خودروصنعت، معدن، تجارت

مدافعان گران شدن خودرو چه استدلالی دارند؟/ تجربه افزایش قیمتی معادل با ۷.۶درصد

خودرو گران می شود؟ این سئوالی است که حالا مدتهاست مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو توامان می پرسند .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  از پس تغییر مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری در خصوص قیمت خودرو، این احتمال می رفت که تغییرات قیمتی خودرو در راه باشد. پیش‌تر مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد و ستاد تنظیم بازار مرجع تصمیم گیری در این زمینه اعلام شد . هر چند این مهم پیش تر در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است اما هنوز تصمیمی درباره تغییر قیمت خودرو از سوی این ستاد اتخاذ نشده و آن گونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید کار در مراجع تخصصی و کارشناسی همچنان ادامه دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، تغییر قیمت خودرو در حالی در دستور کار بررسی است که امسال خودرو افزایش قیمتی معادل با ۷.۶ درصد را تجربه کرده اما خودروسازان بر این اعتقادند که این افزایش کافی نیست و لازم است برای دومین بار تغییر قیمت اتفاق بیفتد .

رضا رحمانی، وزیر صنعت نیز این موضوع را در مصاحبه اخیر خود رد نکرده اما گفته است: مصوبه ای در این زمینه نداشته ایم و بخشنامه ای وجود ندارد .وی گفت کارگروه‌های مختلف بحث تعیین قیمت را دنبال می‌کنند و در صورت تصویب نهایی به رسانه‌ها اعلام خواهد شد .

چرایی طرح درخواست دوباره

با شدت گرفتن نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو همانند بسیاری از بازارها شاهد افزایش قیمت بود. هجوم سرمایه های سرگردان به بازار خودرو با هدف حفظ قدرت خرید، اتفاق مهمی بود که مناسبات این بازار را دستخوش تغییر کرد.

حالا قیمت‌های کارخانه ای به رویایی دست نیافتنی برای مشتریان بدل شده اند و فاصله قیمت کارخانه تا بازار چنان است که عده ای سود حاصل از آن را راهی برای جبران تورم رخ داده می دانند. منصور معظمی مدیرعامل سابق ایدرو اما می گوید نوسانات ارزی، ترس از توقف هکاری با شرکت های خارجی و … بسیاری از مصرف کنندگان را نگران کرده است . اما سئوال مهم اینجاست؛در صنعت خودروسازی چه می گذرد؟

بدهی ۲۰هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان

در ماه‌های گذشته خودروسازان به دلیل نوسانات نرخ ارز با استناد به نوسانات نرخ ارز و کمبود نقدینگی در زمره بدهکاران قرار رگفتند، بدهکاران به قطعه سازان و نیمه مهرماه بود که آرش محبی نژاد،‌دبیر انجمن صنایع همگن سازی از بدهی ۱۵هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان خبر داد و گفت؛ این میزان بدهی در حال افزایش است و دقیقا در ۲۱ آبان ماه حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد که بدهی ایران خودرو سایپا به قطعه سازان ۲۰هزار میلیارد تومان است.

به گفته قطعه سازان، قیمت مواد اولیه صنعت قطعه سازی سه برابر شده و علیرغم وعده های داده شده تاکنون اقدام خاصی برای حل مشکلات صنایع خودرو و قطعه سازی انجام نشده است.

قطعه سازان بارها از کمبود نقدینگی در این شرایط گلایه کردند و به گفته ‌دبیر انجمن صنایع همگن سازی در این شرایط   نقدینگی قطعه‌سازان نسبت به گذشته باید سه برابر شود در حالیکه به دلیل عدم افزایش قیمت قطعات متناسب با نرخ تورم، نقدینگی این واحدها به حدود یک سوم کاهش یافته است.

تعطیلی و تعدیل نیرو در کمین قطعه سازان

محبی نژاد بیان کرده است: به دلیل این شرایط در چند ماه اخیر تعداد قابل توجهی از واحدهای قطعه‌سازی به تعطیلی کشانده شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای شاغل در این واحدها نیز تعدیل یا تعلیق شده‌اند.وی با بیان اینکه مسوولان دولتی نیز در چنین شرایطی بیشتر به فکر حل مشکلات خودروسازان هستند تا قطعه‌سازان، تصریح کرد: هشدار می‌دهیم اگر وضع به همین شکل پیش برود تا دو ماه آینده تعداد نیروهای تعدیل یا تعلیق شده در صنعت قطعه‌سازی به ۲۵۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

کاهش ۴۰درصدی تولید خودرو

این اظهار نظرها در حالی صورت گرفته که اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده؛ تولید انواع خودرو در مهر ماه امسال با کاهش ۳۹.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.بر اساس این گزارش تولید انواع خودرو در مهرماه سال جاری به ۸۳ هزار و ۲۷ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۳۷ هزار و ۹۱۴ دستگاه بوده، ۳۹.۸ درصد کاهش داشته است.این آمار به تفکیک نوع خودرو بدین شرح است که تولید انواع سواری در مهر ماه امسال ۷۶ هزار و ۹۰۹ دستگاه بوده که نسبت به تولید ۱۲۸ هزار و ۸۳۸ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۴۰.۳ را تجربه کرده است.در این مدت تولید انواع اتوبوس نیز ۷۳ دستگاه بوده که نسبت به مهر سال گذشته که ۱۸۲ دستگاه بوده است، ۵۹.۹  درصد کاهش داشته است.

همچنین تولید انواع وانت در مهرماه امسال ۴۸۲۳ دستگاه بوده است که به نسبت تولید ۷۵۰۴ دستگاهی در مهر ماه سال گذشته، کاهش ۳۵.۷ درصدی داشته است.مهرماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش ۳۱.۳ درصدی روبرو شده به‌گونه‌ای از ۱۲۷۷ دستگاه در مهرماه سال گذشته به ۸۷۷ دستگاه رسیده است.اما برخلاف این محصولات تولید انواع ون، مینی‌بوس و میدل‌باس در مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده است.براین اساس انواع ون با تولید ۱۷۷ دستگاه در مهرماه امسال نسبت به تولید ۳۸ دستگاه در مهرماه سال گذشته، افزایش تولید ۳۶۵.۸ درصدی و انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با تولید ۱۶۸ دستگاه در مهر امسال نسبت به ۷۵ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، رشد تولید ۱۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین تولید انواع خودرو در هفت ماهه نخست سال جاری نیز کاهش ۱۹.۵ درصدی داشته است به‌گونه‌ای که تولید انواع خودرو از ۸۲۴ هزار و ۶۰۱ دستگاه در هفت ماهه نخست سال گذشته به ۶۶۳ هزار و ۴۵۱ دستگاه رسیده است.

خودرو گران می شود؟

با توجه به آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت و همچنین اظهار نظرهای مکرر قطعه سازان و خودرو سازان از کاهش نقدینگی و افزایش هزینه های تولید به نظر می رسد افزایش دوباره قیمت خودرو در سال جاری اتفاق خواهد افتاد .خودرو در مسیر گرانی است و این فاصله عظیم قیمتی میان قیمت تحویل کارخانه و بازار ، دلیل محکمی است تا خودروسازان بر پایه آن از افزایش قیمت ها دفاع کنند و آن را راهی برای قطع دست واسطه ها و دلالان بدانند . هر چه هست، صنعت خودروی ایران آزمون تازه ای را پیش رو دارد، آیا می تواتند از افکار عمومی نمره قبولی بگیرد؟

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا