بورسبورس اوراق

نگاهی به وضعیت فلزات اساسی در ماه نوامبر

بازار فلزات اساسی در ماه نوامبر همچنان تحت تاثیر نگرانی‌های ناشی از وسعت گرفتن تنش‌های تجاری و کاهش رشد اقتصادی بود و به همین دلیل نوسانات قیمتی فلزات عمدتا در دامنه محدودی تثبیت شده بود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در ماه گذشته نیز خبر اصلی بیشتر بازارها بوده است و نگرانی ناشی از وسعت گرفتن تنش‌ها خصوصا با توجه به اینکه ایالات متحده قصد دارد تا در ماه ژانویه میزان تعرفه بر روی کالاهای وارداتی چین را به ۲۵ درصد افزایش دهد، باعث محدود شدن پتانسیل رشد قیمتی در بازار فلزات اساسی با وجود برخی از عوامل حمایتی از قیمت‌ها همچون روند کاهشی موجودی انبارها بوده است.
حال تمامی نگاه‌ها به نشست امشب بین دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا و ژی جین پینگ رئیس جمهوری چین است و تحلیلگران امیدوارند که نتیجه این نشست، در بدترین حالت حداقل منجر به ایجاد تنش بیشتر در بازار نشود. بازار فلزات اساسی در روز دوشنبه و در اولین روز معاملاتی ماه دسامبر، تاثیر مستقیمی از نشست بین روسای دو اقتصاد بزرگ جهان خواهد گرفت و می‌تواند جهت‌دهی هفته‌های آتی را نیز تاحدودی تعیین نماید.
در ادامه نگاه مختصری به وضعیت فلزات اساسی در ماه نوامبر می‌اندازیم.
۱- روی
قیمت روی در بورس فلزات لندن در ماه نوامبر عمدتا در دامنه محدودی شاهد نوسان بود و در نهایت ماه گذشته میلادی را با رشد اندک ۱.۷ درصدی به پایان برد.
سطح پایین موجودی روی در بورس فلزات لندن و شانگهای و همچنین گزارش‌های گروه بین المللی مطالعات سرب و روی مبنی بر باقی ماندن کسری عرضه روی از دلایل حمایتی این فلز در ماه گذشته بودند. بنا به گزارش گروه بین المللی مطالعات سرب و روی (ILZSG) در جدیدترین گزارش ماهیانه خود، بازار شمش روی در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر شاهد کسری ۳۰۵ هزار تنی عرضه بوده است. برای سال آینده بنا به برآورد این موسسه شاهد کسری ۳۲۲ هزار تنی عرضه روی بودیم.
با این حال قیمت روی در اواخر ماه تحت تاثیر فشار فروش بر روی قیمت فولاد در چین تا حدی با کاهش مواجه شد. افزایش عرضه فولاد در چین تحت تاثیر کاهش محدودیت‌های زمستانی تولید این کشور در مقایسه با سال گذشته، قیمت فولاد را کاهش داده است و قیمت روی نیز با توجه به ارتباط مصرفی این فلز با فولاد، تحت تاثیر قرار گرفت.
۲- سرب
سرب در مقایسه با فلز خواهد خود یعنی روی، شاهد دامنه نوسان کمتری در طول ماه گذشته میلادی بود و در نهایت نیز موفق به بازپس‌گیری سطح ۲ هزار دلاری نشد.
با وجود داده‌های بنیادین مناسب همچون کسری عرضه در سال جاری و سال آینده، قوانین سختگیرانه زیست محیطی چین علیه واحدهای تولیدی سرب، این فلز موفق به ثبت رشد بیش از ۱.۲۴ درصد نشد. روی در ۹ ماه اول سال جاری بنا به گزارش ILZSG شاهد کسری ۱۱۰ هزار تنی بوده است.
جنگ تجاری بین چین و آمریکا از جمله دلایل ضعف قیمتی این فلز بوده است که منجر به جلوگیری از واردات سرب آمریکا به چین شده است.
photo_2018-12-01_16-52-15
۳- مس
طلای سرخ در ماه نوامبر در معاملات بورس فلزات لندن موفق به حفظ کف ۶ هزار دلاری به ازای هر تن شد اما تنش‌های تجاری مابین ایالات متحده و آمریکا و نگرانی ناشی از کاهش سطح تقاضا برای این فلز، مانع از این شد تا در نهایت این فلز رشد بیشتر از ۲.۷ درصدی را در ماه گذشته تجربه نماید. علاوه بر این انتشار اخبار نامناسب از چین و رسیدن سطح شاخص PMI سطح تولید چین (به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس دنیا) به کمترین سطح از سال ۲۰۱۶ باعث فاصله گرفتن نسبی طلای سرخ از سقف ماه نوامبر خود در پایان ماه شد.
photo_2018-12-01_16-52-09
۴- آلومینیوم
آلومینیوم در معاملات ماه گذشته بورس فلزات لندن شاهد روند نزولی محدودی بوده است و قیمت این فلز برای سومین ماه متوالی در نوامبر شاهد کاهش بوده است. سطح بالای تولید آلومینیوم چین و روند مناسب صادرات این کشور به بازارهای جهانی، نبود نگرانی درباره بروز کسری عرضه در بازار و عدم تعطیلی واحد تولید پودر آلومینا آلونورت در برزیل باعث شده است تا آلومینیوم دلایل زیادی برای طی روند صعودی نداشته باشد و ماه گذشته را با افت ۱.۲ درصدی به پایان رسانده است. علاوه بر این شرکت نروژی نورسک هیدرو با انتشار یادداشتی اعلام کرد که انتظار دارد میزان رشد تقاضا برای تولید آلومینیوم از منابع اولیه (غیر از قراضه) در سال آینده شاهد افت سرعت باشد.
photo_2018-12-01_16-52-12

 

همچنین بخوانید
منبع
اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا