امور زیربناییراه و ساختمان

۳۰۰تا۶۰۰میلیونی ها، بیشترین معاملات در بازار مسکن را دارند

حدود یک‌سوم معاملات املاک در پایتخت با قیمت میانگین ۵ تا ۸ میلیون تومان در هر مترمربع انجام می‌شود که طی ماه‌های اخیر بالاترین سهم از فروش، نسبت به سایر طبقات قیمتی را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جهش قیمت باعث شده سهم واحدهای با قیمت متری کمتر از ۵ میلیون تومان در معاملات نصف شود و در عین حال سهم آپارتمان‌های با قیمت میانگین شهر از ۴ درصد سال گذشته به ۱۴ درصد افزایش یابد. سقوط فروش «نوساز»ها بیش از سایر واحدها است.

قیمت «در استطاعت» متقاضیان مسکن در تهران مشخص شد. تازه‌ترین گزارش آماری از وضعیت معاملات مسکن در پایتخت نشان می‌دهد با وجود تغییرات عمده در سهم معاملات ماهانه به لحاظ گروه‌های متراژی، قیمتی و سنی ساختمان‌ها، سهم یک گروه قیمتی از کل معاملات در ماه میانی پاییز امسال در مقایسه با وضعیت سال گذشته تقریبا یکسان بوده و تغییری نداشته است. سهم یک‌سومی آپارتمان‌هایی که در گروه قیمتی مترمربعی ۳ تا ۵ میلیون تومان معامله شده‌اند هم در معاملات آبان امسال و هم در سال گذشته، این گزاره را اثبات می‌کند که دامنه قیمتی مذکور در واقع قیمت در استطاعت تعداد قابل‌توجهی از خریداران مسکن و معامله‌گران حاضر در بازار بوده و همچنان هست. از سوی دیگر معامله در گروه‌های متراژی ۴۰ تا ۶۰ و ۶۰ تا ۸۰ مترمربع نیز افزایشی بوده است. در صورتی که قیمت‌های در استطاعت در متراژهای پرمعامله مذکور ضرب شود، حاصل دامنه قیمتی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خواهد شد. به این ترتیب در حال حاضر آپارتمان‌های در استطاعت خریداران حاضر در بازار مسکن بین ۴۰ تا ۸۰ مترمربع مساحت و بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

همچنین بخوانید

در حالی که میانگین قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر شده، طبیعی است که اکنون سهم معاملات در اغلب طبقات قیمتی متفاوت از سال گذشته است. به‌عنوان مثال سهم معاملات در بازه قیمتی ۸ تا ۹ میلیون تومان از ۴درصد در سال گذشته به ۱۴ درصد افزایش یافته است. اما با این حال معاملات تنها در یک طبقه قیمتی تقریبا بدون تغییر باقی مانده و آن طبقه ۳ تا ۵ میلیون تومانی به ازای هر مترمربع است. سهم این گروه از کل معاملات در پاییز سال گذشته حدود ۳۰درصد بود و امسال نیز حدود ۲۸ درصد است. سهم بالای خرید در این گروه قیمتی در سال گذشته آن هم در شرایطی که میانگین قیمت مسکن در تهران حدود ۵ میلیون تومان بود، نشان‌دهنده حساسیت کمتر خریداران به این سطح قیمت در مقایسه با سطوح بالاتر و پایین‌تر بوده است. اما امسال سهم این طبقه قیمتی از کل معاملات در شرایطی همچنان حفظ شده که میانگین قیمت مسکن به بیش از ۹ میلیون تومان رسیده است. بنابراین بیش از اینکه موضوع به حساسیت خریداران مرتبط باشد، ناشی از استطاعت آنهاست.

از سوی دیگر سهم آپارتمان‌های ۴۰ تا ۶۰ مترمربع در معاملات ماهانه مسکن، از ۲۱ درصد در آبان سال گذشته به ۲۴ درصد در حال حاضر رسیده است. همچنین سهم آپارتمان‌های ۶۰ تا ۸۰ مترمربع نیز از ۲۷ به ۲۸ درصد رسیده که نشان می‌دهد این دو گروه متراژی نیز دستخوش تغییرات شدید در حجم معاملات نشده‌اند. حاصل ضرب قیمت متری در استطاعت خریداران با متراژ پرمتقاضی، آپارتمان‌های ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی را به‌عنوان آپارتمان‌های در استطاعت متقاضیان مسکن در تهران معرفی می‌کند. تازه‌ترین آمارها از وضعیت بازار مسکن در آبان‌ماه حاکی است در این ماه ۲۷ درصد از کل معاملات مسکن پایتخت در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

منبع
دنیای‌اقتصاد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا