بین الملل

هند با راکت بومی ۳۱ ماهواره به فضا فرستاد

هند پس از برنامه ریزی‌های فراوان بالاخره موفق شد با راکت بومی ، یک ماهواره برای عکسبرداری از زمین و ۳۰ ماهواره کوچکتر به فضا بفرستد که این ماهواره‌ها به هشت کشور خارجی مختلف نظیر آمریکا، استرالیا، کانادا، کلمبیا، فنلاند، مالزی، اسپانیا و هلند تعلق داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،نکته مهم این ماموریت قرار دادن ماهواره ها در دو ارتفاع مختلف از سطح زمین بوده و هند با کنترل موشک در مدار زمین، موفق شده این ماهواره ها را به ترتیب در ارتفاع لازمه قرار دهد. گفتنی است این راکت سازمان تحقیقاتی فضایی هند یا ISRO از سکوی پرتاب سریهاریکوتا واقع در جنوب هند به فضا پرتاب شده است.

جزیره کوچک سریهاریکوتا در صنعت فضایی هند، حکم دماغه کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا را دارد که تاکنون موشک های فضایی و ماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده‌اند. هزینه های پرتاب از این سکو به حدی پایین است که حتی رقیبان هند هم قادر به رقابت با چنین هزینه‌ای نیستند.

همچنین بخوانید

پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از ۲ تن به کشور های خارجی وابسته بود. حال کی سیوان رییس سازمان ایسرو درباره پرتاب این موشک و برنامه‌های فضایی آینده این کشور خاطرنشان کرد:

«موشک PSLV هند یک ماهواره نظارت بر زمین (هایسیس) و ۳۰ ماهواره خارجی را در مدار زمین قرار داده است و قرار است ۱۴ آذر سنگین ترین ماهواره کشور هند به وزن ۵ تن نیز راهی آسمان گردد.»

گزارش شده با موفقیت آمیز بودن این ماموریت، سازمان تحقیقات فضایی هند موفق شده به رکورد پرتاب ۲۶۹ ماهواره خارجی دست یابد. موشک PSLV هند تاکنون ۵۲ ماهواره هندی و ۲۳۹ ماهواره خارجی متعلق به ۲۸ کشور را به فضا پرتاب کرده است.

هند به دنبال سهم بیشتری از بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری صنعت فضایی جهانی بوده است و سعی کرده است خود را به عنوان تامین کننده ارزان خدمات فضایی در جهان معرفی کند.

منبع
دیجیاتو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا