بورسبورس اوراق

تخلیه هیجان فروش با ریزش چهار هزار واحدی شاخص بورس/ حضور اشخاص حقوقی در آخر بازار پُررنگ‌تر شد

در جریان معاملات اولین روز هفته بازهم شاهد تداوم روند نزولی تمام نماگرهای بازار سهام بودیم به نحوی که نماگر اصلی بازار با از دست دادن ۳۹۱۸ واحد به کانال ۱۵۹ هزار واحد بازگشت. در این بین به دلیل شکل گیری جو هیجانی فروش، تمام نمادهای گروه پالایشی و فلزی – معدنی در محدوده های منفی دادوستد شدند. اما در لحظات پایانی بازار و با ورود اشخاص حقوقی، شاهد برچیده شدن صفوف فروش در اغلب نمادهای بزرگ و تاثیرگذار بانکی و پتروپالایشی بودیم.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امروز در حالی نظاره‌گر عقب نشینی دلسرد کننده قیمت‌ها بودیم که سهام کوچک و بزرگ بازار در محدوده‌های منفی دادوستد می‌شدند. نقشه کلی امروز بازار به نحوی بود که در پی افت تمام نماگرهای بورس و فرابورس، به سختی نمادها توان سبزپوش شدن داشتند.

به عقیده کارشناسان، کاهش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی از جمله اوره و متانول، بدبینی به قیمت جهانی کامودیتی‌ها، عدم انتشار اخبار مثبت در حوزه صنعت خودرو و بانک، از مهمترین عوامل تداوم ریزش شاخص در بازار امروز بود. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ایجاد شده چشم انداز مثبتی برای بزرگان بازار دیده نمی‌شود اما رشد شاخص به مدد گروه‌های دیگری که پتانسیل بالا دارند و جاماندگان بازار سرمایه به شمار می‌روند به زودی اتفاق خواهد افتاد.

نگاهی به روند معاملاتی طلای سیاه بعنوان بازیگر نقش اول بورس تهران

در بازار نفت، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳ سنت افزایش یافت و به ۵۱.۴۸ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۴ سنت ( ۰.۲ درصد ) افزایش، به ۵۹.۶۵ دلار در هر بشکه رسید. تحلیل‌گران بر این باورند که بازار نفت در نوامبر ۲۰۱۸ بدترین عملکرد را از خود نشان داد و سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این حوزه آخرین بار در سال ۲۰۰۸ چنین افتی را تجربه کرده بودند.

گفتنی است با وجود افزایش قیمت در روز جاری، قیمت نفت به دلیل دورنمای مازاد عرضه و ضعف بازارهای مالی، حدود ۳۰ درصد از اوایل اکتبر کاهش پیدا کرده است. اما برای مقابله با اشباع عرضه، اوپک و روسیه به توافق برای کاهش تولید نزدیک شده‌اند. این در حالی است که پیش از دیدار رسمی اوپک، سران سه تولیدکننده بزرگ جهان شامل آمریکا، روسیه و عربستان سعودی در اجلاس سران گروه جی ۲۰ در آرژانتین دیدار خواهند کرد و ازاین رو نتایج این نشست برای بازار نفت حائز اهمیت خواهد بود. از سویی دیگر نمایندگان اوپک اوایل نوامبر به رویترز گفتند: اوپک و متحدانش ششم دسامبر برای مذاکره درباره سیاست تولید نفت و بررسی کاهش تولید به میزان یک تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز در مقر این گروه در وین اتریش دیدار خواهند کرد.

فلزی‌ها همچنان در دور فرسایشی اصلاح

در گروه فلزی‌ها نیز تمام نمادها امروز در محدوده منفی و بعضا صف فروش سنگین معامله شدند. در این بین در مدت اخیر آن چه از وضعیت کلی بازار داخلی برمی‌آید کاهش تقاضا برای خرید محصولات فولادی است، کاهش تقاضایی که انگیزه برای عرضه در بورس کالا را کم کرده و شاهد عرضه های جذابی در بورس کالا نیستیم. افت قیمتی در هفته گذشته رسما نشانه های رکود بیشتر در بازار فولادی‌ها را نشان داد به طوری که عرضه‌های انجام شده در بورس کالا با تقاضای گسترده رو به رو نشد که یکی از عمده ترین دلایل آن را می توان عدم تنوع در عرضه‌ها دانست. حجم  محصولات عرضه شده در بورس کالا طی هفته گذشته در  مقابل استقبال نه چندان جالب برای خرید، زمینه‌های تشدید رکود را نشان می‌دهد. دورنمای نه چندان مثبت بازار‌های جهانی فولاد سیگنال منفی بیشتری را به بازار داخل القا می کند، سیگنالی که خبر از آماده شدن برای افت بیشتر قیمت ها در داخل و خارج دارد. در حال حاضر رقابت برای فروش محصولات و جذب تقاضاهای اندک سبب شده است تا شرکت‌ها با اعمال تخفیف، قیمت‌ها را به سمت توافقی پیش برند و این موضوع در کنار سایر موضوعات عنوان شده می‌تواند عاملی دیگر بر بدتر شدن وضعیت بازار فولادی‌ها باشد.

سهامداران پالایشی چندان امیدوار نباشند

این روزها با تداوم افت قیمت جهانی نفت، شاهد تشکیل صف فروش سنگین در تمام نمادهای گروه پالایشی هستیم. در این بین علاوه بر افت قیمت نفت، افزایش مواد اولیه برای روانکارها از حاشیه سود این شرکت ها کاسته است. برای مثال با توجه به گزارش آبان ماه، «شپاس» با افت درآمد ۴۸ درصدی ر صدر کاهش حاشیه سود قرار دارد. همچنین «شبهرن» و «شرانل» نیز هرکدام با افت ۱۸و ۴ درصدی مواجه شدند.

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل شکل گیری جو هراس در بین سهامداران در خصوص ارزیابی دو ریسک سیستماتیک پیش رو، شاخص باز فعالان بازار را از صعود ناامید کرد و در این بین از بین ۳۸ صنعت حاضر در بازار تنها دو صنعت منسوجات و مخابرات بازدهی مثبت را کسب کردند.

در مجموع معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با ریزش ۳۹۱۸واحدی (معادل ۲.۳۹ درصد) به کانال ۱۵۹ هزار واحد بازگشت و در ارتفاع ۱۵۹ هزار و ۸۵۳ واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن نیز هم سطح با شاخص کل دچار نوسانات منفی شود و با افت ۶۱۴ واحدی به پله ۲۶ هزار و ۶۲۲ واحد بازگشت.

در این بین امروز بیش از دو میلیارد و ۸۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۰۴ میلیارد تومان در ۱۲۷ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. امروز اما حجم و ارزش معاملات خرد امروز تحت تاثیر فروش شتابزده اشخاص حقیقی به مرز ۷۵۰ میلیارد تومان برای بورس و فرابورس رسید که نسبت به میانگین هفته های گذشته رقم قبال توجهی است.

نقشه تحرک حقیقی‌ها چگونه بود؟

 همچنین آمار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از خروج بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار بود که البته بیشترین فروش حقیقی ها در گروه معدنی، فلزی و فراروده های نفتی رقم خورد. که البته این میزان از فروش در گروه کانه های فلزی بیشتر به دلیل واگذاری سهم «کگهر» از سوی اشخاص حقیقی بود.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و کانه های فلزی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در مجموع روز جاری افت قیمت سنگین در نمادهای «فولاد»، «ومعادن»، «تاپیکو» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص تحمیل کرد.

کوتاه از فرابورس

همچنین امروز آیفکس نیز از ریزش در امان نماند. از این رو شاخص فرابورس طی معاملات اولین روز هفته با افت ۵۹  واحدی (معادل ۳.۳۷ درصد) به رقم یک هزار و ۷۱۷ واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا یک میلیارد و ۹۲۶میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۲۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۵۱میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز، معاملات منفی در نمادهای «مارون»، «زاگرس»، «میدکو» و «کگهر» بیشترین نقش را در افت آیفکس داشتند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا