بانک و بیمهطلا و ارز

تاثیر مثبت ورود ارزهای خانگی به بازار/ دلایل کاهش نرخ ارز چیست؟

چند روزی است که بازار ارز روند معکوس ماه‌های گذشته را در پیش گرفته و به نوعی می‌توان گفت به سمت منطقی شدن نرخ در حال حرکت است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ بازار ارز این روزها رنگ و بویی متفاوت از چند ماه پیش به خود گرفته و اگرچه برخی پیش بینی می کردند که با آغاز دور دوم ‌تحریم‌ها نرخ ارز افزایش یابد اما آن چه که رخ داد شروع روند نزولی نرخ ارز بعد از این تاریخ بود.

بر این اساس دلار در بازار آزاد بعد از شروع تحریم‌ها با اندکی توقف در کانال ۱۴هزار تومان به تدریج با شیب ملایم شروع به افت ارزش کرد تا جایی که هفته گذشته نرخ ارز در صرافی‌های بانکی به کمتر از ۱۱ هزار تومان هم رسید.

آرگون:نرخ منطقی دلار بیش از ۱۰هزار تومان نیست

در این باره، عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته نرخ ارز به صورت غیرمنطقی افزایش پیدا کرده بود و حالا این جهش غیرواقعی رو به افول است.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور و همچنین قدرت خرید مردم نرخ دلار نباید بیش از ۱۰هزار تومان باشد.

آرگون افزود: نرخ ارز طی چند ماه گذشته با توجه به هیجانات و جو روانی موجود در جامعه و همچنین افزایش تقاضا بالا رفته بود اما بعد از شروع تحریم‌ها همه چیز به وقوع پیوست و دیگر هراسی وجود نداشت بنابراین بازار به سمت آرامش حرکت کرد.

این فعال بخش خصوصی در واکنش به افزایش و کاهش‌های بیش از حد نرخ ارز بیان کرد: همان قدر که افزایش بی‌رویه قیمت ارز برای اقتصاد ضرر دارد کاهش بی برنامه آن نیز برای کشور مضر خواهد بود بنابراین بانک مرکزی باید با مدیریت و کنترل بیشتری در این بازار ورود کند.

آرگون ورود پررنگ‌تر بانک مرکزی به بازار نسبت به ماه‌های گذشته را عامل مهمی در کاهش نرخ دانست و اضافه کرد: سیاست‌های بانک مرکزی با وجود نواقصی که داشته، تاثیر مثبتی بر بازار گذاشته است و توقع داریم این بانک با جدیت و تمرکز بیشتری به بحث نظارت بر بازار بپردازد.

کارشناس اقتصادی:سقف‌گذاری برای تراکنش‌ها عامل اصلی کاهش نرخ دلار

کامران ندری، کارشناس اقتصادی نیز عامل اصلی کاهش نرخ دلار طی چند روز گذشته را سقف‌گذاری برای تراکنش‌ها از طریق دستگاه‌های کارتخوان و کنترل عملیات‌های سفته بازانه در بازارهای هرات و سلیمانیه دانست.

او در ادامه گفت: علاوه بر اقدامات بانک مرکزی که عامل بسیار مهمی در کاهش نرخ ارز بود باید به این نکته توجه کرد که تحریم‌ها همه تاثیرات خود را قبل از تاریخ ۱۳آبان گذاشته و کشورهایی که قصد قطع روابط خود با ایران را داشتند قبل از شروع تحریم‌ها تصمیم خود را گرفته بودند.

پورقاضی: ورود ارزهای خانگی به بازار دلیل عمده کاهش نرخ

مهدی پورقاضی عضو دیگر اتاق تهران نیز ورود ارزهای خانگی به بازار و به نوعی افزایش عرضه نسبت به تقاضا را عامل اصلی کاهش نرخ و آرامش نسبی بازار ارز دانست.

وی افزایش قیمت ارز را بی پایه و منطقی تلقی کرد و گفت: بی ثباتی سیاسی و بلاتکلیفی برجام و همچنین هراس از ۱۳آبان عمده‌ترین دلایل افزایش نرخ و ورود ارزهای خانگی به بازار دلیل اصلی کاهش آن است.

پورقاضی به چند نرخی بودن ارز اشاره کرد و افزود: هنوز معضل بزرگتری نسبت به افزایش نرخ در بازار ارز وجود دارد که آن هم چند نرخی بودن است و تا زمانی که این مشکل حل نشود مجددا شاهد تلاطم بازار خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، با روندی که بازار در پیش گرفته انتظار می‌رود که نرخ ارز باتوجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور منطقی شود و البته با ساز و کاری که بانک مرکزی نیز در پیش گرفته پیش‌بینی فعالان اقتصادی جز این نیست.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا