بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

کم و کیف نمایشگاه کار دانشگاه علم و صنعت / شرکت‌های فعال در حوزه فناوری از دغدغه‌های این صنعت در بازار کار گفتند

پارک علم و فناوری پردیس، اولین جشنواره کار ایران را با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و با اجرای مجموعه دانشکار در سالن ورزشی شهید ملک لو این دانشگاه برگزار کرد. این نمایشگاه که از ۲۸ آبان‌ماه آغاز شده تا امروز یعنی ۳۰ آبان ادامه دارد.

هدف از برگزاری این جشنواره سوق دادن شرکت‌ها به تعریف فرصت‌های کارآموزی است تا مجالی برای دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلانی فراهم شود که سابقه کار چندانی ندارند. حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و پرداخت در این نمایشگاه، بهانه‌ای شد تا با مدیران منابع انسانی آنها درباره ارتباط صنعت و دانشگاه و پتانسیل‌های موجود گفت‌وگویی داشته باشیم.

«گروه حصین»، «رایا نوید سامانه»، «مایکت»، «سفیر آبی آرام» و «رهیاب رایان فردا» از جمله شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه هستند که در حوزه فناوری اطلاعات فرصت‌های شغلی خود را ارائه داده‌اند.

 

انگیزه و اشتیاق کارجویان شرط اول برای ورود به بازار کار است

گروه حصین از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، این شرکت حدود ۴۰۰ نیروی متخصص دارد که در بیش از ۱۰ واحد کسب‌وکار به فعالیت می‌پردازند.

گوشی‌شاپ، مایکت، طاقچه، مگنت، آلین، سپینو، ترابرنت، هامون زرین، بامبو، تجارت گستر فخیم، نوین تلکام، رایا نوید سامانه، حصین همراه و حصین ایمن جزو کسب‌وکارهای این مجموعه هستند.

در این نمایشگاه سه شرکت رایا نوید سامانه، مایکت و پیشرو فناوران آلین از این مجموعه حضور دارند. حامد کریمیان، مدیر منابع انسانی گروه حصین در رابطه با جذب نیروی انسانی برای شرکت‌ها توضیح داد: «اینگونه نمایشگاه‌ها صرفاً برای جذب نیرو زیاد جذاب نیستند. هدف ما از این حضور، بیشتر ایجاد فضایی برای آشنایی و ارتباط ما با دانشگاه و شناخته شدن برندمان در فضای دانشگاهی است.»

مدیر منابع انسانی گروه حصین در رابطه با ورود دانشجویان به این مجموعه بعد از فارغ‌التحصیلی گفت: «در حوزه‌های تخصصی مهارت لازم است اما کافی نیست. نکته‌ای که مهم‌تر است، انگیزه و اشتیاق کارجویان برای کار است، چراکه کار و تخصص در طی زمان در شرکت یاد گرفته می‌شود.»

از نظر کریمیان یکی از دغدغه‌ها و چالش‌هایی که برای منابع نیروی انسانی وجود دارد، بحث خروج نیروها از کشور است. او می‌گوید: «این موضوع مخصوصاً برای دانشجویان خیلی رایج شده است ولی لزوماً بهترین انتخاب نیست.»

دغدغه دیگری که کریمیان مطرح می‌کند بحث استارت‌آپ هاست. او می‌گوید: «فضایی شکل گرفته است که افراد به سرعت استارت‌آپ می‌زنند و کارشان را شروع می‌کنند. اما لزوماً در بدو شروع کار نتیجه خوبی نمی‌دهد. معمولاً در کشورهای دیگر افراد چند سال در شرکت‌ها کار می‌کنند، با فضای کسب‌وکار آشنا می‌شوند و بعد دست به راه‌اندازی یک استارت‌آپ می‌زنند.»

او ادامه داد: «در مجموع این نمایشگاه می‌تواند اتفاق خوبی باشد و فرصتی برای شرکت‌ها فراهم شود تا بتوانند در دانشگاه‌ها به شیوه‌های مختلف حضور داشته باشند. یکی دیگر از موارد حضور در دانشگاه‌ها برگزاری کارگاه‌های تخصصی و حضور در کلاس‌های دانشگاهی است. به این ترتیب دانشجویان می‌توانند در زمان تحصیلشان شناخت بهتری از فضای کسب‌وکار به دست آورند.»

کریمیان توضیح می‌دهد: «این فضای حبابی که در راه‌اندازی شرکت‌های استارت‌آپی راه افتاده، باعث شده است دانشجویان به محض اینکه فارغ‌التحصیل می‌شوند، به دنبال این باشند که شرکت خود را راه بیندازند که البته درصد زیادی از آنها با شکست مواجه می‌شوند.»

به گفته کریمیان در حال حاضر در حوزه‌های فنی مانند برنامه‌نویسی، بازاریابی و بازرگانی فرصت‌های شغلی در این مجموعه وجود دارد. همچنین برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت کسب‌وکار و مهندسی کامپیوتر تقریباً همیشه فرصت‌های زیادی برای ورود آنها به این مجموعه در نظر گرفته می‌شود.

 

رایانوید سامانه، شرکتی در حوزه مدیریت و پیاده سازی فرایندهای کسب‌وکار

دو شرکت رایا نوید سامانه و مایکت از مجموعه گروه حصین هم در کنار غرفه حصین در نمایشگاه حضور دارند.

محسن نصیری، مدیر عملیات شرکت رایا نوید سامانه از محصولی که در این شرکت تولید می‌کنند، می‌گوید: «نرم‌افزار Ubiprocess به عنوان Low code development platform در حوزه سیستم‌های مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (BPMS) است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا فرآیندهای کسب‌وکارهایشان را بر روی این پلتفرم توسعه داده و بهره‌وری و چابکی کارهایشان را افزایش دهند.»

نصیری درباره جذب نیروها در حوزه توسعه دهنده فرایند کسب‌وکار در این شرکت می‌گوید: «شرکت ما شرکتی یادگیرنده است و اعضای آن افرادی هستند که از دانشگاه‌های معتبر فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

او می‌گوید: «ما به دنبال کسانی هستیم که علاقه‌مند به یادگیری باشند. آن چیزی که در دانشگاه یاد گرفتند، پیش‌نیازی است برای ورود به بازارکار و در دل کار باید به دانش خود بیفزایند. همچنین یکی از اهداف شرکت در جذب نیرو، تربیت نیروهای توانمند در حوزه تحلیل کسب‌وکار و به دنبال آن تحلیل فرآیندها به منظور کمک به اهداف سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است.»

مدیر عملیات این شرکت ادامه می‌دهد: «ما بیشتر بر روی دانشجویانی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که هنوز وارد بازارکار نشده‌اند؛ زیرا وقتی کسی وارد بازارکار می‌شود فرهنگ سازمانی آن شرکت باعث می‌شود از جایی به بعد دیگر به دنبال یادگیری نرود. به همین دلیل دانشجویانی که تجربه ندارند برای ما مناسب‌تر هستند و می‌توانیم با هدفی که داریم فرهنگ سازمانی آنها را تقویت کنیم.»

 

«مایکت»، فضایی برای جوانگرایی

مایکت از سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد، این شرکت پنجاه نفر عضو دارد و روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار کاربر فعال دارد.

مهدی جهانی، کارشناس بخش بازاریابی این شرکت، اهداف حضور شرکت‌ها در نمایشگاه را پیدا کردن نیروهای جوان و باانگیزه و آشنا شدن با فضای دانشگاه می‌داند.

او آن چیزی که باعث جذابیت مایکت می‌شود را جوان بودن و جوان‌گرایی می‌داند. آن‌ها به همین دلیل فضای دانشگاهی را برای حضور انتخاب کرده‌اند.

 

تطبیق فارغ التحصیلان با محیط کار اولویت ماست

امیرحسین جمشیدی، مسئول بخش جذب و استخدام و کاریابی «گشایش» که بخشی از شرکت سفیر آبی آرام است، می‌گوید: «ما دو سال پیش هم در نمایشگاه کار دانشگاه علم و صنعت شرکت کردیم که کیفیت آن به نسب امسال کمتر بود. تعداد مراجعه‌کنندگان و شرکت‌ها و غرفه‌دارها هم کمتر بود.»

او می‌گوید: «دانشگاه‌های سراسری با توجه به حبابی که خود دانشجوها دارند شاید نتوانند برای برخی از شرکت‌ها نیروی کار مناسبی باشند.»

جمشیدی با بیان اینکه ما پیشنهاد دادیم در دانشگاه‌های آزاد هم امثال این نمایشگاه‌ها برگزار شود ادامه داد: «شاید برای شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های سراسری بهتر باشد ولی برای صنعت کار، دانشجویان دانشگاه آزاد مستعدتر هستند. زیراکه توقع پایین‌تری دارند، می‌توانند از صفر وارد یک صنعت شوند و تطبیق بیشتری با آن داشته باشند.»

او می‌گوید: «تطبیق پیدا کردن با محیط کار و مهارت‌هایی مانند رفتار سازمانی، مدیریت خشم و اصول و فنون مذاکره برای ما اولویت بیشتری دارد.»

جمشیدی از جمله ظرفیت‌های این شرکت را مرکزیت در پارک علم‌وفناوری پردیس و شایسته‌سالاری آن می‌داند. او می‌گوید: «هرکسی که وارد این شرکت می‌شود، در وهله اول این دیدگاه را به او می‌دهیم که این شرکت ممکن است مانند یک آموزشگاه باشد که می‌تواند باتوجه به پروژه‌ها و تنوع شغلی که دارد یک فرد را از صفر به صد برساند و به یک ظرفیت شغلی بالایی برسد تا با رزومه قوی‌تر ظاهر شود.»

او در رابطه با همکاری بیشتر دانشگاه با این صنعت گفت: «در بحث پایان‌نامه‌ها و کارآموزی در حوزه فناوری اطلاعات اگر دانشگاه‌ها بتوانند در این حوزه همکاری کنند، هم فرد می‌تواند از این طریق وارد این سیستم شود و دیدگاهی نسبت به شغل پیدا کند و اگر هم مستعد باشد آن شرکت می‌تواند او را جذب کند. این نمایشگاه هم می‌تواند ارتباط بین صنعت، فناوری و دانشگاه را بیشتر کند.»

جمشیدی ادامه می‌دهد: «از دغدغه‌های منابع نیروی انسانی در این حوزه این است که تطبیق کارفرما و کارجو وجود ندارد و این دو خیلی سخت می‌توانند با هم مرتبط شوند، از طرفی ما اساسی برای ارزیابی نداریم. وقتی یک فرد بخواهد وارد یک صنعت شود ارگانی که بتواند ارزیابی کند و به کارجو اطلاعاتی درباره خودش بدهد که چه مهارتی دارد و در چه زمینه می‌تواند کار کند، وجود ندارد.»

 

تهیه اطلاعات جامع از رزومه‌های کارجویان، دستاورد نمایشگاه کار

سودابه زارع، مدیر منابع انسانی شرکت رهیاب رایان فردا هدف از حضور در نمایشگاه کار را دسترسی به تعداد گسترده‌ای از رزومه‌ها در یک محیط و طی یک زمان کوتاه می‌داند.

او توضیح می‌دهد: «تهیه اطلاعات جامع از رزومه‌ها در حالت عادی زمانبر و پر هزینه است. اما نمایشگاه کار این فضا را فراهم می‌آورد تا بتوانیم بی‌واسطه با حذف هزینه و صرف زمان کم با کارجویان ارتباط بگیریم و رزومه‌های آنها را در بانک اطلاعاتی خودمان اضافه کنیم.»

زارع ادامه می‌دهد: «جذابیت دیگری که نمایشگاه کار دارد و ما را ترغیب به حضور در آن می‌کند، مواجه‌شدن با دامنه متنوعی از کارجویان است که تسهیلات، توانمندی‌ها و پتانسیل‌های متفاوتی دارند و همین امر باعث می‌شود نیازهای واحد جذب سازمانی در فاکتور تنوع مرتفع شود.»

او می‌گوید: «حضور در نمایشگاه کار از طرفی این فرصت را به سازمان ما می‌دهد تا مصاحبه‌ای بسیار مقدماتی و اولیه با کارجویان داشته باشیم. قاعدتاً شناختی که در مصاحبه چهره به چهره ایجاد می‌شود می‌تواند دقیق‌تر باشد.»

مدیر منابع انسانی شرکت رهیاب رایان فردا با اشاره به اینکه سازمان ما در سال‌های قبل هم در چنین نمایشگاه‌های شرکت داشته می‌گوید: «قطعاً حضورهای قبلی هم دستاوردهای ارزشمندی به همراه داشته که مهم‌ترین آن‌ها استعدادیابی و جذب افراد با پتانسیل بالاست. وجود سرمایه‌های انسانی و توانمند، پرانگیزه و یادگیرنده در سازمان ما مهمترین دستاوردمان از حضور در چنین نمایشگاه‌هایی است.»

 

نمایشگاه، تنها ارتباط مستقیم با دانشگاه

زارع درباره تقابل و ارتباط دانشگاه با این شرکت می‌گوید: «متأسفانه در بعضی از کسب‌وکارها و دانشگاه‌ها تنها پل ارتباطی بین این دو ارگان نمایشگاه کار است و ارتباط مستقیم و بی‌واسطه دیگری وجود ندارد. ما معتقدیم که ارتباط پویا بین دانشگاه و صنعت می‌تواند ارتباطی برد-برد باشد و وظیفه ماست که در راستای تقویت این ارتباط گام مهمتری برداریم.»

او حوزه مدیریت منابع انسانی را همواره از حوزه‌های پر چالش می‌داند و توضیح می‌دهد: «بازار کار امروز با وجود نسل‌های جدید با تجربیات جدیدی روبرو می‌شود. در سازمان ما که سازمانی مبتنی بر سرمایه‌های انسانی است، جذب این سرمایه و نگه‌داشت آن‌ها از مهمترین دغدغه‌های این حوزه محسوب می‌شود.»

زارع با تأکید بر اینکه انتخاب سرمایه انسانی که با شایستگی‌های حرفه‌ای و رفتاری سازمانی ما تطبیق داشته و اخلاق مدار و متعهد باشد، کار دشواری است، می‌گوید: «نسل جدید پیچیدگی‌های رفتاری و نگرش خاص دارد و شناخت این پیچیدگی‌ها نیازمند صرف انرژی بالاست. بدون صرف انرژی زیاد گزینش به درستی انجام نخواهد شد. از طرفی دیگر ایجاد انگیزه، تقویت روحیه کارکنان به سازمان و نگه‌داشت آن‌ها از جمله موضوعات مهم است که در سازمان ما به آن پرداخته می‌شود.»

مدیر منابع انسانی شرکت رهیاب رایان فردا معتقد است: «تبدیل شدن به یکی از مهمترین بندهای کارفرمایی به عنوان چشم‌انداز سند استراتژی مدیریت سرمایه‌های انسانی شرکت، بیانگر تمرکز و توجه مدیران ارشد سازمان به حوزه سرمایه‌های انسانی است.»

او اضافه می‌کند: «بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی بازار کار فعلی، مدل برند کارفرمایی و اقدامات لازم مربوط به آن طراحی و تدوین شده که با حمایت مدیریت ارشد در حال پیاده‌سازی و اجراست.»

به گفته زارع این مدل در ابعاد جذب نیرو، سیستم‌های پرداخت، رفاهی و انگیزشی، تعادل کار و زندگی و بعد مسئولیت اجتماعی سازمان برنامه‌های ارزشمندی را شامل می‌شود که هرکدام از این ابعاد هم می‌تواند فضا و بستری مناسب را برای کار فراهم آورد.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا