صنعت، معدن، تجارت

تعلل اروپا از راه اندازی ساز و کار مالی پسندیده نیست

نایب رئیس اتاق ایران اعلام کرد: با گذشت ۲۳ روز از تحریم‌های ایران، اروپایی‌ها اقدامی برای ایجاد شبکه‌ای برای ساز و کار مالی ایران نکردند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران طی یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری مهر نوشت: از زمان آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران حدود ۲۳ روز می گذرد و با وجود وعده هایی که اتحادیه اروپا در مورد ایجاد سازوکار مالی داده بود، همچنان این موضوع عملیاتی نشده است. به طور حتم طولانی شدن زمان اجرا و عملیاتی نشدن سازوکار ویژه مالی اروپا، موجب زیان شرکت های ایرانی و اختلال در فعالیت های آنها خواهد شد.

دولت ایران با وجود مشکلات متعدد به صورت داوطلبانه در برجام باقی ماند و متعهدانه به تکالیف و وظایف خود براساس توافقات انجام شده عمل کرده است. حالا وظیفه اروپاست که به وعده های خود درست و کامل عمل کند. آنچه مسلم است در حال حاضر بیشترین آسیب و صدمات ناشی از تحریم های یکجانبه آمریکا متوجه مردم ایران، به ویژه اقشار کم درآمد است. بخش خصوصی ایران انتظار دارد در اسرع وقت، اروپائی ها وفای به عهد کرده و با اجرائی کردن سازوکار مالی مدنظر، امکان تعامل و همکاری شرکت های ایران با طرف های اروپائی را فراهم آورند.

در همین رابطه اتاق ایران نیز فعالیت هایی را انجام داد تا زمینه مساعد برای همکاری بین واحدهای کوچک و متوسط ایرانی و اروپایی که چندان از تحریم های آمریکا متضرر نمی شوند، فراهم شود. به دنبال آن هستیم فهرستی از واحدهایی که آمادگی لازم برای حضور در  این پروسه را دارند، تهیه کرده و در اختیار اتحادیه اروپا قرار دهیم. این حرکت می تواند انسجام و هماهنگی لازم را در کار ایجاد کند.

به باور ما اینکه اتحادیه اروپا و کشورهای مذاکره کننده اروپائی به دلایل مختلف و توجیهات متعدد بخواهند شروع فعالیت «SPV و سازوکار و تمهیداتی را که وعده داده بودند به آینده موکول کنند و به عقب بیاندازند، پسندیده نیست. انتظار داریم با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم، هرچه سریعتر در مورد تعریف و اجرای این سازوکار مالی، تصمیم گیری شود. البته اینکه طبق آخرین خبرها آلمان و فرانسه تصمیم گرفتند در ادامه تلاش‌های خود برای حفظ برجام، اقداماتی را آغاز کنند، نکته مثبت و امیدوارکننده ای است. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است یکی از دو کشور آلمان یا فرانسه میزیانی نهاد اداره‌کننده ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد و دیگری نیز ریاست آن را عهده‌دار شود. پیش از این به دو کشور اتریش و لوکزامبورگ پیشنهاد شده بود که میزبانی این موضوع را به عهده بگیرند اما به دلیل فشارهای آمریکا، پیشنهاد را رد کردند.

البته باید توجه داشت که نه ایران و نه اتحادیه اروپا تجربه چنین کاری را نداشته و این برای اولین بار است که چنین سازوکار مالی تعریف می شود. بنابراین شاید ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرایی کردن آن زمان بر باشد. در هر صورت با توجه به مشکلاتی که برای ایران به وجود آمده و تعهد ایران و توافقات برجام، انتظار داریم اروپا به روند اجرایی کردن این سازوکار مالی سرعت ببخشد. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا