ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

حباب سکه تخلیه می‌شود؟

روند کاهشی نرخ ارز و سکه، کماکان جزو مهم‌ترین خبرهای اقتصادی محسوب می‌شود. امروز هم بنا به گفته‌ی کشتی‌آرای عضو اتحادیه طلا قیمت سکه روند نزولی خود را ادامه داد و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این وضعیت بخشی از ارز و سکه‌های خانگی وارد بازار می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد حباب سکه به حداقل خواهد رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز نیز همچون روزهای گذشته قیمت سکه و طلا روند کاهشی خود را به صورت نسبی ادامه داد به‌گونه‌ای که سکه طرح جدید تمام بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان معامله می‌شود و قیمت سکه طرح قدیم نیز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. همچنین نیم سکه ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان، ربع‌ سکه یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶۶۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها است. یک مثقال طلای ۱۷ عیار نیز یک میلیون و ۶۵۵ هزار تومان قیمت دارد و قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۸۲ هزار تومان است. محمد کشتی‌آرای عضو اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در خصوص وضعیت بازار سکه و طلا اینگونه توضیح داد که در دو روز گذشته قیمت ارز برخلاف ابتدای هفته جاری، سیر نزولی پیدا کرده و به کانال ۱۲ هزار تومان برگشت که بلافاصله تاثیر خود را بر بازار سکه و طلا گذاشت و باعث کاهش تقاضا شد. این کاهش تقاضا تعادل نسبی در بازار ایجاد کرد و موجب شد حباب سکه به کمترین میزان در هفته‌های گذشته یعنی حدود ۳۵۰ هزار تومان برسد و با توجه به وضعیت کنونی به نظر می‌رسد بخشی از ارز و سکه‌های خانگی به بازار برگردد و اگر این اتفاق بیافتد حباب سکه به حداقل خواهد رسید.

تاکید دولت بر لزوم مبارزه با پولشویی

خبرهای مربوط به دفاع هیات دولت از صحبت‌های محمدجواد ظریف درباره پولشویی نیز جمله اخباعر مهم امروز بود؛ رییس‌جمهور گفت که همه دنیا گرفتار پولشویی است … همه باید مفاسد را کم کنیم و راه پولشویی را ببندیم. چرا اینقدر جر و بحث می‌کنیم؟ سایر اعضای دولت هم از جمله معاون حقوقی ریاست جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس  دفتر رییس‌جمهور از مواضع ظریف حمایت کردند. صحبت‌های کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت را این‌جا بخوانید.

پیش‌بینید ۲۱ کارشناس از بازار مسکن

امروز در سرویس عمران و اشتغال سعی کردیم با استفاده از ۲۱ نظر کارشناسی، افق بازار مسکن را تا حدودی نشان دهیم. بازار مسکن شهر تهران دچار جهش ۸۳ درصدی قیمت شده و به تبع آن در شهرستان‌ها نیز شاهد رشد قیمت بودیم. در عین حال آبان ماه معاملات در تهران ۳۲ درصد و کل کشور ۲۲ درصد کاهش یافته است. قیمت مسکن در کلان‌شهر تهران هم‌اکنون به میان هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. با توجه به اثرگذاری ۳۳ درصدی هزینه‌های مسکن بر سبد خانوار، آینده آن برای بسیاری از مردم مهم شده است. در این لینک ۲۱ اظهارنظر از شرایط فعلی، برآورد و پیش‌بینی از آینده بازار مسکن که توسط کارشناسان این حوزه ارایه شده را بخوانید.

بلاتکلیفی افزایش مجدد حقوق کارکنان

بنا به ادعای رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، افزایش نرخ ارز و رسیدن آن به میانگین ۱۰ هزار تومان بر اساس بازار ثانویه و غیررسمی به درآمد ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت منجر شده است. بر این اساس می‌توان گفت “ارز” خودش جور حقوق را بکشد. اما افزایش مجدد حقوق کارکنان در سال جاری با وجود بحث‌هایی که در رابطه با آن مطرح شد همچنان مبهم و بلاتکلیف مانده است، از سویی دولتی‌ها اعلام مشخصی درباره آن ندارند و از سویی دیگر توقع افزایش با توجه به شرایط موجود اقتصادی و درآمدی که از محل ارز نصیب دولت شده از طرف نمایندگان و سایر مسئولان وجود دارد. در این بین رقمی هم در حد ۲۰۰ هزار تومان به حساب برخی از حقوق‌بگیران واریز شده که خود ابهامات را بیشتر کرده که آیا این همان افزایش حقوق است یا قرار است تصمیم دیگری در کنار آن اخذ شود؟

بهترین تصمیم برای حفظ قدرت خرید کارمندان و کارگران

افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان تنها در صورتی کفاف هزینه‌های زندگی را می‌دهد که یا شرایط اقتصاد به قبل از آغاز سال ۹۷ برگردد یا دریافتی افراد تغییر کند. این موضوع  را علیرضا حیدری ـ کارشناس حوزه کار بیان کرده است. او گفت: اگر در خصوص تثبیت نرخ تورم و کنترل آن و ساماندهی شرایط اقتصادی و وضعیت موجود نیروهای کار نتوانیم سیاستهای مناسبی اعمال کنیم بعید می‌دانم که افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی بتواند پاسخگوی معیشت کارمندان و کارکنان بخشهای دولتی و نیمه دولتی باشد.

فردا سود سهام عدالت در حساب مددجوهاست

فردا اول آذر ماه به مشمولانی که مددجوی کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و یا تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور بوده و از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شده‌اند مبلغ ۱۷۵ هزار تومان سود سهام عدالت پرداخت می‌شود. جزییات بیشتر را در این لینک بخوانید.

وزیر نیرو: خشکسالی جبران نشده است

سری هم به اخبار حوزه انرژی بزنیم. با ثبت ۴۸.۸ میلی‌متر بارش در ۵۸ روز ابتدایی سال آبی جاری، رشدی ۲۹۶ درصدی در میزان بارش‌های ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌ثبت رسیده است. هم‌چنین بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهرماه تا ۲۸ آبان‌ماه سال آبی ۹۸ــ۹۷، بالغ بر ۴۸.۸ میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۶.۹ میلی‌متر) ۸۱.۴ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۲.۳ میلی‌متر) ۲۹۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد . با این حال رضا  اردکانیان ـ وزیر نیرو معتقد است که با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته و از دست رفتن رطوبت مناسب خاک، افزایش بارندگی‌های اخیر موجب ایجاد روان آب و حل مشکل خشکسالی نمی‌شود.

“مازندران درگیر خشکسالی است!” یکی دیگر از اخبار عجیب امروز بود. این جمله را شاید در نگاه نخست باور نکنید چرا که این استان در ظاهر، یکی از استان‌های کشور محسوب می شود که با یک نگاه به هیچ عنوان چنین برداشتی از آن نمی‌شود. این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان مختلف، تغییرات اقلیمی موجب بروز پیامدهای فراوانی در مازندران شده است که افزایش دما و کاهش میزان بارندگی بخشی از این پیامدها محسوب می‌شود. گزارش ایسنای مازندران با عنوان “مهاجرت‌های ویرانگر به سوی مازندران” را این‌جا مشاهده کنید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا