تجارتصنعت، معدن، تجارت

قرارداد خرید تجهیزات با اروپایی‌ها برای بندر چابهار/آغاز مطالعات‌ فاز ۲

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال بررسی هستیم تا فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را آغاز کنیم، مطالعات این پروژه شروع شده است که امیدواریم فاز دوم این بندر از نظر زیرساختی آماده شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمدرضا الهیار با تأکید بر اینکه از نظر تجهیزات بندری کمبودی در بنادر نداریم، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا از تجهیزات و تولیدات داخلی در حوزه تجهیزات بندری ‌ استفاده کند.

وی ادامه داد: در این زمینه‌ در قالب برگزاری مناقصات و شناسایی تولیدکنندگان داخل، سعی کرده‌ایم تجهیزات بندری که در داخل ساخته می‌شود، حتما از داخل خریداری شود و در بخشی که نیازمند تجهیزات و قطعات خاص هستیم که در داخل تولید نمی‌شود، از خارج کشور وارد شود.

الهیار بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی درباره تأمین تجهیزات خاصی که نیازمند خرید از خارج کشور است، پس از انجام بررسی‌های داخلی و همکاری و هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، این تجهیزات را از خارج کشور خریداری می‌کند تا نیاز عملیاتی بنادر پوشش داده شود.

* خرید و نصب ۱۲ دستگاه جرثقیل بندری در بندر شهید رجایی

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: خرید ۱۲ دستگاه جرثقیل گنتری‌کرین برای بندر شهید رجایی انجام شد و در حال حاضر این جرثقیل‌ها عملیاتی است و به زودی برنامه افتتاحیه آن با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ارزش این قرارداد ۱۰۴ میلیون یورو است، گفت: این تجهیزات تحویل گرفته شد و بخش عمده‌ای پرداخت‌ها انجام شده است و مشکل خاصی در این زمینه نداشته‌ایم، خریدها در قالب خط اعتباری «ال‌سی» انجام شد و تا این مقطع مشکل خاصی نداشتیم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حوزه این تجهیزات طرف مقابل که کشوری اروپایی بود، مصمم بود که تعهدات خود را انجام دهد‌.

* تکمیل فاز ۳ بندر شهید رجایی تا پایان عمر دولت

وی درباره حوزه ساخت و ساز در فازهای ۲ و ۳ بندر شهید رجایی بیان کرد: فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی تحویل شد،‌ سال گذشته بخش اولیه فاز سوم این بندر هم آغاز شد و در حال حاضر عملیات عمرانی در فاز ۳ در حال انجام است و پیشرفت مناسبی دارد؛ عملیات خاکبرداری کاملا به اتمام رسیده است و فعالیت‌های مهندسی هم رو به پایان است و عملیات عمرانی آغاز شده است و در مرحله «طرح و ساخت» هستیم.

الهیار اضافه کرد: در حال حاضر با تلاش سازمان بنادر و دریانوردی و پیمانکاران، این پروژه در حال پیشرفت است و امیدواریم تا پایان عمر این دولت، فاز سوم بندر شهید رجایی را تحویل بدهیم، هر چند که به دلیل نوسانات اخیر ارزی، چالش‌هایی در این حوزه رخ داد، اما با کمک سازمان برنامه و بودجه بخشی از مشکلات رفع شد، اما اجازه ندادیم، این در اجرا تأثیر منفی بگذارد.

* اولویت استفاده از توان داخلی در تأمین قطعات تجهیزات بندری

معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه باید نیازهای تجهیزاتی خود را‌ در بنادر رفع کنیم، افزود: در حال حاضر وضعیت ما از نظر تجهیزات در بنادر بسیار مطلوب است، همچنین تلاش شده است، مراحل تعمیر و نگهداری هم به درستی انجام شود و بیشترین استفاده و بهره‌وری مناسب از تجهیزات بندری را داشته باشیم.

الهیار ادامه داد: همچنین در بحث تأمین قطعات یدکی این تجهیزات هم از دانش داخل استفاده می‌کنیم و هم خرید خارجی داریم؛ ‌در این راستا مذاکراتی با مجموعه‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم و هر مجموعه‌ای که آمادگی داشته باشد، ما آماده همکاری با آنها در تهیه قطعات تجهیزات بندری هستیم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حدود ۱۵ روز پیش‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه تأمین تجهیزات و قطعات یدکی تجهیزات بندری فعال هستند، دعوت شد‌ و اعلام کردیم که این فرصتی است که رخ داده است تا از توان داخلی بیش از پیش استفاده شود و امیدواریم این موضوع با کمک آنها عملیاتی شود.

* تکمیل تجهیزات بندری بندر چابهار

الهیار اظهار داشت: در دوران پسابرجام یکسری تجهیزات بندری برای بنادر شهید رجایی و‌ شهید بهشتی چابهار خریداری شد، همچنین عقد قرارداد تجهیزات لایروبی بندر شهید بهشتی چابهار هم انجام شد.

وی درباره معافیت از تحریم بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار داشت: در حوزه تجهیزاتی، در بندر شهید بهشتی مشکلی نداریم، از محل صندوق توسعه ملی، تجهیزات تأمین شده است، در حوزه مکنده‌های غلات که نیاز کشور را تأمین می‌کنند و جرثقیل‌های ساحلی که کار جابه‌جایی تجهیزات را انجام می‌دهند، در این بندر مشکلی نداریم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: بنابراین در بندر شهید بهشتی چابهار از نظر تأمین تجهیزات مشکلی نداریم و بندر کاملا آماده است، همچنین در حوزه زیرساختی، با افتتاحی که در فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار سال گذشته انجام شد، عملا اسکله‌ها و تجهیزات آماده است و مشکل خاصی نیست و اگر نیاز باشد، در بحث‌های توسعه‌ای هم فعالیت‌ها سرعت می‌گیرد.

الهیار با بیان اینکه تأمین تجهیزات برای بندر شهید بهشتی چابهار مجددا در دستورکار قرار گرفته است، اظهار داشت:‌ قراردادهایی در این مورد منعقد شده است و شرکت‌های اروپایی در این باره با ما همکاری خواهند داشت و تجهیزاتی نظیر لایروب خریداری می‌شود.

* آغاز مطالعات اجرای فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار

معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در حال بررسی هستیم، تا فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را هم آغاز کنیم، مطالعات این پروژه شروع شده است که امیدواریم فاز دوم این بندر از نظر زیرساختی آماده شود.

در حال حاضر فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار که سال گذشته افتتاح شد، در حال ارائه خدمات بندری است.

بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران ظرفیت بالایی برای جذب کشتی‌های دنیا و تخلیه و بارگیری در دریای عمان دارد.

دنیا و خصوصاً کشورهایی نظیر هندوستان، افغانستان و کشورهای مشترک المنافع تازه استقلال‌یافته CIS نیاز مبرمی به استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار ایران برای حمل ترانزیتی کالاهای خود دارند.

‌توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و استفاده از ظرفیت‌های استراتژیک این بندر، نماد کاملی از اقتصاد مقاومتی‌ است‌.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا