بانک و بیمهطلا و ارز

کاهش قیمت سکه و ارز ادامه دارد؟

در هفته نخست آذر قیمت سکه و طلا برخلاف ماه های گذشته به طرز شگفت انگیزی در مسیر کاهش قرار گرفت و سبب شد تا بسیاری از دارندگان طلا و ارز خانگی نسبت به فروش سکه و طلا و دلار خود رغبت بیشتری پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نگاهی به قیمت ها در بازار طلا و ارز نشان می دهد که دلار بار دیگر به کانال ۱۰ هزار تومان سقوط کرده و سکه نیز در سرازیری قیمت افتاده است.
به گفته رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر  از دو هفته پیش و به ویژه با آغاز آذرماه، قیمت سکه و طلا کاهش داشته است.
محمد کشتی آرای تصریح کرد: البته به نظر می رسد به دلیل رکود بازار در روزهای آینده شاهد ثبات قیمت ها باشیم.
وی توضیح داد:‌قیمت طلا و سکه علاوه بر نرخ ارز و قیمت جهانی طلا تحت تاثیر وقایع و اتفاقات سیاسی و اقتصادی نیز قرار می گیرد بنابراین پیش بینی دقیقی از قیمت ها برای آخرین ماه پاییز نمی توان داشت.
کشتی آرای تاکید کرد: نوسانات نرخ ارز و گران شدن طلا سبب شده تا میزان خرید و فروش در آذرماه به نسبت مهر و آبان و حتی شهریورماه بسیار کاهش یابد و در مقابل قیمت ها به سمت متعادل شدن در حال حرکت است.

بررسی وضعیت قیمت ها در ۱۰ روز نخست آذر
در نخستین روز آذرماه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید و  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۳میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.
هر نیم سکه ۲ میلیون و ۱۲۰هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۸۰ هزار تومان بود.

همچنین بخوانید

روند کاهش قیمت ها سبب شد تا در سوم آذر و همزمان با آغاز هفته  سکه با کاهش محسوس قیمت، به بهای ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان معامله شود و سکه بهار ازادی طرح قدیم نیز به قیمت سه میلیون و ۷۵۱ هزار توان فروخته شد.
در این روز هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۳۶۲هزار و ۲۰۰ تومان بود.
ماجرا تا انجا پیش رفت که در آخرین روز هفته گذشته و در تاریخ ۸آذر قیمت طلا و سکه باز هم روند ریزشی خود را ادامه داد و سبب شد تا سکه تا مرز ۳میلیون و ۴۵۱ هزار تومان سقوط قیمت را تجربه کند که کاهش بسیار چشمگیری محسوب می شود.
به گفته رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران  قیمت هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی در ۸آذرماه به  سه میلیون و ۶۵۱ هزار تومان رسید.
ابراهیم محمدولی بر این باور است که روند قیمت ها در نخستین هفته آذرماه، کاهشی بود به طوری  یک مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۴۳۷ هزار تومان، یک گرم طلای ۱۸ عیار ۳۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه یک گرمی نیز ۶۴۰ هزار تومان بوده است. هر اونس هم در بازار جهانی ۱۲۲۶ دلار قیمت داشت.
در بازار پنجشنبه  نیم‌سکه و ربع سکه نیز به ترتیب یک میلیون و ۸۲۱ هزار تومان و یک میلیون و ۷۱ هزار تومان قیمت گذاری شد.
رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران درباره‌ی علت کاهش قیمت طلا در بازار این روزها بیان کرد: در این هفته، قیمت‌ها نزولی بوده است و امیدواریم در آینده هم این اتفاقات بیفتد که بازار به آرامش برسد. اما یکی از دلایل آن، کاهش قیمت ارز است چون طلا و ارز مکمل یکدیگرند. دلیل دیگر این است که افراد خانه‌دار و خارج از صنعت طلا و جواهر که در ماه‌های گذشته به دلیل التهابات ایجادشده به خرید طلا هجوم آوردند، ‌کم‌کم طلاهایشان را به بازار آورده و می‌فروشند که متضرر نشوند.
محمدولی خاطرنشان کرد: یک دلیل عمده هم این است که در این گونه موارد که بازار نوسان دارد و رو به کاهش است، برای این‌که آرامش پیدا کند، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به حداقل رسیده و مردم انتظار این را دارند که قیمت طلا کمتر شود و بتوانند خرید کنند. این‌ها همه مواردی است که موجب کاهش قیمت طلا شده و نگاه مثبتی که اقتصاددان‌های دولتی دارند و بانک مرکزی که می‌خواهد قیمت ارز را ثابت کرده و به حداقل قیمت برساند
البته این پایان ماجرا نبود بلکه قیمت دلار نیز در هفته گذشته کاهش زیادی داشت و سبب شد تا بار دیگر نرخ خرید ۱۰هزار و ۸۸۰ تومان و فروش ۱۰هزار و ۹۱۰ تومان بر تابلوی برخی از صرافی ها برای دلار درج شود.
با سیاست های کنترلی دولت و بانک مرکزی به نظر می رسد در روزهای آینده نرخ دلار و سکه و طلا روند کاهشی خود را حفظ کند هرچند باید منتظر بود و دید دولت می تواند با سیاست های کنترلی و بازدارنده قیمت سکه و ارز را در طولانی مدت ثابت نگه داشته و سبب سیر نزولی آن شود یا خیر.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا