بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

حجم پولشویی در ایران چقدر است؟

میانگین حجم پول‌های کثیف در طول دوره ۱۳۵۲ تا ۱۳۸۰ معادل ۱۱.۸ درصد نسبت به حجم نقدینگی کل کشور است. رقمی که اگر بپذیریم و به نقدینگی شهریورماه امسال بسط دهیم به ۱۹۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش روزنامه ایران، پول کثیف، پولی است که از طریق «گروه‌های جنایی سازمان‌یافته»، «تروریسم از جمله تامین مالی تروریسم»، «قاچاق انسان و قاچاق مهاجر»، «قاچاق مواد مخدر»، «قاچاق کالا»، «استثمار جنسی»، «قاچاق اسلحه»، «قاچاق اشیای مسروقه» و «فساد و رشوه» حاصل می‌شود و سپس با فرآیندهای پیچیده‌ صاحبان دارایی‌های غیرقانونی، تغییر چهره می‌دهد و آنها این تصور را ایجاد می‌کنند پولی را که خرج می‌کنند در واقع متعلق به خود آنها بوده و از راه قانونی به دست آمده است.

اما در ایران پول‌های کثیف چه حجمی دارد؟ آیا پولشویی تنها به آن‌سوی مرزهای ما مربوط می‌شود یا اعمال خلافکارانه قاچاقچیان کالا، ارز، مواد مخدر، انسان و رانت‌های مالی و اقتصادی دایره این پدیده شوم را به داخل مرزهای ما هم کشانده است؟

نتایج برخی پژوهش‌های دانشگاهی و علمی نشان می‌دهد که طی سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۸۰ حدود ۱۱.۸ درصد از کل نقدینگی کشور  پول‌های کثیف بوده است. رقمی که اگر بپذیریم و به نقدینگی ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومانی شهریورماه امسال بسط دهیم به ۱۹۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این آماری است که در پنجاه و یکمین نشست گفت‌وگوهای راهبردی با موضوع مبارزه با پولشویی در ایران، ۲۰ تیر ۱۳۹۷ با سخنرانی سیدجواد کاظمی تبار (دکترای برق و رایانه از دانشگاه کالیفرنیا ارواین امریکا و کارشناس داده‌کاوی برای کشف تقلب در تراکنش‌های بانکی امریکا) در محل تالار تدبیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ارائه شد.

پیش‌ازاین نیز علی عرب‌مازار یزدی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و لیلا خودکاری کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی در تحقیقی مشترک با عنوان «برآورد حجم پول‌های کثیف در ایران» با استفاده از روش‌های علمی به این نتایج رسیده‌اند.

از زمانی که کارگروه اقدام مالی موسوم به FATF نام ایران را در کنار کره شمالی به لیست سیاه خود اضافه کرد و از این ناحیه اقتصاد ایران بخصوص نظام بانکداری آن آسیب‌های فراوانی را متحمل شد، بحث مقابله با پدیده پولشویی از اهمیت بیشتری برخوردار شد.

صندوق بین‌المللی پول، تمام پول‌های کثیفی را که از طریق سیستم مالی شست‌وشو می‌شود، رقم بزرگی بین ۵۰۰ میلیون تا ۱.۵ تریلیون دلار در سال محاسبه کرده است که معادل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. دامنه جریانات مالی سازمان‌های تروریستی بین ۰.۹ تا ۵.۸ درصد از کل پول‌های کثیف است که این مقدار قابل‌توجهی خواهد بود.

میانگین حجم پول‌های کثیف در طول دوره ۱۳۵۲ تا ۱۳۸۰ معادل ۱۱.۸ درصد نسبت به حجم نقدینگی کل کشور است. حجم پول‌های کثیف در سال‌های اخیر با شیب تندی در حال افزایش است. رشد حجم پول‌های کثیف در سال‌های مختلف در نوسان است و بیشترین و کمترین میزان رشد این پول‌ها به ترتیب مربوط به سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۵۷ معادل ۶۴ و منفی ۴.۸ درصد است؛ که در این سال‌ها حجم اقتصاد زیرزمینی نیز به ترتیب معادل ۲۷.۷ و ۳۰.۱- درصد رشد داشته است.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا