بین الملل

قیمت نفت بدترین ماه خود در ۱۰ سال اخیر را به پایان برد

با نگرانی در مورد تولید بیش از حد و قدرت گرفتن دلار، قیمت نفت افت کرد، اما با انتظار از این که اوپک و روسیه، هفته آینده در مورد کاهش تولید به توافق برسند، افت قیمت‌ها محدود شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در پایان معاملات روز جمعه، با نگرانی در مورد تولید بیش از حد و قدرت گرفتن دلار، قیمت نفت افت کرد، اما با انتظار از این که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و روسیه، هفته آینده در مورد نوعی کاهش تولید به توافق برسند، افت قیمت‌ها محدود شد.

اما درحالی که عرضه جهانی نفت از تقاضا برای آن جلو زده است، در ماه نوامبر هر دو شاخص نفتی برنت و دابلیوتی‌آی، بدترین سقوط خود در بیش از ۱۰ سال گذشته را ثبت کردند و بیش از ۲۰ درصد از قیمت خود را از دست دادند.

قیمت پیش‌خرید هربشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه (در آخرین روز فروش این قرارداد)، ۸۰ سنت یا ۱.۳ درصد سقوط کرد و به ۵۸.۷۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، طبق قراردادهای جدید برای تحویل در ماه فوریه (قرارداد فعال‌تر در معاملات)، ۴۵ سنت افت کرد و در ۵۹.۴۶ دلار بسته شد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۵۲ سنت یا ۱ درصد سقوط کرد و در ۵۰.۹۳ دلار به کار این هفته و ماه خود پایان داد.

قیمت‌های نفت همچنین با تقویت ۰.۴۶ درصدی دلار در برابر سبد ارزهای مهم جهان، که یورور را ۰.۶۶ درصد و تا نرخ ۱.۱۳۱۶ دلار، پایین فرستاد، تحت فشار قرار گرفتند.

قدرت گرفتن دلار باعث می‌شود قیمت نفت برای کشورهایی که از ارزهایی غیر از دلار استفاده می‌کنند گران‌تر تمام شود و این قیمت نفت را پایین می‌کشد.

اما در معاملات دیروز قیمت‌ها از این هم پایین‌تر رفته بود و با گزارش بلومبرگ در مورد این که کمیته مشاوران اوپک، توصیه کرده است که  روزانه ۱.۳ میلیون بشکه از سطح تولید نفت ماه گذشته کاسته شود، اندکی از افت قیمت‌ها جبران شد.

رشد تولید نفت توسط ۳ تولیدکننده بزرگ جهان؛ آمریکا، روسیه و عربستان، باعث شده است انبارهای جهان از نفت پر شده و در برخی بازارها حالت اشباع به وجود بیاید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که در ماه سپتامبر، تولید نفت خام آمریکا ۱۲۹۰۰۰ بشکه افزایش یافته و به رکورد جدید ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا