بانکبانک و بیمه

ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز

بانک مرکزی به منظور تسهیل بازگشت ارز از حاصل صادرات به چرخه اقتصاد کشور، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز» را به تمام شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این بانک «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» را طی نامه شماره ۹۷.۳۱۴۸۳۶ مورخ ۸ آذر ماه ۱۳۹۷، پیرو «دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور» و در راستای اجرای بند (۱) مصوبه شماره ۹۷۴۰۵ مورخ ۲۳‏ مهر ماه ۱۳۹۷ «شورای عالی هماهنگی اقتصادی، را به تمام شرکت های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی ابلاغ کرد.

به موجب این دستورالعمل، صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در “سامانه نظارت ارز (سنا)” به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار خریداری کنند.

براین اساس،‌ نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر متناسب با شرایط بازار به نرخ بازار و همچنین کارمزد فروش متناسب با شرایط بازار و برای اسکناس دلار حداکثر ۱۰۰۰ ریال و برای حواله‌های ارزی حداکثر یک درصد خواهد بود.

لازم به ذکر است صرافی‌های مجاز معتبر موظفند ارزهای خریداری شده که در بالا به آن اشاره شد، را به یکی از روش‌های زیر به فروش رسانند:
الف) فروش ارز بابت مصارف ارزی خدماتی به شرح جدول مندرج در نامه عمومی ۹۷.۱۶۷۵۴۷ مورخ ۱۶‏ مرداد ماه ۱۳۹۷ بابت مصارف ۲۳گانه و همچنین تا سقف ۲.۰۰۰ یورو و مطابق با نامه عمومی شماره ۹۷.۲۳۹۰۵۵ مورخ ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۷

ب) فروش ارز بابت واردات کالا و خدمات بر اساس ثبت سفارش کالا‏ یا خدمت تایید شده توسط بانک‌های عامل به صورت اسکناس یا حواله‌های ارزی در چارچوب قوانین و مقررات ارزی با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)»

گفتنی است خرید و فروش ارز بین صرافی‌های مجاز معتبر به صورت اسکناس یا حواله با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است. همچنین خرید و فروش حواله‌های ارزی توسط آن صرافی بر مبنای نرخ بازار (به جز درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالا و خدمات) با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» مقدور است.

در پایان یادآور می شود، تمام هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی بر عهده مشتری است.

منبع

روابط‌عمومی بانک.مرکزی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا