انرژی

ظرفیت برداشت از پارس‌جنوبی به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید

ایران که در سال‌های قبل در زمینه برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر عقب مانده بود، مدت‌هاست در برداشت از این میدان با قطر رقابتی تنگاتنگ دارد و آخرین آمار حاکی است هم‌اکنون به صورت میانگین روزانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود که قابلیت افزایش ظرفیت برداشت تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز را هم دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میدان گازی پارس جنوبی که عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان را یدک می‌کشد، بین ایران و قطر مشترک بوده و هرچند ایران در طول سال‌ها در برداشت از این میدان از قطر عقب بوده اما روند توسعه پارس جنوبی در طرف ایران، در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است ؛به طوری‌که که انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۳۹۸ همه فازهای باقی‌مانده توسعه نیافته، یعنی فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴، توسعه یابند و از پروژه پارس جنوبی فقط پرونده فاز ۱۱ باز بماند.

تاکنون همه بلوک‌های مرزی پارس جنوبی در طرف ایران به جز فاز ۱۱ تولیدی شده است. تا پایان امسال فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۴ کامل می‌شود و بخشی از فاز ۱۴ در سال آینده تکمیل خواهد شد. به طور کلی همه فازهای باقی مانده پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ تا پایان سال ۱۳۹۸ تکمیل می‌شود.

همچنین بخوانید

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در آخرین اظهارنظر خود درباره میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرد: تا پایان سال، سه فاز از این میدان هر کدام به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب که جمعا ۸۰ میلیون گاز ترش است، به مدار می‌آید که در مجموع ۲۴ فاز جنوبی تکمیل می‌شوند.

در پارس جنوبی چه خبر است؟

بر اساس این گزارش، عملیات راه‌اندازی سکوی اقماری ۱۴C پایان یافت و برداشت گاز ترش از موقعیت مخزنی این سکو در ماه گذشته آغاز شد. اهداف تعیین شده برای سال ۹۷ از طرف وزارت نفت، تولید ۳ میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۴-۲۲ بوده است که بلوک نخست آن با راه‌اندازی دو سکوی دریایی فاز ۱۴ محقق شده و هم اکنون روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از موقعیت فاز ۱۴ گاز برداشت می‌شود.

با توجه به بارگیری دو سکوی ۱۳B و ۱۳D از یارد شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) و تکمیل عملیات حفاری چاه‌های این دو سکو، عملیات جداسازی یکی از دکل‌های حفاری به پایان رسیده است و عملیات تکمیلی حفاری دکل دوم نیز در چند روز آینده تکمیل می‌شود، بنابراین با مساعد شدن شرایط جوی در دریا، سکوهای یادشده برای انجام عملیات نصب، راه‌اندازی و تولید گاز روانه موقعیت مخزنی خود خواهند شد.

بررسی فازهای ۲۴-۲۲ حاکی است که به‌دلیل این‌که سکوی ۲۲ در موقعیت نصب است، شرایط بهتری دارد، با توجه به آمادگی بخش خشکی این فاز برای دریافت گاز، با جداسازی دکل حفاری، این سکو با فاصله زمانی یک ماه، به تولید ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعبی در روز خواهد رسید.

در هفته آینده سکوی ۲۴A در یارد صدرا آماده بارگیری برای انتقال به دریاست که با انتقال سکوهای فاز ۱۳ و برگشت دوباره آن به یارد صدرا بارگیری شده است و برای نصب و راه‌اندازی روانه موقعیت مخزنی خود خواهد شد.

به گفته محمد مشکین‌فام – مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس – و به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، هم‌اکنون به صورت میانگین روزانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود که قابلیت افزایش ظرفیت برداشت تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز را هم دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا