بورسبورس اوراق

افزایش شفافیت و بهبود نظارت، کار ویژه سرمایه گذار نهادی

در همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ ها مطرح شد:

سعید اسلامی بیدگی، عضو شورایعالی بورس در همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ ها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: حضور سرمایه گذار نهادی و هر مجموعه بزگ اقتصادی می تواند به جایگاه اقتصاد ملی ایران کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دبیرکل کانون نهاد های سرمایه گذاری ایران ارتقای شفافیت، بهبود نظارت و ایجاد رویه های قانونی اثر بخش را از کارویژه های بنگاه ها اقتصادی بزرگ دانست و گفت: اقتصاد ملی ایران به بهبود شاخص ها نیاز دارد و ما در تامین مالی کم هزینه بخش تولید با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

این عضو شورایعالی بورس با بیان اینکه حضور سرمایه گذاران نهادی فعال؛ لازمه ارتقای حاکمیت شرکتی و اصلاح وضعیت فعلی است، افزود: بسیاری از فعالیت های مورد نیاز بازار های پول و سرمایه از جمله انتشار آمار  و اطلاعات و نظارت،  در توان سرمایه گذاران خرد نیست و این سرمایه گذاران نهادی هستند که این امکانات را فراهم می کنند.

همچنین بخوانید

وی افزود: هلدینگ ها نقش نظارتی مهمی در بازارها ایفا می کنند اما ساختار سرمایه گذاران نهادی باید صحیح شکل گرفته باشد در غیر این صورت به مشکلات اضافه می شود.

سعید اسلامی نقش دیگر سرمایه گذاران نهادی یا هلدینگ ها را انتشار اطلاعات و آمار دانست و گفت: این نهاد ها به انتقال اطلاعات مالی کمک می کنند و هزینه ها دسترسی به گزارش های مالی را کاهش می دهند.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این همایش به نقش هلدینگ‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: یک بخش از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ ناشی از اعطای وام‌های متعدد با نرخ ثابت از سوی هلدینگ‌ها به شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه آن‌ها بود که در مسیر خروج از این بحران مساله ارزش‌آفرینی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در واقع مشارکت هلدینگ‌ها با شرکت‌های زیرمجموعه و استارت‌آپ‌ها و توجه به بحث نوآوری و خلق ارزش به عنوان شاه‌راه عبور از بحران مالی در استراتژی هلدینگ‌ها مدنظر قرار گرفت که نتایج درخشانی نیز در پی داشت.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: سال ۲۰۱۸ را سال عرضه اولیه استارت‌آپ‌های بزرگ VC-Backed نامیده‌اند؛ چراکه طی این سال بیش از ۸۰ استارت‌آپ که پشتوانه رشد و توسعه آن‌ها صندوق‌های جسورانه هستند در بورس‌های دنیا عرضه اولیه شدند.

به گفته هامونی با تغییر نگرش ایجادشده در هلدینگ‌ها، واحدهای تحقیق و توسعه در بسیاری از شرکت‌ها به CVCتبدیل شدند؛ زیرا تحقیقات نشان داده ‌است تاثیر بهره‌وری و افزایش سودآوری CVCها نسبت‌ به واحدهای R&D در این مجموعه‌ها بیش از سه برابر است.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران کسب‌و‌کارهای نوآور موجب توسعه تکنولوژیکی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌ها، ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری و توسعه موقعیت‌های سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها می‌شوند.

وی دیگر تاثیرات کسب‌و‌کارهای نوآور بر هلدینگ‌ها را افزایش سودآوری با سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای با پتانسیل رشد بالا، ایجاد صنایع مربوط به فناوری‌های نوین در کنار صنایع گذشته، متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها، توسعه محصول و بازار شرکت‌های زیر مجموعه با استفاده از تکنولوژی خلق شده توسط کسب و کارهای نوآور، افزایش کارایی و بهره‌وری منابع و گسترش نوآوری و خلاقیت در بین مدیران و کارکنان دانست.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا