صنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

مفت‌فروشی پرتقال از ترس گندیدن!

این روزها در استان‌های شمالی کشور – به خصوص مازندران – در اثر نبود پشتوانه‌های دلگرم کننده برای باغداران، عملکرد بسیار ضعیف وزارت جهاد کشاورزی، جا خالی دادن نمایندگان این شهرها در حمایت از کشاورزان و باغداران، اوضاع و احوال ناراحت کننده‌ای حاکم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این روزها در استان‌های شمالی کشور – به خصوص مازندران – در اثر نبود پشتوانه‌های دلگرم کننده برای باغداران، عملکرد بسیار ضعیف وزارت جهاد کشاورزی، جا خالی دادن نمایندگان این شهرها در حمایت از کشاورزان و باغداران، اوضاع و احوال ناراحت کننده‌ای حاکم است.

کشاورزان و باغدارانی که تورم سنگین و گرانی و فشار اقتصادی ماه‌های اخیر را روی شانه‌های خود متحمل شده‌اند‌، از ترس گندیده شدن میوه و هدر رفتن آن، باید به بهایی ناچیزی محصول خود را بفروشند که حتی هزینه‌های کارگری و کود و سموم یک ساله را هم تامین نمی‌کند.

همچنین بخوانید

«عدم قیمت‌گذاری عادلانه محصولات توسط دولت» اولین عامل تخریب کشاورزی در استان مازندران است. دولت خودش را از معادله کنار کشیده و بازار را به مافیای دلالان سودجو سپرده‌است.

اسماعیل‌پور، کشاورز باتجربه شمالی خطاب به مسئولان می‌گوید: به راستی در مقابل این همه تعلل و سردرگمی در حمایت از شریف‌ترین اقشار جامعه چه توضیحی دارید؟ آیا برنامه‌های عملی شما برای جلوگیری از خروج روستاییان از شهرها همین بود؟ وزارت جهاد کشاورزی که تعداد پرسنل آن چندین برابر کارکنان سازمان کشاورزی پیشرفته‌ترین کشور دنیا هستند، در مواقع بحرانی و سرما و آفت چه برنامه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی و دامداری تدارک دیده‌است؟

نمایندگان استان‌های شمالیِ مجلس که در مواقع انتخابات و جمع آوری آرا برای ورود به مجلس به هر روشی متوسل می‌شوند و وعده‌های آنچنانی می‌دهند، چگونه در حالی که شاهد عذاب کشاورزان در حوزه‌های انتخابیه خود هستند، دست روی دست گذاشته و تماشا می‌کنند؟ برنامه‌های عملی آنها برای توسعه بخش کشاورزی و باغداری و دامپروری استان‌های شمالی چیست؟

مهاجرت و «حاشیه‌نشینی» و آسیب‌های اجتماعی که به دنبال می‌آید، نتیجه سیل انبوه مهاجرت از روستاها به شهرها و کلانشهرهاست؛ وقتی در روستاها «اشتغال پایدار» نیست و از کشاورزان حمایت نمی‌شود، چاره‌ای جز مهاجرت و حاشیه‌نشینی نمی‌ماند؛ اگر قرار باشد در آبادترین استان‌های کشور مثل مازندران و گیلان، کشاورزان دچار مشکل باشند، وای به حال کشاورزان کویری؛ وای به حال آنها که در یزد و اصفهان، کارشان کشت و زرع است و از راه کاشت و برداشت، روزی می‌خورند.

اسماعیل‌پور می‌گوید: خیلی‌ها ممکن است فکر کنند که ما کشاورزان شمالی چون آب و زمین کافی داریم، دیگر هیچ درد و مشکلی نداریم؛ درحالیکه در این اقتصاد بیمار ما هم دچار مشکلیم؛ کشاورزان اصفهان، حقابه‌شان را دزدیه‌اند و ما حق فروش محصولاتمان را؛ ما آب و زمین به اندازه کافی داریم اما باز هم کمیت‌مان لنگ است چراکه محصول نهایی را مفت از چنگ‌مان درمی‌آورند.

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا