بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رکورد سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌ی فین‌تک زده شد

در شش‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ میلادی، مبلغ سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌ی فین‌تک به ۴۱.۷ میلیارد دلار رسید. این مبلغ، در مقایسه با کل سرمایه‌ی جذب‌شده در سال ۲۰۱۷، پیشرفت چشمگیری داشته است.

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، شاهد رشد مداوم سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌ی فین‌تک بوده‌ایم. میزان رشد مرکب سالانه‌ی (CAGR) آن حدود ۱۸.۵ درصد بوده و از ۱۹.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴، به ۳۹.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است. این روند، در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ شتاب بیشتری پیدا کرد و با انجام ۷۸۹ معامله، ۴۱.۷ میلیارد دلار تأمین مالی در حوزه‌ی فین‌تک انجام شد.

در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸، دو اَبَر سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک انجام شد که ارزش هرکدام از آن‌ها، بیش از یک میلیارد دلار بود.

سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری ماموت (mammoth) در سیستم پرداخت علی‌پی که متعلق به کمپانی چینی آنت‌فایننشیال (Ant Financial) است، یکی از همین ابرمعاملات است. شرکت هلدینگ تماسک (Temasek Holdings) و موسسه‌ی جی‌آی‌سی (GIC) نیز یک سرمایه‌گذاری مشترک را با سکویا کپیتال (Sequoia Capital) و واربورگ پینکوس (Warburg Pincus) در رده‌ی C انجام دادند. یک‌سوم از کل جذب سرمایه‌ی انجام‌شده در شش‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، به این معامله اختصاص دارد.

تعداد معاملات انجام‌شده در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری فین‌تک، در سال ۲۰۱۵ به ۲۲۵۱ مورد رسید و پس‌ از آن، یک روند نزولی را طی کرده است. همان‌گونه که در نمودار بالا می‌بینید، این سیر نزولی در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه داشته و تعداد معاملات انجام‌شده در نیمه‌ی اول این سال به ۷۸۹ مورد رسیده که برابر است با ۴۳.۹ درصد از کل معاملات سال ۲۰۱۷.

 

سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، از رشد چشمگیری در ارزش سرمایه‌گذاری برخوردار بوده و رکورد تأمین مالی در طول یک دوره‌ی سه‌ماهه را به خودش اختصاص داده است.

رکورد جذب سرمایه‌ی حوزه‌ی فین‌تک در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ زده شد و به رقم ۳۲.۲ میلیارد دلار رسید. این مبلغ، در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، ۳.۲ برابر شده است. حتی اگر دو اَبَر معامله‌ی بیش از یک میلیارد دلاری را هم نادیده بگیریم، باز هم رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری انجام‌شده در طول یک دوره‌ی سه‌ماهه، به این بازه‌ی زمانی تعلق می‌گیرد.

درست است که بیش‌ترین تأمین مالی در طول این سه ماه اتفاق افتاده، ولی تعداد معاملات انجام‌شده، با کاهش مواجه شده و به ۳۸۱ مورد رسیده است. از نظر کمترین تعداد معاملات ثبت شده‌ در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، این بازه‌ی زمانی دومین رتبه را دارد.

نتیجه، آن بوده که ارزش متوسط معاملات (بدون در نظر گرفتن ابرسرمایه‌گذاری‌ها) روندی صعودی داشته و از ۲۶.۵ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، به ۴۱.۵ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی دوم این سال رسیده است.

 

صنعت جهانی فین‌تک، به سرعت در حال تکامل است

در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، شاهد رشد چشمگیری در ارزش سرمایه‌گذاری‌های این حوزه بوده‌ایم. در طول این دوره‌ی زمانی، سهم معادلات زیر یک میلیون دلاری، از ۴۱ درصد به ۱۵.۷ درصد رسیده است. این روند، در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یافت و آمار سرمایه‌گذاری‌های زیر یک میلیون دلاری به ۳.۴ درصد رسید.

در نقطه‌ی مقابل، درست برعکس این روند اتفاق افتاد و سهم سرمایه‌گذاری‌های بیش از ۲۰ میلیون دلاری، از ۱۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۴، به ۲۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۷ رشد کرد. در شش‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ این آمار، جهشی بزرگ را تجربه کرد و به عدد ۳۸.۳ درصد رسید.

الگوی سرمایه‌گذاری‌هایی با ارزش بیشتر و تعداد کمتر، نشان می‌دهد که صنعت جهانی فین‌تک، به سرعت در حال بالغ شدن است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بخش وام‌دهی همتا به همتا (Marketplace Lending)، در بین سرمایه‌گذاری‌های زیر یک میلیونی، کمترین سهم را دارد و تنها ۲۰.۴ درصد را شامل می‌شود؛ همین بخش، با جذب یک‌سوم از سرمایه‌های بالای ۲۰ میلیون دلاری، توانسته جایگاه اول این سرمایه‌گذاری‌ها را به خودش اختصاص دهد.

 

در طی ده معامله‌ی برتر شش‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، ۲۲ میلیارد دلار جذب سرمایه انجام شده است

وقتی رقم ده سرمایه‌گذاری بزرگ شش‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ را با هم جمع می‌بندیم، به عدد ۲۱.۸ میلیارد دلار می‌رسیم که برابر است با ۵۲.۳ درصد از کل سرمایه‌ی جذب شده در این دوره‌ی زمانی.

همان‌گونه که قبلاً اشاره شد، بزرگ‌ترین تأمین مالی نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ را آنت فایننشیال جذب کرده که ارزشی برابر با ۱۴ میلیارد دلار داشته است. در رتبه‌ی دوم، یک جذب سرمایه‌ی ۴ میلیارد دلاری قرار دارد که توسط بلاک.وان (Block.one) انجام شده است. بلاک.وان، یک ارائه‌دهنده‌ی راهکارهای کاربربه‌کاربر (end-to-end) بلاکچین بوده و این سرمایه را در مرحله‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی سکه (ICO) جذب کرده است. بهتر است بدانیم که عرضه‌ی اولیه‌ی سکه‌ی بلاک.وان، بزرگ‌ترین مورد انجام‌شده‌ی این بخش تا به امروز به شمار می‌رود.

نام سنس‌تام (SenseTime)، که تأمین‌کننده‌ی فناوری تشخیص چهره در پکن است، دو مرتبه در لیست ۱۰ سرمایه‌گذاری برتر به چشم می‌خورد. این شرکت، در ابتدا یک جذب سرمایه‌ی ۶۰۰ میلیون دلاری را توسط علی‌بابا در سری C انجام داد و سپس، توانست یک سرمایه‌گذاری ۶۲۰ میلیون دلاری را در سری C+ جذب کند. تایگر گلوبال منیجمنت (Tiger Global Management)، سیلورلیک پارتنرز (Silver Lake Partners)، فیدلیتی اینترنشنال (Fidelity International) و اچ‌او‌پی‌یو (HOPU) در مشارکت با هم این سرمایه‌گذاری ۶۲۰ میلیون دلاری را انجام دادند. مبلغ این بودجه، در راستای تحقیق و توسعه و استخدام محققان بااستعداد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نکته: داده‌های این تحقیق، از پایگاه داده‌ی فین‌تک گلوبال (FinTech Global) استخراج شده‌اند.

منبع: Fintech.global

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا