تجارتصنعت، معدن، تجارتصوت

افزایش ۱۳.۵ درصدی صادرات غیر نفتی

 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان صادرات کشور طی هفت ماهه امسال از مرز ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار با ۱۳.۵ درصد رشد عبور کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا مودودی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با اشاره به روند روبه رشد صادرات افزود: افزایش ۱۳.۵ درصدی میزان صادرات سبب شده تراز تجاری ایران نسبت به میزان واردات یک میلیارد دلاری مثبت باشد.

وی اظهارداشت: آمارهای صادراتی به دو بخش تقسیم می شود که بخش نخست صادرکنندگان بزرگ حوزه پتروشیمی، فلزات و مواد معدنی به همراه بخش خصوصی در حوزه کشاورزی را در بر می گیرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور مسائلی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است، ادامه داد: اخرین بخشنامه بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی به کشور به صورت طبقه بندی شده است.

وی با اعلام این مطلب که از ۲۷ میلیارد دلار صادرات در هفت ماهه امسال تنها هفت میلیارد دلار به کشور بازگشته است، گفت: این مسئله نشان می دهد که بخش خصوصی هنوز فرصت برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور را دارد.

مودودی همچنین افزود: صادرکنندگان بخش دولتی مانند پتروشیمی ها و مواد معدنی مدعی هستند ارز حاصل از صادرات خود را با واردات مواد اولیه و تجهیزات به کشور برگردانده اند.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان موردنظر اسنادی را در زمینه تخصیص ارز حاصل از صادرات خود برای تامین مواد اولیه و تجهیزات ارائه کرده اند، اظهارداشت: برای گردش چرخ های اقتصادی کشور و تامین مواد اولیه به ارز نیاز است که از طریق صادرات محصولات باید فراهم شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید همکاری بیشتری با دولت داشته باشند، ادامه داد: نرخ ارز نیمایی با نرخ بازار فاصله زیادی دارد به طوری که با کاهش این فاصله ارز بیشتری به کشور برخواهد گشت.

وی با اعلام اینکه هم اکنون مقداری از فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار کم شده است، گفت: فاصله تفاوت در نرخ ارز نیمایی با بازار نوعی رانت را برای بخش خصوصی و بخش دولتی ایجاد می کند.

مودودی افزود: بدون شک با اعمال سیاست هایی از سوی بانک مرکزی در نرخ دلار ثبات ایجاد شده و همین مسئله به همراه کاهش نرخ ارز دغدغه های موجود در بازگشت ارز به داخل کشور را کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه صادرات اقلام مشمول یارانه ممنوع است، اظهارداشت: بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی با اعمال مشوق های مستقیم و غیر مستقیم از سال گذشته اعلام شده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: طبق بودجه سال ۹۷از محل افزایش یک درصد نرخ موثر بر تعرفه واردات اقلام غیراز کالاهای اساسی و دارو منابع مورد نیاز باید تامین شود.

وی افزود: اعطای مشوق های مستقیم برای صادرات خدمات فنی و مهندسی تا سقف ۴۰۰ میلیارد تومان به همراه افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان بسته حمایتی یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی را شامل می شود.

مودودی در ادامه یادآورشد: تاکنون تنها ۲۰ میلیارد تومان از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که انتظار می رود طبق ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری بخش عمده این اعتبارات امسال تخصیص یابد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا