اقتصاد کلان

برنامه اروپا برای حمایت از ایران در برابر تحریم آمریکا چیست؟

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل از تمایل اروپایی‌ها برای حمایت از ایران در مقابل تحریم‌های اروپا خبر داد و آخرین وضعیت تعامل ایران و اروپا را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیرحسین زمانی‌نیا ، با تاکید بر این که اروپایی‌ها تمایل دارند با ایران همکاری کنند، اظهار کرد: اتحادیه اروپا از نظر سیاسی متعهد است که از ایران حمایت کند. حمایت کامل هم می‌کنند اما امکانات عملی و اقتصادی برای این‌که همه به خواسته‌های ایران عمل کنند را ندارند.

وی به این سوال که ایران چه خواسته‌ای از اروپا دارد، پاسخ داد: خواسته‌های ایران این است که بتواند از همه منافع مادی ناشی از برجام، به‌صورت مداوم  استفاده کند. این چه معنی‌ دارد که آمریکا به چین معافیت دهد که به‌جای ۷۰۰ هزار بشکه از ایران، ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار بشکه نفت بخرد؟ چرا چین به حرف آمریکا گوش می‌کند؟ پاسخ این است که سهام‌دار آمریکایی CNPC (شرکت ملی چین) زیاد است و آمریکا در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است و اگر به حرف آمریکا گوش ندهد، تحریم خواهد شد.

بعد از این‌که آمریکا از برجام خارج شد، اروپا بر حمایت خود از برجام تاکید و تعامل با ایران را ادامه داد. در این راستا چندی پیش زمانی‌نیا از برگزاری جلسات کارشناسی بین ایران و اتحادیه اروپا برای تأسیس کانال پرداختی بانکی به ایسنا خبر داد و با بیان این‌که ایران و اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند، گفته بود: جلسات کارشناسی با اتحادیه اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای تأسیس کانال پرداختی بانکی و مسائل نفتی و حمل‌ونقل در جریان است. در آن زمان ابراز امیدواری کرده بود که این کانال پرداختی تا قبل از ۱۳ آبان تأسیس شود، اما این اتفاق نیفتاد.

همچنین بخوانید

نگاه کشورهای بزرگ به اروپا

بر این اساس، وی هفته گذشته هم در این باره گفت: مدت زمان زیادی است که منتظریم اروپا برای باقی‌ماندن اروپا و ایران در برجام اقدامی انجام دهد. حفظ تعادل استراتژیک مستلزم این است که اروپا اقدامی انجام دهد و روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و هم‌چنین ژاپن، هند و برزیل هم بتوانند نقش خود را در شرایط تحریم و این روابط بین‌المللی جدید که در حال شکل‌گیری است، ایفا کنند.

احتمال تاسیس کانال بانکی بین اروپا و ایران در فرانسه

در هر حال مسوولان از پیگیری اروپایی‌ها برای تاسیس کانال بانکی خبر داده و اعلام کرده‌اند که احتمالا این کانال در فرانسه تشکیل شود و در مرحله اول، برای اقلام غیرتحریمی و از اواسط سال سال ۲۰۱۹ برای اقلامی که شامل تحریم می‌شود هم مورد استفاده قرار بگیرد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا