بورسبورس اوراق

سقوط ۴۵۰۰ واحدی شاخص در بازار رها شده‌ای به نام بورس/ افت قیمت‌ها تا کجا ادامه می‌یابد؟

در دوساعت ابتدایی بازار امروز شاهد تداوم ریزش قیمت‌ها بودیم که این روند از هفته گذشته آغاز شده و تا این لحظه به دلیل جو هیجانی منفی ادامه یافته است. در این میان تمام نمادهای گروه‌های بزرگی همچون فلزات اساسی، پالایشی و معدنی در محدوده منفی و صف فروش در حال معامله هستند. کارشناسان معتقدند با توجه به ریزش های اخیر قیمت سهام با همچنین گزارش‌های مناسب ماهانه، در نقاط جذابی برای خرید قرار گرفته‌اند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امروز درحالی معاملات تالار شیشه‌ای کار خود را آغاز کرد که بازهم شکل گیری جو هیجانی فروش سبب عقبگرد قیمتی در ۹۰ درصد سهام موجود در بازار شد. در این بین افت قیمت جهانی در محصولات پتروشیمی همچون متانول و اوره بر شدت ریزش ها در گروه محصولات شیمیایی افزود. گفتنی است قیمت هر تن اوره گرانول با کاهش ۲۰دلاری نسبت به هفته گذشته به ۲۹۷ دلار بر تن رسید. متانول نیز در کانال ریزشی به قیمت ۲۷۰ دلار بازگشت.

در شرایطی که بسیاری از سهم‌ها افت قابل توجهی داشته و جذاب شده‌اند؛ بسیاری از فعالین بازار منتظر ارائه جزئیات بیشتری از بودجه ۹۸ و تأثیر آن خصوصا بر بزرگان بازار می‌باشند. در شرایطی قرار داریم که نرخ دلار فردایی در روز گذشته اندکی افزایش یافته، شاخص کل به یکی از حمایت‌های خود در ۱۵۷ هزار واحد نزدیک شده، از افزایش سرمایه تجارت خبری نیست (هرچند که صف فروش آن جمع شد و اندکی قیمت آن بالا آمد) ، از افزایش نرخ خودرویی‌ها خبری نیست، نفت هنوز بالای ۶۲ دلار نرفته تا به صعود آن امیدوار بود و بالطبع متانول و اوره نیز مشابه آن حرکت می‌کنند.

گفتنی است قیمت نفت در معاملات دیروز (جمعه، ۹ آذرماه) کاهش یافت، اما امیدواری به کاهش تولید نفت اوپک و روسیه سبب شد این کاهش محدود باشد.

در میان گروه های بزرگ و با اهمیت بازار اما همچنان که قبلا هم اشاره شد پُررنگ تر شدن ریسک تحریم ها و همچنین کاهش نرخ خای جهانی سبب تداوم عرضه ها شده است. در گروه فلزات اساسی باوجود اینکه امروز کاهش قیمت در بازارهای جهانی مخابره نشده است اما نا امیدی فعالان این بازار از افزایش نرخ ها در روزهای آتی سبب کم رونق شدن دادوستدهای فلزی شده است. در گروه فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی نیز به دلیل وضعیت ناخوشایند قیمت نفت همچنان شاهد افت قیمت در اغلب نمادها هستیم.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با افت ۴۵۰۰ واحدی به پله ۱۵۹ هزار و ۳۳۶ واحد بازگشته است. در این بین شاخص هم وزن نیز با عقبگرد ۵۸۷ واحدی به ارتفاع ۲۶ هزار و ۶۴۹ واحد رسیده است. همچنین در فرابورس هم آیفکس با افت ۵۸ واحدی در ارتفاع ۱۷۱۸ واحدی ایستاده است. گفتنی است تاکنون بیش از دو میلیارد سهم به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از میزان ۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام وحق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «فولاد»، «کگل»، «کچاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته اند. در فرابورس هم تا کنون افت قیمت در نمادهای «مارون»، «زاگرس»، «کگهر» و «میدکو» بیشترین افت را بر شاخص فرابورس تحمیل کرده‌اند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا