بورسبورس اوراق

یک کارشناس بورس: تصور پیشرو بودن خودرویی‌ها بی معنی است

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، کارشناس بورس با بیان اینکه بازار سهام در شرایط رکود کسب و کار دنبال یافتن پیشرو مطمئن تری است، گفت: به دلیل تداوم سایه سنگین رکود، جریان نقد عملیاتی در شرکت های بورسی نتوانسته است انتظار سهامداران را برآورده کند.

محمد علی احمد زاد اصل با نگاهی به شرایط کنونی بازار سهام گفت: عدم تحرک اقتصاد کلان ایران در دوره کوتاه مدت و تداوم سایه سنگین رکود در کنار طولانی شدن انتظارات سهامداران برای تحقق آثار اجرای برجام در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری باعث شده تا میان انتظارات آتی و تحولات عملیاتی شرکت‌ها نتوان تعادل ایجاد کرد.

وی افزود: علاوه بر تداوم سایه سنگین رکود بر کسب و کار در فضای سیاسی کشور نیز همچنان سیاست یکی به نعل و یکی به میخ در دستور کار قرار گرفته و از این رو سرمایه گذاران و معامله گران بازار سرمایه در انتظار مشخص شدن چشم انداز افق اقتصاد سیاسی ایران با آغاز فعالیت مجلس جدید و تبیین جایگاه جریان های فکری و حزبی مختلف در قوه مقننه و نحوه تعامل آن با دولت هستند، تا بتوانند ارزیابی دقیق تری از ریسک های سیستماتیک داشته باشند.

به باور این کارشناس ، بازار سرمایه با ارزیابی ترکیب مجلس دهم به دنبال استنباط تحلیل‌هایی است که بر این اساس آن دسته از صنایعی که نمی توانند انتظارات بازار را محقق کنند و به شدت تحت تاثیر ریسک سیستماتیک قرار می گیرند، را از کانون توجه خود خارج کند.

وی افزود: تا مشخص شدن این انتظارات باید به بازار سهام این فرصت را داد تا بتوانند کانال واضحی برای تحلیل های خود تبیین کند. از سوی دیگر بازار سهام تا یک ماه آینده به پیشواز ماه رمضان خواهد رفت که به طور تاریخی پیش از شروع این ماه بازار سهام با شرایط رکود و رخوت مواجه است.

احمد زاد اصل با بیان اینکه با وجود منفی بودن روند بازار سهام اما این روند برای کلیت معاملات بورس چندان آزار دهنده نیست، عنوان کرد: اگر قرار باشد معامله گران نظاره گر بازار سهام متعادل و رو به مثبت باشند، باید چنین بازاری به اتکای صنایع بنیادین همچون معادن، نفت و پتروشیمی به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور شکل گیرد.

وی گفت: این در حالی است که هنوز تکلیف بسیاری از تصمیم ها و مبنای قانون گذاری برخی سیاست ها مشخص نیست و باید تا زمانی که دولت بتواند این شرایط را در اقتصاد کلان کشور تسهیل کند، صبوری کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ورود بازار سهام به فصل مجامع شرکت های بورسی گفت: در این دوره به دلیل وجود شرایط رکود انتظار چندانی برای ارایه گزارش های عملکردی خیره کننده وجود ندارد . هرچند اغلب بودجه های عملکردی شرکت ها توانستند پیش بینی خود را محقق کنند، اما همچنان اغلب خوش بینی ها در بودجه های شرکت ها نتوانسته محقق شود.

به گفته وی در صنایع بنیادین بازار سهام هم اکنون صنعت پتروشیمی به عنوان اصلی ترین و مهم ترین صنعت تاثیر گذار بر بازار سهام با بودجه های بدبینانه مواجه شده و حال آنکه پس از اجرای برجام بازار انتظار داشت که صنایع بروسی با تعدیل مثبت سود در گزارش های عملکردی و بودجه های برآوردی روبرو باشد.

هر چند رفت و آمد هیات های سرمایه گذاری خارجی به کشور نوید چشم انداز روشن در اقتصاد ایران را می دهد، اما هنوز آثار مثبت حاصل از تفاهم نامه ها و یا قراردادهای جدید در بودجه های برآوردی و گزارش های عملکردی شرکت ها دیده نمی شود.

احمد زاد اصل در پاسخ به این پرسش که دلیل رشد صنعت خودرو همزمان با اجرای برجام با وجود تداوم سایه سنگین رکود بر فضای کسب و کار و کمبود نقدینگی چه بود؛ پاسخ داد: در گروه خودرویی های بورس اگر چه ارزش ذاتی و جایگزینی در برخی شرکت ها وجود دارد، اما قیمت سهام در این گروه در ماههای اخیر اندکی بدون دلیل و بی رویه با رشد غیر منطقی مواجه شد. از سویی دیگر شائبه انعقاد قراردادهای جدید خارجی با خودرو سازان داخلی باعث تشدید این روند رشد غیر منطقی شد و این در حالی است که هیچ یک از این قراردادها تاکنون منجر به ورود جریان نقد عملیاتی در بنگاهها نشده است.

وی ادامه داد : هنوز در فضای رکود فعلی صنایع داخلی از جمله خودروسازان با پس رفت مواجه هستند و از اینرو با توجه به وجود صنایع بزرگ بنیادی در بروس تهران تلقی لیدر بودن صنعت خودرو بی معنی است. بر همین اساس در شرایط فعلی سرمایه گذاری در صنعت خودرو برای سفته بازی و نوسان گیری در کوتاه مدت مناسب بوده، اما از نظر بنیادی نمی تواند انتظارات سرمایه گذاران را برآورده کند.

احمد زاد اصل به تحولات مدیریتی شستا نیز اشاره کرد و گفت: با تغییر مدیر عامل شستا می توان امیدوار بود نگرانی ها و دغدغه های این مجموعه بزرگ و تاثیر گذار با تدابیر مدیریت جدید آن به آرامی حل شده و در مسیر روشنی بتوان انتظارات مجموعه تامین اجتماعی و به تبع آن بازار سرمایه کشور را محقق کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا