بورسبورس انرژی

استمرار عرضه نفت در بورس، ضرورت اقتصاد ملی

نفت خام بورس انرژی ایران تمام شد! این خبری بود که بیستم آبان ماه سال جاری تیتر رسانه ها بود. به گفته بسیاری از صاحب نظران اقتصادی عرضه موفق نفت خام در بورس انرژی به میزان ملی شدن صنعت نفت مهم بود و اکنون نیز کارشناسان و مدیران بازار سرمایه به ضرورت استمرار داد و ستد طلای سیاه در بورس تاکید می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار  گفت: هدف از عرضه کالا در بورس انرژی و بورس کالا کشف قیمت حقیقی محصولات است. اگر بتوانیم با سرعت بیشتری نفت خام را در بورس انرژی عرضه کنیم، قطعا مرجع تعیین قیمت طلای سیاه در منطقه می شویم. مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس تاکید کرد به نظر می‌رسد رفع برخی محدودیت‌ ها و همچنین انعطاف شرکت ملی نفت باعث شد این مرحله از عرضه نفت خام در بورس انرژی با موفقیت همراه باشد. محسن خدابخش افزود: ما در تلاشیم تولیدات داخلی و همچنین نفت را به خریداران خارجی بفروشیم و تعیین کننده اصلی قیمت برخی محصولات در منطقه باشیم.

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در پاسخ به این سوال سنا که آیا عرضه نفت خام در بورس انرژی موفق بود یا خیر؟ گفت: این مرحله از عرضه نفت در بورس انرژی بسیار مثبت ارزیابی می شود. وی با بیان اینکه آقای حسینی (مدیر عامل بورس انرژی ایران)، سال های زیادی تلاش کرد تا با وزات نفت ارتباط خوبی را برقرار کند، اظهار کرد: معمولا در بدنه وزارت خانه ها نسبت به اتفاقاتی که قرار است برای نخستین بار صورت گیرد، مقاومت هایی وجود دارد اما باید قبول کرد که این اقدامات به نفع اقتصاد ملی است. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان افزود: برای عرضه نفت در بورس انرژی تلاش های زیادی صورت گرفت و اکنون می توانیم نفت خود را در بازار سرمایه به صورت رقابتی عرضه کنیم. همچنین اگر دولت به هر دلیلی نتوانست نفت یا میعانات نفتی را صادر کند، افراد حقیقی به شکل قانونی و مانند همه دنیا محصولات نفتی ایران را صادر می کنند.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، عرضه نفت خام در بورس انرژی باید سال‌ ها قبل انجام می‌شد و اکنون که طلسم آن شکسته شده هر گونه کارشکنی و تعلل در بحث استمرار عرضه از سوی کمیسیون اقتصادی پیگیری می شود. به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، عرضه نفت در بورس انرژی با هدف افزایش شفافیت، ورود بخش خصوصی به این صنعت و مدیریت فضای تحریم صورت گرفته و اکنون آنچه اهمیت دارد عرضه مستمر طلای سیاه در بازار سرمایه کشور است. پورابراهیمی ابراز امیدواری کرد در ماه‌های آینده شاهد افزایش میزان معاملات نفتی و عرضه بیشتر نفت در بازار سرمایه باشیم.

یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اهمیت عرضه نفت در بورس انرژی به سنا گفت: سال ۱۳۳۲ با ملی شدن صنعت نفت این ثروت ملی از انحصار خارجی ها، مشخصا انگلیس خارج شد و در اختیار دولت قرار گرفت و اکنون با عرضه نفت خام در بورس انرژی تجارت طلای سیاه با نظارت مستقیم مردم انجام می شود. به کلام دیگر عرضه طلای سیاه در بورس انرژی، به معنای مردمی شدن این ثروت ملی است و اکنون یک گام از ملی شدن صنعت نفت فراتر رفته ایم و به مردمی شدن صنعت نفت رسیده ایم. یاسر فلاح ضمن بیان اینکه عرضه نفت در بورس انرژی یک گام بسیار مثبت و حیاتی در اقتصاد کشور بود، ابراز امیدواری کرد وزارت نفت از داد و ستد این محصول در بورس انرژی حمایت کند و عرضه آن در بازار سرمایه ادامه داشته باشد. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس افزود: برای قیمت گذاری شفاف و افزایش مشارکت بخش خصوصی، راهی نداریم جز اینکه نفت و حامل های انرژی از طریق بازار سرمایه عرضه شوند.

مهدی طحانی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص اهمیت عرضه نفت در بورس انرژی به سنا گفت: در فضای فعلی بین المللی مدل کسب و کار ما تغییر کرده است. تا پیش از شروع مرحله جدید تحریم ها، دولت خود کار تبادل نفت را انجام می داد اما در دوران تحریم لازم است که شرکت های کوچک و افراد وارد این حوزه شوند. وی ادامه داد: در این شرایط ما دو انتخاب داشتیم. یا باید بابک زنجانی ها را متولد می کردیم یا اینکه نفت را با مکانیزم بسیار شفاف بورس انرژی عرضه می کردیم تا افراد با یک فرایند بسیار شفاف، نفت را خریداری کنند. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عرضه نفت در بورس انرژی اقدام بسیار مناسبی بود و باید زمینه تداوم عرضه ها فراهم شود ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر بورس ارز هم راه اندازی شود.

بابک باقری کارشناس بازار سرمایه، به سنا گفت: نخستین بار ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۹۳، طلای سیاه در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه شد و نگاهی به آمار و معاملات نشان می دهد، جلسات معاملاتی ابتدایی عرضه ها موفق بود اما در ادامه مشکلاتی ایجاد شد. بعد از عرضه، خریداران و کارشناسان بازار سرمایه برای اصلاح شرایط و نحوه تسویه نقد هایی را مطرح کردند، ولی شرکت ملی نفت ایران انعطافی نسبت به تقاضای بورس و خریداران نشان نداد. وی افزود: عرضه نفت در بورس مانند ملی شدن صنعت نفت یک روز تاریخی در اقتصاد ایران است و اگر عرضه نفت و محصولات وابسته آن در بورس ادامه داشته باشد، بورس نفت ایران در منطقه می تواند جایگاه ویژه ای پیدا کند. باقری تاکید کرد اکنون نیز باید با قوانین و مشوق ها انگیزه بخش خصوصی برای حضور در تجارت نفت را افزایش داد.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با سنا، با تاکید به اهمیت استمرار عرضه نفت در بورس انرژی گفت: بازار نفت و انرژی برای ایران بسیار مهم است. ما با ذخیره ۱۵۷ میلیارد بشکه ای نفت و ۳۳ تریلیون متر مکعبی گاز جایگاه مهمی در انرژی جهان داریم و به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز نقش مهمی در آینده انرژی دنیا بازی می کنیم. وی ادامه داد: این شرایط ایجاب می کند ایران در بحث فروش مستقیم نفت، قیمت گذاری و عرضه با ثبات مصون از تحریم برنامه ریزی کلان داشته باشد و برای رسیدن به این اهداف بورس انرژی بهترین گزینه است. وی ابراز امیدواری کرد شاهد استمرار عرضه نفت در بورس انرژی باشیم و گفت: نبود ساز و کار شفاف باعث شده ما در جذب سرمایه گذار  داخلی و خارجی صنایع نفتی و پتروشیمی با مشکلاتی روبرو باشیم و عرضه نفت در بورس انرژی قیمت گذاری عادلانه و شفاف را به همراه دارد و همین موضوع بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذار خارجی را برای ورود به تجارت نفت ایران تشویق می کند.

به گفته جواد عشقی نژاد، عرضه نفت خام در بورس انرژی یکی از اقدامات درخشان اقتصاد کشور و تمرینی برای ورود بخش خصوصی به تجارت نفت است. وی با بیان اینکه مهم ترین مشتری نفت خام در بورس انرژی بخش خصوصی داخل کشور است گفت: بعد از بررسی و جلسات مختلف با آنها دریافتیم که مشکل اصلی این قشر، نا آگاهی بخش خصوصی از فرایند عرضه و نحوه معاملات در بورس است و معتقدم برای جا افتادن این موضوع نیازمند زمان هستیم. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد اکنون نیز باید به دنبال راهکارهایی برای جذب بیشتر و بهتر سرمایه‌گذاران خارجی باشیم.

میثم باقری، عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن، مهمترین مزیت عرضه نفت خام در بورس انرژی را شفافیت معاملاتی برای فروشنده و خریدار دانست و به سنا گفت: در بورس انرژی مکانیزم های معاملاتی کاملا مشخص و شفاف است. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه استمرار عرضه نفت در بورس انرژی ضروری است، بیان کرد: در این میان‌ به نظر می رسد که شناسایی و آموزش واسطه ها و تریدرهای داخلی و بین المللی در مورد معاملات بورس انرژی، شناسایی مصرف کنندگان نهایی مانند مینی ریفاینرهای بین المللی و افزایش انگیزه های کارمزدی برای کارگزاران می تواند به توسعه و استمرار این بازار کمک شایانی کند.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: اگرچه عرضه نفت خام در بورس دیر اتفاق افتاد، ولی حرکتی مثبت و ضروری بود. وی ادامه داد: گرچه ممکن است قدم های اولیه عرضه نفت خام در بورس انرژی با ضعف هایی همراه باشد اما به مرور نقاط ضعف برطرف می شود. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر زیرساخت ها آماده شده و اراده تداوم عرضه نفت در وزارت نفت و بازار سرمایه وجود دارد.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن تاکید بر اهمیت تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی به سنا گفت: متاسفانه دولت‌ها به دلیل تفکرات خاص از ایجاد بورس نفت پرهیز کرده اند اما اکنون این طلسم شکسته شده است. وی شفافیت، قیمت گذاری منصفانه، ورود بخش خصوصی به تجارت نفت و عبور از شرایط تحریم را چهار ویژگی عرضه نفت خام در بورس انرژی دانست و افزود: ساز و کار شفاف بورس انرژی ایران مشوق ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت از طریق بازار سرمایه است و اکنون اراده جدی وزارت نفت برای تداوم عرضه در بورس اهمیت بسیاری دارد.

کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل شرکت کارگزاری خبرگان سهام به سنا گفت: عرضه نفت در بورس انرژی عامل تثبیت کننده ای برای این صنعت به شمار می رود و می تواند به اقتصاد کشور کمک کند. وی ادامه داد: پس از دو دوره عرضه نفت در بورس، سرانجام طلسم شکسته شد و داد و ستد این ثروت ملی در بازار سرمایه به خوبی انجام شد. این کارگزار بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت های خصوصی و شرکت های چندملیتی در فرایند خرید و فروش نفت حضور داشتند، گفت: عرضه نفت در بورس انرژی اقدام مثبتی است و باید استمرار داشته باشد و قطعا گام های بعدی ساز و کار ها را اصلاح می کند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا