اقتصاد کلان

ویژگی های مهم بودجه ۹۸ چیست؟

۶ ویژگی مهم بودجه سال آینده از سوی سازمان برنامه بودجه کشور اعلام شد که تداوم پرداخت یارانه نقدی، حمایت از معیشت عمومی و استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه ای از مهترین برنامه هاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،سازمان برنامه و بودجه کشور با توجه به اولویت بندی های تعیین شده، برای بودجه سال آتی، ۶ ویژگی مهم را برشمرده که «تداوم پرداخت یارانه نقدی نخستین ویژگی است.
«افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان و اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان» و «حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی» از دیگر ویژگی های بودجه سال ۹۸ کشور است که این اولویت ها، گامی در راستای تامین نیاز مردم و جلوگیری از افزایش فشار اقتصادی بر زندگی مردم محسوب می شود.
همچنین «استمرار طرح مقابله با فقر مطلق» و «استمرار طرح تحول سلامت» از دیگر مشخصه های بودجه سال آینده کشور است.
«استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه ای» ویژگی دیگر لایحه بودجه سال ۹۸ است که در راستای توسعه عدالت در همه بخش ها و مناطق و بهره مندی همگانی از فرصت های توسعه انجام می شود.
پیش از این، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه کشور، سال ۹۸ را سالی ویژه دانست و گفت: سال ۱۳۹۸، سال ویژه ای است که باید در شرایطی که به گفته آمریکایی ها بی رحمانه ترین تحریم ها علیه ایران وضع شده است، کشور را اداره کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید بودجه کشور را صرف امور واهی کرد، افزود: تحریم بر منابع، مصارف و اهداف بودجه سایه می افکند، بنابراین هنر ما این است که با استفاده از تجربه های گذشته و امکاناتی که تجهیز کردیم، بتوانیم شرایط تحریم را دور بزنیم.
بدون تردید سایه تحریم های ظالمانه آمریکا بر سر اقتصاد ایران بر کسی پوشیده نیست که در این راستا، رئیس سازمان برنامه بودجه تاکید می کند: هنر ما باید درست مصرف کردن منابع مالی کشور باشد.
«برای تحقق این امر لازم است تا نیازهای کشور به صورت دقیق شناسایی و اولویت بندی شود. ما در دوران تحریم های ظالمانه آمریکا، نیازمند تامین معیشت مردم، جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی، حفظ مشاغل موجود و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای نیروهای جوان و جویای کار هستیم.»
دولت در نظر دارد که لایحه بودجه سال ۹۸ را در موعد مقرر قانونی و تا اواسط آذرماه تحویل مجلس دهد.
تاکنون گمانه زنی های متعددی درباره آمار و ارقام لایحه بودجه از جمله قیمت نفت، میزان صادرات نفت و نرخ محاسبه دلار مطرح شده که هیچ کدام به طور رسمی تایید نشده اند.
بلافاصله پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، کار بررسی آن در کمیسیون های تخصصی آغاز و کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ نیز برای بررسی این لایحه تشکیل می شود.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا