بورسبورس کالا

پایان فروش ارزان و چکی زعفران به واسطه ها/ زعفرانکاران به معاملات آتی بورس کالا می آیند

فرماندار شهرستان تربت حیدریه گفت: عرضه زعفران در بورس کالا و خرید توافقی آن دست واسطه ها را کوتاه کرد و به سود کشاورزان انجامید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی رستمی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان می توانند زعفران خود را به کمک قراردادهای آتی بورس کالا، قبل از برداشت، پیش فروش کنند دیگر نیازی نیست محصول خود را در قبال چک یا دریافت سفته به قیمت ارزان به واسطه ها بفروشند.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح خرید توافقی زعفران به کمک بورس کالای ایران طی سال گذشته تجربه خوبی به دست آمد و با حمایتی که صورت گرفت، در مسیر واقعی شدن قیمت زعفران قدم برداشته شد.

همچنین بخوانید

وی گفت: این تجربه باعث شد صادرکنندگان و تولیدکنندگان وارد بورس شده و حتی برای فروش محصول خود قبل از زمان برداشت، در معاملات زعفران در بورس نیز فعال شوند.

فرماندار تربت حیدریه افزود: شفافیت معاملات، استاندارد و کیفیت مطلوب محصول، قیمت واقعی و بستر امن برای مبادله از جمله مزایای بورس کالا است که این موارد از خواسته های قدیمی فعالان بازار زعفران به شمار می رود.

وی اظهار داشت: در اولین سال تجربه عرضه زعفران در بورس کالا، این بازار به شفافیت در عملکرد مورد انتظار خریداران و کیفیت محصول بسیار کمک کرد.

وی گفت: ورود زعفران به بورس موجب شد امسال زعفران با قیمت بیشتری نسبت به سال گذشته فروخته شود.

رستمی افزود: امیدواریم با فرهنگ سازی و آموزش مکانیسم های معاملاتی بورس و برگزاری همایش های حوزه زعفران برای کشاورزان، بهره برداران و عمده مالکان حوزه زعفران، به تدریج فعالان بازار زعفران برای خرید و فروش وارد بورس شده و به صورت مستقیم به معامله در این بازار شفاف بپردازند.

وی با بیان اینکه به کمک بورس شرایط بازار و قیمت ها به ثبات لازم رسیده و معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی در بورس در جریان است، اظهار داشت: خرید توافقی دولت و نهادهای وابسته متناسب با شرایط بازار و به کمک بورس قابل اجراست.

سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی ۸۶ هزار هکتار است که پیش بینی می شود امسال حدود ۳۰۰ تن محصول از این سطح برداشت شود.

فعالیت در حوزه تولید زعفران برای ۱۳۱ هزار نفر در خراسان رضوی به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

بیش از ۹۰ درصد زعفران تولیدی ایران محصول مزارع استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی است.

 

از طريق
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا