انرژی

دوربرگردان نفت پس از مدت‌ها کاهش متوالی

قیمت نفت روز چهارشنبه بدنبال افت غیرمنتظره ذخایر آمریکا و افزایش واردات هند، حدود یک دلار افزایش پیدا کرد تا بخشی از ضرر ۶ درصدی روز گذشته را جبران کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۱.۰۷ دلار یا ۱.۷ درصد نسبت به روز سه‌شنبه افزایش یافت و به ۶۳.۶۰ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۰۳ دلار یا ۱.۹ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۴.۴۶ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

بهبود قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بدنبال انتشار گزارش موسسه امریکن پترولیوم روی داد که نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ نوامبر، به طور غیرمنتظره ۱.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۳۹.۲ میلیون بشکه رسیده است.

به گفته معامله‌گران، واردات تقریبا پنج میلیون بشکه در روز نفت از سوی هند نیز از قیمت‌ها پشتیبانی کرد.

با این حال بهبود قیمت‌ها در روز چهارشنبه، تنها بخشی از ریزش بیش از شش درصدی بهای نفت در روز سه شنبه را که تحت تاثیر ریزش بازارهای سهام جهانی روی داد، جبران کرد.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته اظهار کرد اقتصاد جهانی دوران بسیار دشواری را سپری می‌کند و بسیار شکننده است.

بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی “گلدمن ساکس” اعلام کرد تجدید ریزش قیمت‌ها، منعکس‌کننده نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه در سال ۲۰۱۹ و افت بازارهای کالا به دلیل نگرانی‌ها نسبت به ضعف رشد اقتصاد جهانی است.

با افزایش تولید و تیرگی دورنمای تقاضا، اوپک سرگرم بررسی کاهش عرضه به میزان یک تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز است تا از تکرار ریزش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴، جلوگیری کند.

اشلی کلتی، تحلیلگر نفت در بانک سرمایه‌گذاری “کانتور فیتزجرالد اروپا” در این باره گفت: تا زمان واکنش اوپک پلاس و نشست گروه ۲۰ ما انتظار ضعف بیشتری را در بازارهای نفت داریم.

با وجود انتظارات برای کاهش تولید اوپک، نفت برنت ۲۸ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۳۰ درصد از اوج قیمتشان در اوایل اکتبر کاهش پیدا کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، یکی از دلایل عمده این ریزش قیمت، افزایش تولید نفت آمریکا بوده که امسال حدود ۲۵ درصد رشد کرده و به رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا