انرژی

جزییات جمع‌آوری گازهای همراه در مناطق نفت‌خیز جنوب

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، جزییات جمع‌آوری گازهای همراه در این مناطق را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید کوتی در نشستی خبری که ظهر امروز در نمایشگاه نفت اهواز برگزار شد، با تاکید بر این‌که بحث جمع‌آوری گازهای همراه، همواره در صنعت نفت مطرح بوده است، گفت: برای جمع‌آوری گازهای هر کدام از فلرها در مناطق نفت‌خیز جنوب برنامه‌ریزی شده و قرار است حدود ۹۰ درصد از گازهای همراه جمع‌آوری شود.

وی افزود: عمده گازها در میادین کوچک است که امکان احداث تاسیسات جمع‌آوری در آن‌ها نبوده، اما برای این میادین برنامه‌هایی در نظر داریم.

همچنین بخوانید

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه بهسوزی فلرها در نقاطی که مجاور مناطق مسکونی است آغاز شده، افزود: یکی از این فلرها، فلر اهواز بنگستان ۳ بوده که پشت ورزشگاه غدیر قرار دارد و فلر بعدی که جمع‌آوری خواهد شد در اهواز ۲ است که ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

کوتی با اشاره به همکاری بخش خصوصی در جمع‌آوری گازهای همراه، گفت: به طور کلی از نظر ایمنی، فلر خاموش معنی ندارد و شمعک آن باید روشن باشد، اما روشن بودن شمعک، گازسوزی تلقی نمی‌شود.

وی با اشاره به قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه مارون ۳، مارون ۶ و منصوری که در ابتدای سال با بخش خصوصی امضاء شد، اظهار کرد: مارون ۳ تا ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، برای جمع‌آوری فلرها ۲۳ کارخانه کوچک راه‌اندازی می‌شود که صفر تا ۱۰۰ تجهیزات آن ایرانی است و باعث اشتغال‌زایی نیروهای بومی می‌شود.

استقبال بخش خصوصی از پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه

کوتی با بیان این‌که بخش خصوصی از پروژه‌های گازهای همراه استقبال بسیار خوبی کرده است، توضیح داد: در این راستا مناقصه‌ها برگزار شده و برنده آن مشخص شده است که برخی پروژه‌ها راه‌اندازی شده و برخی در حال احداث است و با انجام این پروژه‌ها گاز و گاز مایع به میزان گاز تولیدی کشور اضافه می‌شود؛ در واقع گاز به میزان تولید گاز طبیعی و مایعات به خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل خواهد شد.

آخرین اخبار از پروژه آماک

وی در ادامه با اشاره به پروژه آماک نیز، گفت: در این پروژه بخشی از گاز اسیدی باقی مانده که به دلیل مشکلاتی که در ماشین‌آلات وجود داشته انجام نشده است، اما این پروژه سال‌هاست که ادامه دارد.

جزییات قرارداد با هلدینگ خلیج فارس و مارون

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه از امضای قرارداد با هلدینگ خلیج فارس و مارون خبر داد و گفت: این‌ دو حاضر به سرمایه‌ گذاری شدند و طبق قرارداد، گازهای جمع‌آوری شده توسط هلدینگ خلیج فارس خوراک بیدبلند ۲ را تامین می‌کند و مارون تثبیت و افزایش تولید پتروشیمی از مارون را فراهم می‌کند.

کوتی ادامه داد: مارون ۱۶۷ میلیون دلار در هشت پروژه سرمایه‌گذاری کرده و حجم گازی که جمع‌آوری می‌کند، ۷.۳ میلیون فوت مکعب است و هلدینگ خلیج فارس نیز یک میلیارد و ۴۹ میلیون دلار سرمایه‌ گذاری کرده که حجم گازی جمع‌آوری شده توسط آن، ۱۲۰ میلیون فوت مکعب است.

وی ادامه داد: سایر پروژه‌ها که منابع آن از محل داخلی جمع‌آوری می‌شود، به ۴۴ میلیون و ۳.۳ تیلیارد ریال سرمایه نیاز دارد که ارزش گاز هر یک میلیون فوت مکعب، بین دو تا چهار هزار دلار است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا