بانک و بیمهطلا و ارز

تاثیر کاهش قیمت دلار تا ۲ماه آینده در بازار

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: اثر کاهش نرخ دلار از حدود دو ماه دیگر در بازار مشهود خواهد بود، اما قیمت‌ها به روند سابق برنمی‌گردد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا،  علی حیات‌نیا با اشاره به کاهش قیمت دلار طی چند روز اخیر و تاثیر آن بر قیمت کالاها در بازار، افزود: طی چند ماه اخیر که قیمت دلار بالا رفت، بسیاری از کالاها که به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با ارز بودند افزایش قیمت داشتند که عمده این کالاها یا مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز آنها وارداتی بود و یا اینکه خود کالا مستقیم وارد کشور می‌شد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار حتی بر برخی کالاهایی که هیچ ارتباطی با ارز نداشتند و تماما تولید داخل بودند نیز اثر گذاشت، اظهار کرد: البته افزایش قیمتی که بعد از گرانی دلار در کالاها رخ داد به هیچ عنوان متناسب با گران شدن ارز نبود و بخش زیادی از گرانی‌های پیش آمده نیز ناشی از جو روانی بود.

حیات‌نیا پیش‌بینی کرد: با روند کاهشی قیمت دلار که چند وقتی است آغاز شده، شاهد کاهش قیمت برخی از کالاهای وارداتی یا کالاهایی که مواد اولیه آنها وارداتی است، باشیم.

وی با اشاره به بحث چسبندگی قیمت‌ها در بازار، اظهار کرد: بر اساس بحث چسبندگی، معمولا روند کاهش قیمت در بازار نسبت به روند افزایش آن بسیار کندتر و با شیب کم است، زیرا تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان معمولا در چنین شرایطی به شدت در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، با این روند به نظر می‌رسد کاهش قیمت دلار از حدود دو ماه دیگر تاثیر خود را در بازار نشان دهد.

حیات‌نیا خاطرنشان کرد: البته نباید انتظار داشته باشیم قیمت‌ها دقیقا مثل قبل از گرانی ارز شود، بلکه هم روند کاهش قیمت کند و هم میزان آن کم خواهد بود.

وی درباره دلایل کاهش قیمت دلار طی چند وقت اخیر نیز گفت: یک عامل فروکش جو روانی و التهابات بازار است، زیرا نگرانی‌هایی درباره شروع تحریم‌های ۱۳ آبان وجود داشت و بعد از اینکه مشخص شد این تحریم‌ها تاثیر چندانی نداشته شاهد کاهش التهابات بودیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی اعمال محدودیت تراکنش‌های بانکی و مقابله با پولشویی از سوی بانک مرکزی و افزایش نظارت‎ها در این زمینه را نیز از دیگر دلایل کاهش قیمت دلار دانست.

حیات‌نیا درباره آینده قیمت دلار نیز گفت: به احتمال زیاد روند کاهشی قیمت دلار تا مرز هشت تا ۹۰۰۰ تومان ادامه خواهد داشت و پس از آن ثابت می‌شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا