنین ضعف هایی، دست و پای صنعت داروسازی برای گذر از الزامات ثبت دارو در کشورهای دیگر بسته می شود.

مدیرعامل داروسازی خوارزمی افزود: راه دیگری که دولت از طریق آن باید صنعت داروسازی را حمایت کند آن است که دیپلماسی اقتصادی خود را در کشورهایی که مقصد صادرات داروی ایرانی هستند، تقویت کند. چرا که صادرات دارو وابسته به دیپلماسی اقتصادی دولت ها است و اگر ارز آوری، یکی از اهداف جدی دولت هاست باید مسیر ثبت داروی ایرانی در آن کشور ها را هموار کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مصداق، شرکت های ایرانی برای ثبت داروهای خود در کشورهای لبنان و عراق مشکلات زیادی دارند که البته بخشی از آن به ضعف مستندات قانونی باز می گردد ولی بخش دیگری نیز متوجه ضعف حمایت دولت ها است.

این فعال صنعت داروسازی تاکید کرد: دولت باید دست از غافلگیر کردن صنعت بردارد و پیش از صدور دستور العمل ها و بخشنامه ها، با انجمن ها و تشکل های صنفی رایزنی کند و از نظرات تخصصی آن ها بهره مند شود. این می تواند یکی از بهترین کارهایی باشد که دولت ها می توانند برای کاهش عوارض منفی بروکراسی خود انجام دهند.

ترحمی با اشاره به مشکلات مالی شرکت های داروسازی افزود: توسعه صادرات دارو وابسته به سازوکارهای درست برندینگ و تبلیغات در کشورهای مقصد است و در این مسیر شرکت ها حتی ۲۰ درصد درامد خود را صرف بازاریابی و تبلیغات می کنند، ولی آیا شرایطی فراهم شده که شرکت های ایرانی بتوانند این سیاست را در پیش بگیرند؟

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا