انرژی

زنگنه به اجلاس آینده اوپک می‌رود؟

اجلاس ۱۷۵ اوپک طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری درحالی برگزار می‌شود که زمزمه‌های کاهش تولید از سوی بزرگ‌ترین عضو این سازمان یعنی عربستان به گوش می‌رسد. این درحالی است که ایران که در شرایط تحریم به سر می‌برد، اعلام کرده میزان کاهش تولید اوپک به ایران ارتباطی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمریکا با تحریم نفتی ایران بازی جدیدی را در بازارهای جهانی به راه انداخت و از سایر اعضای اوپک خواسته که برای جبران خلاء احتمالی نفت ایران تولید خود را افزایش دهند تا تعادل عرضه و تقاضا از بین نرود و قیمت‌ها کاهش پیدا نکند.

اما آمریکا در اجرای نقشه خود به بن بست رسید، زیرا نتوانست تنش‌های سیاسی بازار که از تحریم ایران ناشی می‌شد را کنترل و خلاء نفت ایران را جبران کند و به‌همین دلیل قیمت‌ها به طرز چشم‌گیری افزایش یافت و به مرز ۸۵ دلار نیز رسید. این موضوع باعث شد آمریکا به هشت مشتری نفت ایران معافیت دهد و این تصمیم به این منجر شد که  بازار حس کند با مازاد عرضه رو به روست و قیمت‌ها به‌طور ناگهانی سقوط کرد. اتفاقی که به مذاق تولیدکنندگان بزرگ از جمله عربستان و روسیه خوش نیامد و مقامات نفتی این کشورها در آخرین اظهارات خود اعلام کرده‌اند تولید خود را کاهش خواهند داد.

همچنین بخوانید

البته هرچه عربستان در کاهش تولید مصر است، روسیه مخالف این تصمیم بوده و اعلام کرده است تولیدکنندگان پیش از تصمیم گیری درباره مداخله، باید تحولات بازار را در نوامبر و اوایل دسامبر ببینند. قیمت‌های نفت از آن زمان به محدوده ۶۵ تا۷۵ دلار که پوتین گفته بود قیمت مناسبی برای روسیه است، سقوط کرده‌اند. البته این نکته قابل ذکر است که روسیه جزو اوپک نیست و الزامی برای کاهش تولید ندارد اما از آنجایی که بزرگ‌ترین تولید کننده غیر اوپک است، میزان تولید این کشور تاثیر زیادی بر بازار جهانی نفت دارد.

این چالش‌ها درحالی بین عربستان و روسیه شکل گرفته است که ایران پیش از این موپع خود را اعلام کرده و به ایسنا گفته بود: ایران در تحریم است و اگر سایر اعضاء از قیمت‌های کنونی ناراضی هستند، باید تصمیم بگیرند و تولید خود را کاهش دهند. میزان کاهش تولید به ما ربطی ندارد، زیرا ایران قصد کاهش ندارد؛ بنابراین بقیه باید تصمیم بگیرند. ایران در حال حاضر نمی‌تواند برای سایر اعضاء تعیین تکلیف کند و رقمی را برای سایر اعضا مشخص کند. 

با این حال قرار است ایران در اجلاس اوپک شرکت کند. در این راستا، کسری نوری – مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت – درباره حضور زنگنه در اجلاس آینده اوپک به ایسنا گفت: وزیر نفت در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

این درحالی است که سابقه نشان داده زنگنه گاهی از حضور در اجلاس اوپک سرباز زده است. دیدار نمایندگان کشورهای عضو کمیته وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش یکم مهر در الجزایر برگزار شد اما زنگنه در این دیدار شرکت نکرد و دلیل امتناع حضورش به ایسنا اینطور اعلام شد که این جلسه فقط رصد بازار جهانی است و جلسه تصمیم گیری نیست؛ به همین دلیل از نظر وزیر نفت جلسه مهمی نیست و در این جلسه شرکت نخواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا