انرژی

اذن زنگنه از رهبری برای بکارگیری کرباسیان/سخنان ظریف در مورد پولشویی موضع دولت است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور، با اعلام اینکه صحبت‌های وزیر امورخارجه کشور نقصی نداشته و درست است، آن را موضع دولت خواند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت اظهار کرد: تا ساعت ۲۴ امشب که قانون اجازه داده است برای بازنشستگان نهاد ریاست‌جمهوری یا سرپرست می‌گذاریم یا فرد جدیدی را منصوب می‌کنیم. ما برای هیچ کدام از بازنشستگان در ریاست‌جمهوری اجازه برای ادامه کار نگرفته‌ایم.

وی درمورد وضعیت بازنشستگی خود نیز گفت: من نه اعاده خدمت شده‌ام و نه بازنشسته هستم.

همچنین بخوانید

واعظی درمورد وضعیت حاجی میرزایی دبیر هیات دولت و تخت روانچی نیز گفت: حاجی میرزایی بازنشسته نیست، اما تخت روانچی در اوایل دوران احمدی نژاد چون نمی‌خواست با آن دولت کار کند خیلی زود بازنشسته شد اما آقای ظریف وی را دوباره به کار گرفت و وی اعاده به کار شد. قانون در ارتباط با تخت روانچی مشکلی ندارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین درباره انتصاب کرباسیان در شرکت ملی توسط وزیر نفت بیان کرد: شرکت نفت جای بسیار مهمی است و همواره نظر نظام این بوده است که فرد توانمند در این شرکت کار کند، زیرا در حال حاضر شرایط بسیار سخت و پیچیده بوده و باید نفت را صادر کنیم.  وزیر نفت برای استفاده از کرباسیان اذن گرفته است. کرباسیان در دوره وزارت اقتصاد و گمرک عملکرد بسیار خوبی داشته است و نظر رئیس‌جمهور و دولت و حتی من شنیده‌ام نظر دفتر رهبری این است که اگر کسی برای کشور زحمت بکشد و صادقانه کار کند باید حکومت و دولت قدردان وی باشد.

واعظی در پاسخ به این پرسش که زنگنه از چه کسی برای استفاده از کرباسیان اذن گرفته است گفت: از رهبری اذن گرفته است.

واعظی در مورد اظهارات اخیر ضد ایرانی ترامپ و توهین او به ملت ایران گفت : واقعیت این است که دولت آمریکا نگاه خصمانه‌ای به دولت و ملت ایران دارد.  روسای جمهور قبلی این کشور دیدگاه‌های خود را به گونه‌ی دیگر مطرح می‌کردند، اما ترامپ بر  خلاف آنها رویکرد خصمانه خود را به صورت واضح بیان می‌کند. دولت این کشور بر خلاف رای دادگاه لاهه برای تامین دارو و مواد غذایی مانع تراشی می‌کند هر چند با اقداماتی که ما انجام داده‌ایم در این زمینه مشکلی نداریم، همه تلاش ما باید به گونه‌ای باشد که آمریکا  بیشتر در انزوا قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال انتخابش به عنوان سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: طبق روال مصوبات دولت را آقای حاجی میرزایی دبیر هیات دولت اطاع رسانی می‌کنند. من قطعا نمی‌توانم مسئولیت سخنگویی را بر عهده بگیریم. چون معتقدم سخنگوی دولت باید مطالعه‌ی دقیقی درباره‌ی مسائل کشور داشته باشد. ما برای سوال رسانه‌ها و مردم که باید اطلاعات پخته ، به موقع و دقیق به دست بیاورند،؛ ارزش قائلیم. سخنگو باید از اعضای دولت باشد که وقت کافی برای مسئولیت سخنگویی داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین درباره‌ی هجمه‌هایی که به دلیل اظهاراتش در مورد پولشویی مطرح می‌شود، بیان کرد: صحبت‌های ظریف نقصی نداشته و درست است. این موضع  وزیر خارجه ، موضع دولت است . دولت به دنبال شفافیت و مبارزه با فساد است. آنچه هم که ظریف مطرح کرده است مقابله با فساد و پولشویی است. دولت همواره با قاچاق مواد مخدر به کشور مخالف است. پولشویی یعنی قاچاق، ورود مشروبات الکلی، ورود مواد مخدرو هر اقدام غیر قانونی دیگر. و وزیر خارجه به درستی اعلام کرده است که باید با این مساله مقابله کنیم.

واعظی با بیان این که وزیر خارجه هیچ نهاد و ارگان یا بخشی را متهم نکرده است، بلکه با پولشویی مخالفت  کرده است گفت: متاسفم عده‌ای به دلیل خصومت با برخی از اقدامات ظریف، وی را در مورد موضع درستی که گرفته است مورد هجمه قرار دادها ند، انتقاد سر جای خود، ولی این هجمه‌ها قابل قبول نیست.

وی در مورد احیای کارت سوخت تصریح کرد: از زمانی که قیمت سوخت در کشورهای اطراف ما بالا رفته و نرخ ارز هم در کشور افزایش یافته است قاچاق سوخت به گستردگی انجام می‌شود، بنابراین احیای کارت سوخت یکی از راه‌های مقابله با قاچاق سوخت است.

به گفته‌ی واعظی در جلسه امروز هیات دولت استاندار اصفهان نیز انتخاب شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت چه اقدامی برای حل مشکل کارگران نیشکر هفت تپه کرده است، بیان کرد: این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده است ولی صاحبان این کارخانه با مشکلاتی مواجهند. دولت از ۸ روز قبل استاندار خوزستان را مامور کرده است تا مشکل را ریشه یابی کند. یکی از مالکان این کارخانه در زندان است و استاندار دنبال حل مشکل این فرد است. از سویی دولت وظیفه خود را حمایت از کارگران می‌داند و در این زمینه تلاش می‌کند. اخیرا وزیر اقتصاد در این موضوع دخالت کرده است، وزیر کار هیاتی را فرستاده و خودش هم موضوعی را دنبال می‌کند. امروز هم برای پرداخت حقوق معوقه کارگران تمهیداتی اندیشیده‌ایم اما از کارگران هم خواهش می‌کنم به گونه‌ای رفتار نکنند که دشمنان از گفتار و رفتار آنها سوءاستفاده کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش حقوق کارمندان خاطر نشان کرد: افزایش حقوق سازوکار خود را دارد. اول باید بودجه فراهم شود و سپس مجلس آن را تصویب کند. در حال حاضر برای افزایش حقوق کارمندان در جریان تهیه بودجه ۹۸ که در آذر آن را تقدیم مجلس می‌کنیم، تمهیداتی اندیشیده‌ایم و برای ایام پیش‌رو بسته‌های قضایی و جبرانی داریم.

واعظی در واکنش به این موضع که دولت از ظریف در روزهای اخیر حمایت نکرده است، گفت: اعضای دولت از ظریف حمایت کردند. امروز هم رئیس‌جمهور از وزیر امور خارجه حمایت کرده و گفتند درست نیست مقاماتی که باید به کارهای بزرگ کشور بپردازند، وارد این مسائل شوند. نباید اجازه دهیم هر مساله‌ای جناحی و سیاسی شود.

وی درباره انتقادات تند دیپلمات‌های کشورمان از اتحادیه اروپا درخصوص عدم ایجاد کانال مالی گفت: امید دولت به پیشبرد سازوکار مالی با اروپا مثل گذشته است اما اجازه دهید دیپلمات‌ها براساس تعامل با طرف مقابل و امتیازی که می‌گیرند حرف بزنند.

واعظی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه انگلیس در سفر خود به تهران گفت: او در سفر به تهران مودبانه صحبت کرده، منعطف بوده و تلاش کرده است تا درباره مسائل به تفاهم برسیم اما بی‌بی‌سی در انتشار اظهارات او شیطنت کرده است. وزیر امور خارجه انگلیس منطقه را به انبار تشبیه کرده بود، اما بی‌بی‌سی صحبت‌های او را به گونه دیگر منعکس کرده است که با فشار به این رسانه، صحبت‌های وزیر امور خارجه انگلیس در بی‌بی‌سی اصلاح شده است.

وی در واکنش به شرط آمریکا برای خروج عربستان از یمن بیان کرد: عربستان فکر می‌کرد ظرف یک یا دو هفته با بمباران یمن می‌تواند مساله را حل کند اما اکنون عربستان و ائتلافی که این کشور ایجاد کرد و آمریکا در باتلاقی گیر افتاده‌اند و می‌خواهند کاری کنند که مفتضحانه از این باتلاق خارج نشوند. ما در یمن نیستیم که آنها شرط گذاشتند ایران از این کشور خارج شود. ما کمک‌های انسان دوستانه و دارو به یک گروه مظلوم داریم و حالا هم اگر مشاوره‌ای هم داده شود آنها اشتباه بزرگی کردند و اکنون باید اشتباه خود را جبران کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا