امور زیربناییراه و ساختمان

کشف بی‌سیم در امدادخودروهای غیرمجاز برای شنود مکالمات پلیس‌راهور/ دخالت عوامل دولتی در افزایش امداد خودروهای غیر مجاز/اعلام نرخ مصوب حمل خودرو

رییس انجمن صنفی امداد خودروی کشور با اشاره به شناسایی امدادخودروهای غیر مجاز گفت: در این خودروها تجهیزات غیرمجاز مانند بی‌سیم برای اتصال به فرکانس پلیس راهور و شنود مکالمات آنها با هدف شناسایی محل وقوع تصادفات کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، مهدی حسینی در نشست خبری امروز با اشاره به وجود مافیا در حوزه امدادخودرو در سطح جاده ها و شهرها اظهارداشت: هزینه حضور شرکت‌های غیر مجاز و وجود جریان مافیا در این حوزه را مردم می پردازند و امروز شاهد نارضایتی‌های مردمی از ارایه خدمات نامناسب شرکت‌های امدادخودرو غیر مجاز هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه شرکت‌های غیر مجاز در حوزه امدادرسانی به خودروها باعث شده که خدمات رسانی قشر یازده هزار نفری امدادخودرو در سطح کشور زیر سوال برود.

رییس انجمن صنفی امدادخودروی کشور با بیان اینکه ۳۰ شرکت مجاز در حوزه امداد خودرو وجود دارد، گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در سطح کشور نبود نرخ مصوب و مشخص برای امدادرسانی به خودروها بود و متاسفانه قیمت‌ها کنترل نمی‌شدند و برای اولین بار اقدام به تعیین نرخ مصوب برای خدمات شرکت‌های امدادخودرو کردیم.

حسینی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت‌های مجاز براساس قیمت‌های مصوب به مردم خدمات رسانی می‌کنند، گفت: نرخ پایه حمل خودرو براساس مدل و نوع خودرو تا ۱۰ کیلومتر اول بین ۵۵ تا ۱۲۰ هزار تومان است و مردم باید بدانند قیمت‌ها چقدر است تا بیشتر از آن نپردازند.

وی با اشاره به کنترل قیمت‌ها اظهار داشت: تمام شرکت‌های مجاز را موظف به استفاده از پز برای پرداخت هزینه خدمات کرده ایم حال اینکه تمام قیمت های مصوب در پز مورد استفاده مشخص است و محاسبه شده است. برای مثال در منو پز قیمت خدمات، سرویس درب منزل، کارت اشتراک و… آمده است و رانندگان و مالکان خودرو براساس قیمتی که درج شده است هزینه ها را می پردازند.

حسینی ادامه داد: تنها بخش لوازم و قطعات یدکی قیمت ندارد آن هم به دلیل نوسانات نرخ ارز است که نمی توان در حال حاضر قیمت مصوب برای قطعات و لوازم تعیین کرد اما در این  حوزه هم کنترل داریم.

رییس انجمن صنفی امدادخودرو کشور با اشاره به گران‌فروشی برخی شرکت‌های امدادخودروی گفت: به طور قطع شرکت‌هایی که بیشتر از نرخ مصوب را از مرد دریافت می‌کنند از شرکت‌های مجاز نیستند و بخشی از این گران‌فروشی‌ها به دلیل این است که مردم به حقوق خودشان واقف نیستند.

حسینی با اشاره به راهکار دسترسی به شرکت‌های مجاز امدادخودرویی و تشخیص شرکت مجاز از غیر مجاز گفت: سامانه ۱۰۰۰۰۱۵۹۳ برای شرکت‌های مجاز امدادخودرو طراحی شده و به این صورت است که اگر مردم پلاک خودرو شرکت امداد خودرو را توسط این سامانه ارسال کنند در پاسخ اطلاعات راننده و اطلاعات خودرو برای فرد ارسال می شود اطلاعاتی نظیر نام امدادگر ، شماره تماس شرکت، شماره همراه راننده و کد امدادگر ارسال خواهد شد. اگر در پاسخ پیامکی ارسال شود حاوی این موضوع که چنین پلاکی ثبت نشده به این معنا خواهد بود که آن امداد خودرو متعلق به شرکت های غیر مجاز است.

وی تاکید کرد: مسافران، رانندگان در سطح شهر و در سطح جاده‌های کشور می‌توانند با شماره تماس ۱۵۹۳ درخواست امداد خودرو از شرکت‌های مجاز داشته باشند.

حسینی ادامه داد: تمام قطعات یدکی همراه امدادگران شرکت‌های مجاز گرانتی شش‌ماهه دارند این در حالی است که قطعات مورد استفاده در امدادگران وابسته شرکت‌های غیرمجاز چند بار مصرف هستند و هیچ ضمانتی ندارد.

وی درباره موضوع ریختن گازوییل روی سطح جاده‌ها که گفته می‌شود به صورت عمدی انجام شده تا موجب ایجاد خسارت خودروهای عبوری شود، گفت: چندی پیش گزارشاتی مبنی بر ریختن گازوییل در سطح جاده های استان البرز منتشر شد که این گازوییل موجب لغزندگی جاده‌ها و در نهایت موجب خرابی خودرو و ایجاد سانحه برای مردم شده بود که دادستان البرز پیگیری‌هایی را در این موضوع داشتند .

حسینی ادامه داد: چندین سناریو برای این گزارشات مطرح است اول اینکه گفته می‌شود این ا قدام عمدی بوده موضوع دوم این است که گفته می‌شود برخی خودروهای سنگین که از این جاده عبور می‌کنند درب باک خودرو خود را باز می‌گذارند تا هوا در باک جریان داشته باشد و همین موضوع باعث ریزش گازوییل بر روی سطح جاده ها می شود .

وی تاکید کرد: اگر این اقدام عامدانه انجام می شود باید با عوامل آن برخورد جدی صورت بگیرد چرا که دیگر این افراد متخلف نیستند بلکه مجرم محسوب می شوند .

رییس انجمن صنفی امدادخودرو کشور با تاکید بر اینکه برخی از عوامل دولتی در جریان مافیا در امداد خودرو و توسعه قارچی شرکت های امداد خودرو غیر مجاز دخالت دارند اظهار داشت: متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از افراد دولتی در شکل گیری امدادخودروهای غیر مجاز نقش دارند که موجب ایجاد مشکلات متعدد برای مردم شده اند.

وی با اشاره به وجود کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به حوزه امدادخودرو اظهار داشت: این کانون وابسته به دولت یعنی سازمان گردشگری و میراث‌فرهنگی است و نباید وارد این حوزه شود و اصل ۴۴ قانون اساسی را زیر پا بگذارد.ورود کانون اتومبیرانی به حوزه امداد خودرو هیچ توجیهی ندارد و استفاده از رانت دولتی است.

حسینی با اشاره به شناسایی امداد خودروهای غیر مجاز در سطح تهران اظهار داشت: تاکنون در تهران ۱۰۰ خودرو امداد خودرو غیر مجاز با دستور قضایی دادسرای ۳۳ شناسایی و ۲۰ خودرو از این تعداد به پارکینگ منتقل شدند. متاسفانه در این خودروها لوازم و تجهیزات غیر قانونی کشف شده است .

رییس انجمن صنفی امدادخودرو کشور تاکید کرد: در این خودروهای غیر مجاز تجهیزات غیر قانونی مانند بی‌سیم متصل به فرکانس پلیس راهور برای شنود مکالمات پلیس، شوکر، مواد مخدر، مشروبات الکلی و غیره کشف شده است .رانندگان این خودروها از بی‌سیم استفاده می‌کردند تا مکالمات پلیس راهور را شنود کنند تا اگر تصادفی اعلام شود خود را به صحنه تصادف برسانند و از موقعیت سوء استفاده کنند.

وی با اشاره به تماس‌های تلفنی گسترده برای فروش کارت معاینه فنی گفت: این تماس‌ها برای فروش کارت معاینه فنی غیر قانونی و تخلف است و عامل آن شناسایی شده و به طور قطع با آن برخورد قانونی می‌شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا