بورسبورس اوراقفرابورس

تقویت ۶۰ واحدی شاخص کل بورس/ یاری معدنی‌ها به بازار تک‌سهم

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، بازار سهام امروز شاهد جابه‌جایی معامله‌گران اغلب نوسان‌گیر در صنایع بنیادی از جمله معدنی‌ها بود. بازاری که ترجیح می‌داد با شناسایی تک‌سهم‌ها و شرکت‌های برخوردار از سهام شناوری پایین برای گرفتن بازدهی دل‌خوش باشد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۵ با افزایش ۶۰ واحدی به رقم ۷۷۱۰۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۱۵ واحدی عدد ۱۳۷۳۶ واحد را تجربه کرد.

شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش ۳۳ واحدی به عدد ۸۵۵۱۱ واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش ۶۳ واحدی به رقم ۵۳۸۲۷ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۷ واحد افزایش به عدد ۱۶۹۳۶۱ واحد رسید.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش ۵ واحدی عدد ۸۰۱ واحد را به نمایش گذاشت. بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت همراه اول با ۶۷ واحد،‌مخابرات ایران با ۵۳ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با ۳۸ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران خودرو با ۴۲ واحد، گروه مپنا با ۲۸ واحد و فولاد مبارکه با ۲۵ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۳۶ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۹۸۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۵ هزار و ۲۵۰ نوبت داده و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کی‌بی‌سی اوراق مشارکت سیمان کردستان، سیمان خزر، شیر پاستوریزه پگاه خراسان، فراوری مواد معدنی ایران، پارس سرام، پتروشیمی کرمانشاه، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت تهران، صکوک «صایتل»، داروسازی فارمد پارس و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان مسکن شمال غرب متوقف شدند.

امروز در نماد حق تقدم خرید سهام فولاد هرمزگان اندکی بیش از ۹۳ میلیون هم به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده این شرکت میان کدهای درون گروهی منتقل شد.امروز صندوق سرمایه‌گذاری زمین ساختمان نسیم نیز شاهد معامله بلوکی ۴۲ میلیون سهمی میان دارندگان حقوقی خود بود.

در نماد معاملاتی سرمایه‌‌گذاری سایپا اما امروز ۲۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامداران عمده دست به دست شد. در فولاد کاویان امروز نیز بیش از ۱۴ میلیون سهم به ارزش ۱.۸ میلیارد تومان کد به کد شد.

در ملی صنایع مس ایران اما امروز بازار سهام شاهد معاملات درون گروهی سهامداران عمده این شرکت به میزان ۱۴ میلیون سهم و به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان بود.

همچنین داروسازی سبحان انکلوژی نیز ۲.۵ میلیون سهم به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده حقوقی جابه‌جا شد.

*جابه‌جایی نوسان‌گیران در معدنی‌ها در بازار تک سهم

به گزارش فارس، بازار سهام پس از تحمل ۲ روز ریزشی سنگین پی در پی امروز شاهد سبزپوش شدن نماگرهای منتخب خود به لطف بازارگردانی سهام در گروه مخابرات و کاهش حجم فروش‌ها از سوی حقوقی‌ها در کلیت معاملات بازار امروز بود.

امروز بازار سهام در عین حال شاهد جابه‌جایی معامله‌گران اغلب نوسان‌گیر از گروه خودرویی‌ها به سوی دیگر گروه‌های بنیادی از جمله معدنی‌ها بود. هر چند که حجم معاملات در این گروه و سایر معاملات بازار سهام امروز در مقایسه با سایر گروه‌ها با کاهش محسوسی مواجه بود.

بازار سهام امروز در عین حال شاهد تلاش معامله‌گران برای شناسایی تک‌سهم‌ها و شرکت‌های برخوردار از سهام شناوری پایین بود.

بازاری که ترجیح می‌داد با تداوم انتظار خود برای مشخص شدن چشم‌انداز حرکتی بازار در اقتصاد فرورفته در رکود کشور همچنان انگیزه‌ای کوتاه مدت نگری را در رأس کار خود قرار دهد.

امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز شاهد ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به منظور شناسایی بازدهی بودند.

در شبکه بانکی نیز خبرها همچنان حاکی از کاهش نرخ سود بین بانکی و افزایش انتظارها برای تداوم کاهش نرخ سود سپرده بانکی حکایت دارد. هر چند که نگرانی از بابت اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی در کشور باعث شده تا در بخش مسکن انگیزه برای افزایش اجاره به جای رهن افزایش یابد.

به گزارش فارس، امروز بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که همچنان برای یافتن انگیزه‌ای جدید در چشم‌انداز میان مدت و بلند مدت خود در رخوت و تردید و انتظار درجا می زد. بازاری که ترجیح می‌داد همچنان تک سهم‌ها و شرکت‌های کوچک را برای دستیابی به بازدهی کوتاه مدت به جای صنایع بنیادی و بزرگ در دستور کار خود قرار دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا