بانکبانک و بیمه

نظام پولی و مالی باید همزمان اصلاح شود

 

یک کارشناس ارشد پولی و بانکی گفت: اصلاح سیستم بانکی در کشور مستلزم اصلاح همزمان سیاست ها پولی و مالی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  عبدالخالق سجادی در برنامه «بهارستان» رادیو اقتصاد افزود: این نظام به مثابه یک پرنده دارای دو بال است بنابراین با یک بال به هیچ وجه توان پرواز نخواهد داشت.

همچنین بخوانید

وی اظهارداشت: بانک مرکزی ایران مستقل نیست بلکه زیر نظر دولت کار می کند بنابراین همیشه فشارهای مالی ناشی از وزارتخانه های مختلف و دولت روی سیستم بانکی زیاد است.

این کارشناس ارشد پولی و بانکی گفت: بدون شک اگر نواقصی این دستگاه ها داشته باشند به نوعی به سیستم بانکی منتقل می کنند البته نباید فراموش کرد که خود نظام بانکی کشور امروز از مشکلات عدیده ای رنج می برد.

وی افزود: یکی از مسائل اساسی سیستم بانکی اینکه قدرت نظارتی بسیار ضعیفی دارد یعنی بانک مرکزی که وظیفه هماهنگ کننده، ناظر، کنترل کننده و تعادل بخشی در مدیریت بانک ها را برعهده دارد در عمل وظایف خود را در برابر این سیستم به حداکثر ممکن تنزل داده است.

سجادی تصریح کرد: شاهد مثال این بحث ایجاد موسسات مالی کوچک و بزرگ بود که طی سال های گذشته بدون مجوز بانک مرکزی در کشور تاسیس و این نهاد قدرت تسلط و جلوگیری از فعالیت این موسسات را نداشت.

وی گفت: ایجاد این موسسات ناشی از عدم کارایی ساختار بانکی بود به عبارتی بسترها را خود سیستم بانکی ایجاد کرد.

این کارشناس ارشد پولی و بانکی افزود: وقتی سیستم بانکی کشور نتوانست خدمات خوبی به مردم ارائه دهد در عمل موسسات شبه بانکی در جامعه ایجاد شد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی و سیاست گذاری باید به نحوی باشد که سیستم بانکی بتواند نیازهای ضروری اقشار مختلف جامعه را به خوبی پاسخ دهد.

سجادی در ادامه گفت: متاسفانه در حال حاضر بانک مرکزی در قبال پاسخگویی به نیازهای ضروری مردم بسیار ناتوان است.

وی افزود: یکی از رکودهای که هم اکنون در کشور ایجاد شده اینکه جلوی قعالیت موسسات مالی غیر مجاز گرفته شده ولی بسترهای لازم در سیستم بانکی برای پاسخگویی به نیازهای مردم به هیچ وجه فراهم نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا