انرژی

۱۱۰ درصد ابهای زیرزمینی کشور استفاده می‌شود

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: از ۱۱۰ درصد ابهای زیر زمینی کشور استفاده می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، پرویز آراسته  در افتتاحیه جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه اظهار کرد: طبق اعلام کنوانسیون باید این میزان ۲۰ درصد باشد و در آذربایجان غربی که جز استانهای پر بارش است ۷۰ درصد از آبهای زیر زمینی را استفاده می‌کنیم که اگر این روند ادامه یابد، فرونشست زمین را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در صنعت کشاورزی کشور ۹۰ درصد آب با راندمان ۳۰ درصدی مصرف می‌شود درحالیکه در سایر کشورهای پیشرفته میزان راندمان بالای ۶۰ درصد است، تصریح کرد: باید صرفه جویی ۴۰ درصدی  تعیین شده را در بخش کشاورزی در استان داشته باشیم تا آب صرفه جویی شده به دریاچه رها شود.

همچنین بخوانید

آراسته با ذبیان اینکه پارک‌ملی دریاچه ارومیه با ۵۷۰۰ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین دریاچه شور داخل کشور از سال ۸۰ به بعد شروع به خشک شدن کرد، تصریح کرد: افزایش جمعیت و به تبع آن توسعه کشاورزی، حفر چاههای غیر مجاز، برداشتهای بی حد و حصر آبهای سطحی و تخریب پوشش گیاهی زمینه ساز خشکی دریاچه شد.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در سال ۱۳۷۸، ۳۱ میلیارد مترمکعب  آب داشت  و در سال ۱۳۹۳، این میزان به ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسید که باتشکیل ستاد احیا دولت تدبیر و امید این میزان به یک میلیارد و یک میلیون مترمکعب رسیده و هم اینک نسبت به سال گذشته ۸ سانتی متر افزایش تراز را شاهدیم.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه با افزایش تبخیر، ۶ میلیارد تن نمک در بستر دریاچه رسوب کرده و با وجود تزریق آب به پیکره، آب در بستر بدلیل رسوبات نمکی پخش شده و تبخیر افزایش یافته و آب به عمق نمی‌رسد تصریح کرد: با بررسی های انجام شده برخلاف انچه که زمین شناسان ادعا داشتند نمک دریاچه ارومیه حل نمی شود، در برخی نقاط دریاچه ارومیه ۲۸ سانتی متر عمق دریاچه افزایش یافته و این به معنی این است که آب ورودی به پیکره سبب حل شدن نمک بستر شده و این نوید بخش است.

علل خشکی دریاچه ارومیه

آراسته با اشاره به علل خشکی دریاچه ارومیه افزود: توسعه اراضی، تبدیل الگوی کشت دیم به آبی، تغییر باغات انگور به سیب که کشتی پر آب است، احداث سدهای بی رویه، تبدیل چغندرقند به عنوان کشت اصلی در استان و افزایش مصرف آب بیشتر از ظرفیت حوضه از دلایل خشکی دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه با راه اندازی ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات خوبی در راستای احیای دریاچه انجام شده افزود: طرح انتفال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه از طریق احداث تونل ۳۶کیلومتری در دست انجام است که تاکنون ۲۵کیلومتر از این تونل با هزینه کرد ۱۰۰میلیارد تومان  احداث شده  و طبق برنامه تاپایان سال ۹۸به بهره برداری می‌رسد؛ با انتقال آب به دریاچه جبران تبخیر سالانه آب می‌شود.

اراسته به لایروبی رودخانه های ورودی به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اجرای طرحهای نوین کشاورزی، طرح آموزش مصرف صحیح و الگوی کشت برای کشاورزان و کنترل ریزگردها با شناسایی کانون آنها و کاشت درخچه‌ها بخشی از اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده است.

دکتر ولی عاقلی، رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز، اولین گام استارت آپ را برنامه ریزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه دلیل وجود برخی مشکلات موجود در کشور از جمله وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، نبود برنامه ریزی است که باید جوانان با فکر و اندیشه  این خلاء موجود را پرکنند.مشکل اصلی کشور در عقب ماندگی در سرعت بخشی به زنجیره چرخه توسعه تکنولوژی، نداشتن برنامه ریزی است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه استعمارگران با راه اندازی انقلاب سفید و ارائه طرحهای استثماری در دوران رژیم پهلوی در کشور خرده مالکی را به کشور تحمیل کردند یادآور شد: کشاورزی کشور که می‌توانست به سمت صنعتی شدن پیش برود اما با طرحهای استعماری تحمیلی غربی‌ها، هزینه تولید در کشاورزی افزایش یافته است.

عاقلی، توجه به نظر کارشناسان متخصص و برنامه ریزی در امور را بسیار مهم و کاربردی دانست و گفت: امید است برگزاری استارت آپ ویکند دریاچه ارومیه فرصتی برای ایده پردازان شود تا علاوه بر حل مشکل دریاچه ارومیه زمینه ای برای حل سایر مشکلات کشور باشد.

جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه در قالب مجموعه رویدادهای کارآفرینی جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این رویداد ملی به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و ستاد احیای دریاچه ارومیه و استانداری آذربایجان غربی، مرکز رشد جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، دانشگاه ارومیه، آموزش پرورش استان، سازمان تجاری سازی فناوری دانش آموختگان جهاددانشگاهی، شهرداری ارومیه و سازمان محیط زیست استان برگزار می‌شود.

این جشنواره  در ۶ محور وب سایت و شبکه های اجتماعی، فیلم و مستند کاربردی،  بازی های رایانه ای و انیمیشن، نرم افزار های تلفن همراه، نرم افزارهای کاربردی و اینترنت اشیاء در ۲ بخش بزرگسالان و دانش آموزی در یک فرآیند سه روزه برگزار خواهد شد.

این رویداد با هدف فرهنگ سازی در راستای تولید محتوای دیجیتال کاربردی در حوضه  آب و دریاچه ارومیه، شناسایی و افزایش مشارکت عمومی  دانشجویان و تولید کنندگان رسانه در راستای حفظ و ارتقای آب دریاچه ارومیه، شناسایی توانمندی‌ها و هدایت استعدادهای جامعه در حوزه تولید محتوا خصوصا مسائل و چالش های مربوط به دریاچه ارومیه، بسترسازی در جهت کارآفرینی دیجیتال مبتنی بر تولید محتوا در این حوزه، پرورش ایده‌های خلاقانه در حوزه تولید محتوای دیجیتال با محوریت دریاچه ارومیه و فرصت سازی خلاقانه چالش‌ها مبتنی بر تولید محتوای دیجیتال در این حوزه  برگزار می‌شود.

به تیمهای برگزیده این جشنواره در بخش بزرگسالان جوایز نفیسی شامل لوح تقدیر و جوایز نقدی ۴۰ ، ۳۰ و ۲۰ میلیون ریالی  و در بخش دانش آموزی نیز جوایز نفیسی شامل لوح تقدیر و جوایز نقدی ۲۰ ، ۱۵ و ۱۰ میلیون ریالی اهدا خواهد شد.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا