اقتصاد کلان

چه کسانی مخالف پیوستن به قوانین منع پولشویی هستند؟

اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص پولشویی در کشورمان، همچنان موضوعی داغ در میان مسئولان و تحلیلگران سیاسی است.

هرچند به گفته مخالفان، این اظهارات دکتر ظریف باعث تضعیف کشور و گرادادن به دشمنان است اما به گفته موافقان، اولا این اظهارات ظریف به شخص خاصی اشاره نداشته و کلیات شرایط را شامل می شود و در ثانی به گفتهآنها، پولشویی واقعیتی انکار ناپذیر است که آمارها نیز آن را تائید می کند بهگفته آنها، شرط مقابله با فساد، پذیرش واقعیت ها و اصلاح آنهاست و نه انکارآن.

میثم موسایی، کارشناس اقتصادی در خصوص صحبت‌های وزیر امورخارجه در مورد پولشویی و لزوم پیوستن به FATFبا بیان اینکه دو گروه هستند که با این قضیه مخالفت می کنند، می گوید: یک گروه هستند که ممکن است منافعی داشته باشند چرا که پذیرش چنین مقرراتی می تواند به نفع آنها نباشد، گروه دیگر، افرادی هستند که معتقدند پذیرش این مقررات به معنای پذیرش سلطه مالی نظام سرمایه داری است، بنابراین با آن مخالف هستند.

همچنین بخوانید

وی افزود: گروه دوم در واقع صادقانه این حرف ها را می زنند اما ممکن است اطلاعات ناقصی از این موضوع داشته باشند و مخالفت هایشان بر مبنای شواهد نباشد.

وی تصریح کرد: بنابراین یک گروه کسانی هستند که منفعت دارند و نه فقط دررابطه با این توافق نامه، بلکه در رابطه با هر قانون دیگری که در کشور بخواهدتصویب شود، اگر احساس کنند منافعشان در خطر است مخالفت خواهند کردو این طبیعتشان است.

موسایی در ادامه افزود: گروهی دیگر هستند که این موضوع را از این دید نگاهمی کنند که نباید کشورهای غیر مسلمان بر ما تسلط داشته باشند و فکر میکنند پذیرش این توافق نامه به معنای سلطه بیگانگان بر ما است، برای این دسته از دوستان باید توضیح داده شود که در شرایط فعلی اگر به این لایحه بپیوندیم چه منفعتی دارد و اگر آن را نپذیریم چه ضررهایی برایمان خواهدداشت.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید این موضوع برای این گروه از مخالفان توضیح داده شود که در شرایط فعلی اگر به این مقررات نپیوندیم حتی درمبادلات پولی با کشورهای اروپایی، چین، روسیه و هند هم به مشکل خواهیم خورد و بنابراین همکاری نکردن با FATF، وضعیت ما را بدتر خواهد کرد والبته این مسئله هم بیان شودکه پیوستن به آن هم این گونه نیست که حتما شرایطمان را بهتر کند.

حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر سیاسی نیز در همین رابطه با بیان اینکه اگرچه همین اظهار نظر هم ممکن است دستاویزی برای دشمنان ما شود تا بتوانندفشار بیشتری به ایران برای قبول FATF وارد کنند اما در عین حال برخی ازمخالفان، آقای ظریف را بیشتر به لحاظ مسائل سیاسی که ایشان موافق با FATF هستند مورد حمله قرار داده اند.

پدیده رایج پولشویی در کشور

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز درباره انتقادهای صورت گرفته نسبت به گفته های دکتر ظریف می گوید: آیا معترضان، میلیاردها دلارقاچاق در کشور را که همواره مسئولان نظام درباره آن هشدار داده‌اند، نفی می‌کنند؟ یا برخلاف قانون، درآمد حاصل از آن‌ را پول کثیف نمی‌دانند!؟

مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه هم در این زمینه می گوید: اگر به قانون مبارزه با پولشویی توجه شود، در این قانون، جرم پولشویی  به صورت خلاصه، عبارت است از «تحصیل،  تملک،  نگهداری یا استفاده از عوایدحاصل از ارتکاب جرم یا به صورت کلی هرنوع  مالی که از  فعالیت‌های مجرمانه به دست آمده باشد و از طریق اخفاء یا پنهان کردن ماهیت واقعی ومنشاء و منبع آن وارد  سیستم مالی کشور گردد، حال اگر فقط سه مصداق فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق سوخت را درنظر بگیریم، براساس آمار موجود، در سال، حدود ده  و یا پانزده میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، البته این رقم پس از مبارزه بی امان دولت و نهادهای  اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با قاچاق کالا  از مبلغ  ۲۵ میلیارد دلاربه این رقم رسیده است».

وی می افزاید: اگر از درآمد فروشندگان خرد کالاهای قاچاق بگذریم قسمت عمده این مبلغ با پولشویی وارد سیستم مالی کشور می شود، اگر گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر نیز به آن اضافه شود که علاوه بر در آمد هنگفت برای قاچاقچیان، شبکه‌های مالی عظیم دشمنان انقلاب نیز در این فعالیتها سهیم هستند، متوجه خواهید شد که واقعاً ارقام پولشویی در کشور گسترده است و مبارزه با آن، نیازمند عزم ملی و بر خورد شجاعانه و قاطع با عاملین اصلی این  پدیده مخرب در اقتصاد کشور است.

محمدرضا تابش، عضو شورای پول و اعتبار نیز در این رابطه می گوید: «متأسفانه پدیده پول‌شویی در کشور رایج است و اتباع بیگانه و حتی ایرانیان، از فرصت‌هایی که فراهم شده است برای تبادل پول به مبالغ کلان، حداکثراستفاده را کرده‌اند و گاهی با کارت‌های بانکی این کار را انجام داده‌اند و متأسفانه منجر به سوءاستفاده شده است.»

محمود صادقی، نماینده مجلس نیز در این باره معتقد است که: «در نشستی که فراکسیون مبارزه با پولشویی مجلس شورای اسلامی با مرکز مبارزه باپولشویی در مردادماه سال جاری داشت حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان موردپولشویی در حوزه فرار مالیاتی در کشور داشتیم که توانستیم آن را شناسایی کنیم».

انکار پدیده پولشویی در کشور در حالی است که برآوردهای غیر رسمی حاکی از این است که  سهم پول کثیف از نقدینگی کشور به صورت میانگین در فاصله سال های ۵۲ تا ۱۳۸۰، ۸/۱۱ درصد است. حتی اگر روند تغییر سهم پول کثیف از نقدینگی را در سال‌های اخیر افزایشی فرض نکنیم و همان نسبت را در نظر بگیریم برآورد حجم پول کثیف در شهریور سال ۹۷ حدود ۱۹۷ تریلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا